کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحقیقات نشان داد:

ابتلابه‌دیابت پیامدخواب‌نیمروزی‌طولانی‌مدت!

ایسنا , 6 آبان 1392 ساعت 15:04

گروه علمی وفناوری: تحقیقات نشان داد: خواب نیمروزی کوتاه به افزایش انرژی و هوشیاری در طول روز کمک می‌کند، اما افرادی که خواب نیمروزی طولانی مدت دارند در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.


این تحقیق توسط متخصصان خواب مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند انجام شده است. در این تحقیق 27 هزار زن و مرد چینی که بیش از یک ساعت خواب نیمروزی داشتند و احتمال اختلالات متابولیسم در این افراد وجود داشت، شرکت کردند.در این تحقیق مشخص شد خواب نیمروزی تاثیرات متفاوتی در بدن دارد و این تاثیرات بستگی به میزان خواب دارد. نتایج نشان داد خواب نیمروزی طولانی موجب افزایش قند خون و دیابت در حالی که خواب کوتاه، 30 دقیقه و کمتر، موجب کاهش فشارخون می‌شود.

«الن لاکسن» محقق این تحقیق اظهار کرد: خواب نیمروزی ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، اما نباید چرت زدن طولانی شود.نتایج تحقیقات پیشین نشان داد: خواب کوتاه بعدازظهر موجب افزایش عملکرد شناختی اما خواب طولانی مدت در طول روز موجب بی‌خوابی مزمن شبانه و دیگر مشکلات می‌شود.شرکت کنندگان این تحقیق افراد بازنشسته بودند که اغلب آنان خواب نیمروزی منظمی داشتند. محققان این افراد را بر اساس میزان خواب به چهار گروه از صفر تا بیش از 60 دقیقه تقسیم کردند.

نتایج نشان داد: افرادی که خواب بیش از یک ساعت گزارش دادند، در مقایسه با افرادی که خواب نیمروزی نداشتند در معرض بیشتر خطر پیش دیابت و دیابت قرار داشتند.«لاکسن» تصریح کرد: محققان در گذشته اعلام کردند دیابت ممکن است به دلیل بی‌خوابی شبانه و کم خوابیدن ایجاد شود. اما نتایج تحقیق کنونی نشان می‌دهد خواب نیمروزی طولانی مدت موجب کم خوابی شبانه و افزایش خطر ابتلا به دیابت و اختلال در چرخه 24 ساعته درونی بدن می‌شود و بر آزاد سازی انسولین تاثیر دارد.


کد مطلب: 19134

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/19134/ابتلابه-دیابت-پیامدخواب-نیمروزی-طولانی-مدت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir