کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زنگ خطر کربلا و آتش‌بیاران معرکه

اعتراضات در عراق و هشدار به مسئولان ایران

13 آبان 1398 ساعت 12:17


گروه سیاسی: در پی تشدید اعتراضات مردمی در عراق و حمله معترضان به کنسولگری ایران در کربلا، مرتضی باقری، یکی از کارشناسان مسائل عراق با انتشار بادداشتی تحت عنوان "زنگ خطر کربلا و آتش‌بیاران معرکه" به مسئولان جمهوری اسلامی ایران در رویکردشان نسبت به تحولات عراق هشدار داده است. یادداشت مرتضی باقری امروز دوشنبه ۱۳ آبان توسط خبرگزاری رسمی دولت ایران "ایرنا" منتشر شده است. باقری حمله به کنسولگری ایران در کربلا را پیامد برخورد غلط مسئولان به معترضان در عراق می‌داند. او نوشته است: «اینکه به راحتی به هر جریان غیرخود، تهمت گمراه، دشمن و وابسته به استکبار و غرب بزنیم، طبعا این اتهامات نتایج مختلف از جمله اقدامات تند مخالفت‌آمیز را در پی خواهد داشت.» باقری از "روحانیون و شخصیت‌های ایرانی" یاد می‌کند که به تظاهرکنندگان عراقی اتهام "دست‌نشانده" و "وابسته به استکبار‌" می‌زنند. باقری در عین حال از کسانی که شعار اشغال سفارت آمریکا در بغداد را سر داده‌اند، انتقاد کرده و حمله به کنسولگری ایران در کربلا را عملا "عکس‌العمل تاسف‌بار" معترضان به چنین توصیه‌ای می‌داند. باقری در ادامه گزارش از مسئولان ایران خواسته است: «نسخه‌پیچی‌های داخل ایران را سر و سامان دهند، آباد کردن کشورهای دیگر پیشکش.» متن كامل این یادداشت را بخوانید:

زنگ خطر کربلا و آتش‌بیاران معرکه
مرتضی باقری | کارشناس مسائل عراق

تهران- ایرناپلاس- متأسفانه دیشب (یکشنبه شب) در پی حرکت اعتراض‌آمیز عده‌ای وارد ساختمان کنسولگری ایران در کربلا شده و سپس دست به تخریب و آتش زدن نمودند که البته با دخالت مأموران امنیتی این حادثه به اتمام رسید.
صاحب این قلم سال‌ها قبل به ریشه‌یابی این قبیل اتفاقات پرداخته و بصراحت به برخی افراد از جمله مسئولانی که فعلا نیازی به بردن اسامی آنها نیست، ریشههای تحریکات علیه ایران و امکان سوء استفاده جریانات مختلف را به تفصیل بیان نموده است. اکنون هم ضمن ابراز تأسف عمیق از اینکه در شهر کربلا چنین اقدامی علیه ایران صورت گرفته است، برخی نکات مهم و ضروری را جهت روشنگری و جلوگیری از استمرار و گسترش دامنه این ماجراها بیان می‌دارم:
۱- اینکه تمام تلقی‌ها و برداشت‌ها از اسلام و تشیع را صرفا بر اساس برداشت خاصی ارزیابی کنیم و به راحتی به هر جریان غیرخود، تهمت گمراه، دشمن و وابسته به استکبار و غرب بزنیم، طبعا این اتهامات نتایج مختلف از جمله اقدامات تند مخالفت‌آمیز را در پی خواهد داشت. با فردی عراقی در کربلا صحبت مفصل داشتم با صراحت می‌گفت وقتی برخی در ایران به راحتی به ما اتهام وابستگی به غرب و گمراه می‌زنند، باید انتظار داشته باشند غلیان احساسات ما نیز علیه این جریانات شکل گیرد.
۲- برخی افراد از مطبوعات گرفته تا برخی روحانیون و شخصیت‌های ایرانی که به راحتی تظاهرکنندگان عراقی را دست‌نشاندگان و عوامل وابسته به استکبار معرفی نمودند، یا با سخنان نسنجیده مانند امام جمعه محترم مشهد، جریانات مختلفی را در عراق وابستگان ایران معرفی نمودند، قطعا در تحریک احساسات عراقی‌ها علیه ایران به شدت مؤثر بوده‌اند. در برخی کلیپ‌ها در صف اول تظاهرکنندگان عراقی در کربلا علیه ایران، روحانیون عراقی شرکت داشته‌اند؛ این یعنی چه؟ یعنی نزاع‌های درون‌مذهبی در حال شکل گرفتن است و این زنگ خطر برای همه دلسوزان به سرنوشت کشور، دین و مذهب است.
۳-  برخی که تریبون در اختیار دارند، در مطبوعات و ... به عراقی‌ها پیشنهاد صریح دادند سفارت آمریکا را در عراق اشغال کنند؛ اینها قطعا باید اینک شرمنده باشند که با گمراه خواندن برخی جریانات شیعی غیرخود و دعوت به اشغال سفارتخانه‌های غربی در عراق، عکس‌العمل تأسف‌بار علیه کنسولگری ایران در کربلا را مورد توجه قرار دهند و دوباره به این نزاعات درون‌مذهبی دامن نزنند و از ارائه نظرات غیرکارشناسی و مغایر با منافع و مصالح مردم عراق دست بردارند. نسخهپیچی‌های داخل ایران را سر و سامان دهند، آباد کردن کشورهای دیگر پیشکش.
۴- قطعا دست‌های خرابکار و فتنه‌گر در ایجاد اختلاف بین عراق و ایران در سطوح مختلف فعال هستند. راه‌های مقابله با این اقدامات، هوشیاری، دقت، توجه، صبوری و داشتن استراتژی مشخص و زبان گفت‌وگوی درون‌مذهبی و دینی است.
۵- اینک این اتفاقات کربلا میتواند دستمایه اقدامات و مواضع مجدد و تند برخی افراد در داخل ایران شود که مجددا ریختن بنزین روی آتش خواهد بود و به نظر می‌رسد حتی همان دستهای تحریک‌کننده در عراق می‌تواند منشأ تحریکات در داخل ایران شود. در این مرحله باید صدای وحدت‌بخش، رأفت، محبت و دوستی از ایران بلند شود. وقتی اهل بیت می‌توانند معجزه‌هایی نظیر اربعین خلق نمایند، طبعا در زدودن و محو نزاعات درون‌دینی و مذهبی هم عامل رفع اختلاف و ایجاد وحدت خواهند بود. از شدت نگرانی، بعد از نماز صبح به برخی دوستان توصیه کردم مراقب غضنفرهای ایرانی باشند که آتش‌بیار معرکه هستند، اکنون وقت بلند شدن صدای محبت و همدلی و وحدت حول اهل بیت علیهم السلام از ایران است.


کد مطلب: 191342

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191342/اعتراضات-عراق-هشدار-مسئولان-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir