به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۱۹۱۴۱۱

روحانی جزئیات گام چهارم هسته‌ای را اعلام کرد

گروه سیاسی: رییس‌جمهور اعلام کرد: از فردا تزریق گاز به 1044 سانتریفیوژ در فردو آغاز می‌شود.
روحانی جزئیات گام چهارم هسته‌ای را اعلام کرد
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی امروز سه شنبه در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی گفت: از فردا گام چهارم و جدید برمی‌داریم البته پیشاپیش کشورهای دوستمان در دنیا اعلام می‌کنیم فعالیت جدید ما هم با نظارت ‌آژانس خواهد بود و آژانس همچنان نظارت می‌کند حتی بر فعالیتی که از که فردا آغاز خواهیم کرد. روحانی افزود: گام چهارم ما هم مثل سه گام دیگر قابل بازگشت است. هر زمانی ‌آنها به تعهدات کامل خودشان برگشتند ما هم به تعهدات کامل خود بر میگردیم .معیار را اول ژانویه ۱۲۰۱۹ گذاشتیم و گفتیم آنها برگردند به اول ژانویه۲۰۱۷ ما هم به اول ژانویه ۲۰۱۷ برمی گردیم. وی اظهارداشت: گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود. ما طبق برجام یکهزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود اینها در فردو بچرخند اما گاز به‌آنها تزریق نشود گامی که از فردا برمی‌داریم. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است ‌آنها سروصدا کنند که چرا می‌خواهید در فردو این کار بکنید. حساسیت آنها را نسبت به فردو و سانتریفیوژها را می‌دانیم در عین حال هر وقت آنها به تعهداتشان عمل کردند دوباره گاز را قطع می‌کنیم و گاز به سانتریفیوژها تزریق نخواهد شد و این گام هم قابل بازگشت. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم یکجانبه به تعهدات خود عمل کنیم در حالی که آن‌ها به تعهدات خود عمل نمی کنند؛ تصریح کرد: در عین حال به تمام مذاکراتی که با برخی از کشورها و پشت پرده برای حل و فصل انجام می دهیم، هم متعهد هستیم و ادامه خواهیم داد و پیش خواهیم برد.

وی افزود: البته تلاش آن ها این بود که قبل از امروز به یک نتیجه ای برسیم که نشد و در هفته های اخیر هم مسائلی بود که به توافق نرسیدیم؛ بنابراین ما به ناچار گام چهارم را از فردا برخواهیم داشت اما در دو ماه آینده باز فرصت مذاکره داریم و دوباره مذاکره خواهیم کرد. اگر راه حل درستی را یافتیم که تحریم ها برداشته شود، به راحتی بتوانیم نفت خود را بفروشیم، از پول های موجود در بانک استفاده کنیم و سایر تحریم ها در بیمه و فلزات لغو شود؛ ماهم کاملا به شرایط گذشته برمی گردیم. روحانی با بیان اینکه به اعتقاد من راه انتخاب شده؛ راه درستی است؛ گفت: دنیا باید بداند که ملت بزرگ ایران هم مقاوم است، هم ایستادگی می‌کند و هم مذاکره می‌کند و هم در تبادل طرح و بحث با دیگران است. ما هم در وزارت خارجه به نوعی شتاب دهنده داریم که این مذاکرات به نتیجه دهد؛ شما طرح نو دارید و نوآفرین هستید ما هم طرح‌نو داریم و مرتب این طرح های نو را باید اجرا و عمل کنیم. نتیجه نهایی انشاالله به نفع ملت خواهد بود و ما در کنار هم خواهیم بود. 

رئیس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش گفت: روز بسیار افتخار امیزی است برای من که ما در فعالیت صنعتی و خدماتی از حالت سنتی خارج می شویم. معمولا کارخانه‌هایی که ما افتتاح می کنیم، فولاد، مس، گاز، نفت، پتروشیمی، نساجی و از این قبیل هست اما ما امروز وارد یک فاز نو و جدیدی شدیم. وی افزود: این کارخانه با همه کارخانه‌هایی که قبلا افتتاح می‌کردیم کاملا متفاوت است. اینجا کارخانه نوآوری است این خیلی مهم است چون کارخانه نوآوری‌های قبلی را اجرا می‌کند یعنی نتایج فعالیت‌های گذشته را به مرحله عمل درمی‌آورد. اما اینجا جایی است ایده‌های نو را مطرح می‌کند و فعالیت می‌کند خوبی این کارخانه این است که نوآفرین و شرکت استارتاپ ما در کنارش گروهی به نام شتاب دهنده حضور دارند و این دو باهم کار را پیش می‌برند برای اینکه در پیچ و خم‌های اداره کمتر بمانند این یک تحول بسیار بزرگ است.

 رئیس جمهوری با بیان اینکه این تحول بزرگ نیاز به زیرساخت و فرهنگ و همکاری دارد،گفت: همان آوایی که ما دیدیم اول همدلی، هم‌آوایی و همکاری می‌خواهد این سه همه باید در کنار هم قرار بگیرند ما را به نتیجه برسانند. روحانی ادامه داد: ما معمولا در صنعت و فناوری و حتی در علوم جدید دنباله رو هستیم. کشورهای صنعتی و پیشرفته گامی را برداشتند ما بعد می‌خواهیم از ‌آن پیروی کنیم و مشابه ‌آنها کاری انجام دهیم اما در این جا ما می‌توانیم نوآوری داشته باشیم به معنای آنکه دیگری انجام نداده است و ما اولین هستیم که‌آن را انجام دادیم. البته قاعده اش این است کسی رساله پی اچ دی می نویسد، ایده اش نو است و اولین بار است که نظریه مطرح می‌شود و او ‌آن نظریه را در رساله اش به اثبات می رساند ممکن است نتواند ایده اش را اثبات کند ولی به هر حال ایده نو و جدیدی را مطرح کرده و به ثمر رسانه است. ما در این زمینه می‌توانیم در برخی زمینه‌ها پیشتار باشیم و اولین کسی باشیم این ایده را مطرح کردیم و محصول را توانستیم به محصول قابل ارزیابی به بازار ارائه کنیم وارد بازار داخلی و خارجی شویم و این بسیار مهم است.

وی یادآورشد: افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که در این راستا گام‌های خوبی برداشته. ممکن است کامل نباشد یا کمتر از انتظار نسل جوان باشد در عین حال حرکت بسیار بزرگی است انجام گرفته است. شما اگر پهنای باند نداشتید اصلا این کارها امکان پذیر نبود همه چیزهایی که در سالن بازدید قرار گرفته همه به پیشرفت آی سی تی و به پهنای باند و در دسترس بودن متکی بود. خیلی فشارها ما دیدیم تا بتوانیم این را در دسترش شما قرار بدهیم هنوز هم تحت فشار هستیم بله هر کار خوبی که ما انجام می‌دهیم ممکن است یک نقطه ضعفی هم داشته باشد به هر حال شما اتوبان یا آزادراه درست می‌کنیم، آزادراه شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند به طور طبیعی سرعت شما بیشتر می‌شود و به طور طبیعی اگر مشکلات پیش بیاید مشکل آن از جاده عادی بیشتر است. اگر در آنجا تصادف بشود ممکن است دو ماشین به یکدیگر برخورد کنند ولی در اینجا اگر تصادف بشود ممکن است ۵۰ ماشین به یکدیگر برخورد کنند. پس بگوییم که آزادراه چیز بدی است. این فکر درستی نیست و کوره‌ راه بهترین راه است.

وی عنوان کرد: بله هر چیزی مشکلاتی هم دارد. ما آن باید آن مشکلات را کاهش بدهیم اما کار بسیار عظیمی صورت گرفته اینکه ما امروز شاهد یک کارخانه نوآنوری هستیم و خوبی آن این است که در یک سالن همه در کنار هم نشسته‌اند. میزها و صندلی‌ها در کنار هم قرار دارند و مثلا در این میز یکی دو گروه کنار هم هستند. این خیلی مهم است که یکدیگر را بشناسیم و از هم کمک و یاری بگیریم این اشتراک مساله بسیار مهمی است. همانطور که در اصلاح دینی به ما گفته‌اند، در کار نیک یکدیگر را یاری کنید و کنار هم باشید.

رئیس جمهوری گفت: من حدود ۳۷ سال پیش در سالن، سالن ‌های بسیار بزرگی دیدم چند برابر سالن‌هایی که امروز می‌بنییم. و با یک شیبی، مدیریت در قسمت بالا می‌نشست و همه قسمت‌ها و کارمندان تا انتهای این سالن بودند و مدیر می‌توانست همه را ببیند. البته امروز لازم نیست با چشم ببیند و با همین کامپیوتر و مونیتوری که جلوی شما قرار دارد، می‌توانید کار را حتی از شهر یا کشور دیگر دیگری ببینید. ولی به هر حال خود ساختمان و طراحی آن می‌تواند ما را یاری کند. امروز دوستان گله کرده‌اند که برخی از وزارتخانه‌ها هنوز در شرایط نو نیستند. بله البته همین طور هم باشد. این تحول و اکوسیستم جدیدی که باید به وجود بیاید. اول باید برای شناخت این شرایط و محیط جدید فرهنگ‌سازی بشود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه جهان کنونی  متحول شده و ما دارای دوستان جدیدی هستیم تصریح کرد: این دوست و تکنولوژی‌های جدید هم می تواند خیلی به ما کمک کند و هم ممکن است ما را هم منحرف کند و به همین دلیل باید با این یار و دوست کمی کلنجار رویم. روحانی افزود: اولین کار بزرگ دولت آماده کردن این زیربنا بود ، در معاونت علمی و فناوری شخصیتی آمد که به این موضوع باور داشت و فضا را به خوبی می شناخت. در این زمینه هم  وزرا آماده یاری هستند که برای یاری و کمک موثر باید از چنین مراکزی بازدید کنند و نکاتی را که دوستان در این بازدید به من گفتند به وزرا هم بگویند تا به کمک یکدیگر تحولی بزرگ به وجود آید. نباید وقتی دستگاهی کند حرکت  می‌کند ناامید شویم. 

وی ادامه داد: دنیای فناوری نو و یا بحث شتابدهنده یک بخش نیست بلکه دنیای وسیع و بزرگی است که از دارو سازی گرفته تا تجهیزات پزشکی و تشخیص را در بر می گیرد. اینکه ما بتوانیم بزاق دهان خود را با یک لوله کوچک انتقال دهیم، آزمایش کنیم و به ما اعلام شود از لحاظ ژنتیکی آمادگی چه بیماری‌ها و مشکلاتی را داریم، نشان می‌دهد که  تحول بزرگی در حال آغاز شدن است. رئیس جمهوری با بیان اینکه این تحول بزرگ ممکن است به زندگی بعضی ها لطمه زند؛ افزود: به هر حال وقتی شرایط نو به وجود می‌آید شرایط پیشین عوض می‌شود، زمانی بود که وقتی ما پشا تریبون برای سخنرانی قرار می گرفتیم می‌گفتند فلانی گناه بزرگی مرتکب شده و پشت تریبون صحبت می‌کند. آن ها فکر می کردند تنها می توانند پشت منبر صحبت کنند و وقتی پشت تریبون قرار گیرند گناه کردند. 

وی ادامه داد: کسانی که محیط های آن روز را درک کرده‌اند می‌دانند که آغاز تحولات سخت است؛ برای سنتگراها و کسانی که به افکار قدیمی خود چسبیده اند فهمیدن شرایط جدید سخت است البته شرایط زمان خود را تحمیل می‌کند و این رودخانه به هر حال شما را می‌برد. البته من قبول دارم که رودخانه را هم می‌توان هدایت کرد. روحانی گفت: برای من بسیار افتخار آمیز است که ما امروز وارد یک مرحله نو شدیم که در این مرحله جوانان، دانشگاه‌ ها،شرکت‌ها و سرمایه گذاران ما حضور دارند. باید این فرهنگ را ابتدا به سرمایه‌گذار منتقل کنید، سرمایه‌گذار وقتی متوجه شود که در این مسیر سرمایه گذاری سودآور است سرمایه خود را به این سمت هدایت می کند.
مرجع : ایرنا