به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۱۹۱۴۲۳

هوک: حکومت ایران گروگانگیری را متوقف نکرده

گروه بین‌الملل: نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با شبکه الحره گفته است، حکومت ایران پس از 40 سال هنوز «گروگانگیری« را متوقف نکرده است.  
هوک: حکومت ایران گروگانگیری را متوقف نکرده
برایان هوک در این مصاحبه به برنامه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام اشاره کرده و گفته است: وزیر امور خارجه می خواست با شماری از دیپلمات‌هایی که در جریان این گروگانگیری در ایران گرفتار شدند دیدار و تقدیر کند. هدف از برگزاری چنین نشستی این بود که تاکید شود که ایران گروگان‌گیری را متوقف نکرده است. روابط بین دو کشور وجود ندارد و این مساله با گناه نخستین یعنی با گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی آغاز شد و سایه سنگینی از آن زمان تاکنون بر روابط دو کشور انداخته است.

بیش از ۵۰ دیپلمات آمریکایی در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ توسط دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» در ساختمان سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شدند. این دیپلمات‌ها به مدت ۴۴۴ در گروگان دانشجویان پیرو خط امام بودند. به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری دیپلمات ها، روابط دیپلماتیک بین ایران و ایالات متحده قطع شد. این اقدام به تیرگی روابط دو کشور در چهار دهه گذشته انجامید.
 هوک گفته است، هم اکنون شماری از شهروند آمریکایی در زندان اوین به سر می برند. آنها بی‌گناهند و به طور ناعادلانه ای بازداشت شده اند. سازمان ملل هم با ما در این زمینه موافق است. ایران می بایست بدون تاخیر آنها را آزاد کند. وزیر امور خارجه آمریکا هم روز دوشنبه خواستار آزادی آمریکایی های زندانی در ایران از جمله رابرت لوینسون، سیامک نمازی، ژیو وانگ و دیگران شد. سیامک نمازی، شهروند ایرانی- آمریکایی، به اتهام همکاری با «کشور متخاصم»، آمریکا، به ده سال زندان محکوم شده‌است. ژیو وانگ، شهروند چینی- آمریکایی که دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون آمریکا است هم به اتهام «نفوذ» در کشور و فرستادن اطلاعات محرمانه به بیرون، در ایران زندانی است. او نیز به ده سال زندان محکوم شده است.

گروگانگیری بمثابه «ابزار سیاست خارجی»
برایان هوک در پاسخ به این پرسش خبرنگار الحره که آیا ایران در چهل سال گذشته تغییر کرده، اظهار داشت، قطعا ایران از گروگانگیری به عنوان ابزاری در عرصه سیاست خارجی دست بر نداشته و این اقدامات را متوقف نکرده است. وی اضافه کرد: ایران شهروندان آمریکایی و دیگر شهروندان دو تابعیتی را بازداشت می‌کند. استفاده از افراد بیگناه در راستای اهداف سیاسی از سوی هر رژیمی اقدامی اشتباهی است.

ایران و نقض «استقلال عراق»
برایان هوک در بخش دیگری از این مصاحبه و در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش احتمالی ایران در اعتراضات عراق گفت، گزارش های در خصوص نقش ایران در رسانه ها منتشر شده است. خبرگزاری رویترز در گزارشی از حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در عراق خبر داده که راهنماهایی در خصوص سرکوب تظاهرات ارائه کرده است. نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران تاکید کرده است، ایران سال‌هاست که به دنبال نقض استقلال عراق است. آنچه ایران به دنبال آن است تسلط بر عراق است.
وی تصریح کرده است: آمریکا خواهان عراقی مستقل، باثبات، آزاد و دموکراتیک است اما هر کجا حكومت ایران نفوذ داشته باشد، فساد هم خواهد بود!
اعتراضات علیه فساد مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در شهرهای مختلف عراق در یک ماه گذشته بیش از260 کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است. معترضان عراقی حکومت جمهوری اسلامی را حامی اصلی دولت کنونی عراق می‌دانند که به گفته معترضان دولتی فاسد و ناکارآمد است.
برچسب ها: برایان هوک