به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۱۹۱۴۵۳
در راستای اجرای گام چهارم كاهش تعهدات برجامی؛

استقرار ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز UF6 در «فردو»

گروه سیاسی: مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم UF6 تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از نطنز به فردو در سالن خوراک‌دهی فردو قرار گرفت.
مرکز اتمی فردو یکی از موارد عمده اختلاف ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان بود
مرکز اتمی فردو یکی از موارد عمده اختلاف ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان بود
به گزارش مهر، سازمان انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای از انتقال ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزافلوراید UF6 به مجتمع هسته‌ای فردو طی صبح امروز(چهارشنبه) خبر داد. براساس این گزارش، سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور و شورایعالی امنیت ملی ساعتی پیش مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن(نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

گفتنی است، روز گذشته حسن روحانی با اعلام آغاز اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از گازدهی به سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای فردو خبر داد و گفت: "اگر راه حل درستی را یافتیم که تحریم ها برداشته شود، به راحتی بتوانیم نفت خود را بفروشیم، از پول های موجود در بانک استفاده کنیم و سایر تحریم ها در بیمه و فلزات لغو شود؛ ما هم کاملا به شرایط گذشته بر می گردیم".

ایران پیشتر هشدار داده بود که می تواند غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را طی پنج روز در فردو از سر بگیرد اما مطابق اظهارات مقام های ایرانی در این مرحله قرار نیست اورانیوم بیست درصدی تولید شود.
ایالات متحده آمریکا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، وزارت خارجه فرانسه و بریتانیا از تصمیم ایران ابراز نگرانی کرده اند. مرکز اتمی فردو یکی از موارد عمده اختلاف ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان بود. این مرکز به عنوان پشتیبانی از کاخانه غنی سازی اورانیوم نطنز و در دل کوه های جنوب تهران در نزدیکی قم ساخته شده است.
 
درخواست کشورهای گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات اتمی برچیده شدن این مرکز بود اما سرانجام پس از گفت و گوهای فشرده و طولانی، دو طرف موافقت کردند فردو از مرکز غنی سازی به مرکز تحقیق و توسعه تبدیل شود و تعداد سانترفیوژهای آن به هزار و ۴۴ ماشین کاهش پیدا کند. ایالات متحده آمریکا بهار سال گذشته از توافق برجام خارج شد و همه تحریم هایی که بر اساس این توافق رفع شده بود را مجددا اعمال کرد. ایران یک سال پس از خروج آمریکا، شروع به کاهش تعهدات خود در برجام کرد.

ایران اکنون اعلام کرده که به سقف تعیین شده برای خلوص اورانیوم غنی شده و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین پایبند نیست و استفاده از برخی از سانترفیوژها نسل جدید را که مطابق برجام محدود شده بود، آغاز کرده است. چند کشور اروپایی شریک توافق اتمی برجام از اقدامات پیشین ایران هم انتقاد کرده و خواستار پایبند ماندن ایران به توافق هسته ای شده بودند اما مقام های ایرانی می گویند کاهش تعهدات این کشور در برجام با هدف حفظ توافق و نجات آن از فروپاشی است. امانوئل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته که اقدامات ایران باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.