به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۱۹۱۴۵۶

آیا سایپا کوییک آر خودرویی تمام ایرانی است؟

آیا سایپا کوییک آر خودرویی تمام ایرانی است؟
گروه فناوری: شرکت‌های مختلف در جهان معمولا نسخه‌هایی از محصولات خود را به‌صورت تقویت شده و با کدهای مختلف مانند آر عرضه می کنند. شرکت سایپا هم با تغییرات کوچک در بدنه خودرو کويیک بدون تغییر فنی، محصول جدیدی را با نام سایپا کوییک آر معرفی کرده است.

علی شیخ‌زاده، مدیرعامل پارس‌خودرو درباره خودرو سایپا کوییک آر گفته است: «ازآنجاکه خودرو کوییک به دلیل شرایط ظاهری مورد استقبال جوانان و زنان قرار گرفته، در مدل جدید تغییراتی در رنگ‌های بیرونی و داخلی این خودرو ایجاد شده تا به جذابیت ظاهری آن افزوده شود. به دلیل نگاه سرمایه‌ای به خودرو در سالیان گذشته، رنگ سفید رنگ غالب در خودروهای ایران بوده است اما گروه خودروسازی سایپا در ادامه روند جدید خود تصمیم گرفته است تا محصول کوییک را علاوه بر رنگ‌های معمول، با مدل‌های دو رنگ در بدنه خارجی و تریم داخلی نیز تولید و عرضه کند. البته به جز تغییر رنگ در بدنه بیرونی و تریم داخلی کوییک آر نسبت به کوییک، برخی آپشن‌ها مانند رینگ آلومینیومی نیز به این خودرو اضافه شده تا به جذابیت ظاهری آن کمک کند.»
سایپا کوییک خودرویی است که شرکت سایپا بر اساس پلت فرم توسعه یافته پراید که در تیبا استفاده کرده، آن را ساخته است. در کل می‌توان سایپا کوییک را پرایدی دانست که کمی امروزی تر شده است. پیش تر شرکت سایپا اعلام کرده بود نام کوئیک، کاملا ایرانی  و از منطقه‌ای در کردستان ایران گرفته شده است. این خودرو از موتور ۱۵۰۰ سی سی با قدرت ۸۷ اسب بخار بهره می‌برد. این در حالی است که هم اکنون خودروهایی در اندازه سایپا کوییک در جهان با موتور یک لیتری قدرتی در حدود ۱۰۰ اسب بخار دارند.
شرکت‌های مختلف معمولا با تغییرات فنی فراوان نسخه‌های سفارشی محصولات خود را تولید می‌کنند به عنوان مثال هوندا سیویک در نمونه تقویت شده که تایپ آر نام دارد از یک موتور دو لیتری چهار سیلندر با قدرت ۳۰۰ اسب بخار استفاده می کنند نمونه استاندارد این خودرو یک موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۷۴ اسب بخار دارد این یعنی در نسخه تقویت شده قدرت موتور ۱۳۰ اسب بخار بیشتر شده است. اما در کوییک آر که نسخه خاص و تقویت شده کوییک است تنها  تغییر رنگ برخی قطعات بدنه و ادوات پلاستیکی داشبورد و نصب رینگ آلومینیومی رخ داده است که نمی‌توان آن را یک تقویت اساسی ارزیابی کرد.