به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۱۹۱۴۹۴

قیمت دلار در روزهای آینده به کدام سو می‌رود؟

گروه اقتصادی: رییس کل بانک مرکزی حالا با کلید واژه "قیمت منطقی"، وضعیت بازار ارز در روزهای آتی را پیش بینی کرده است.
قیمت دلار در روزهای آینده به کدام سو می‌رود؟
در حالی عبدالناصر همتی از کاهش ادامه دار قیمت ارز در بازار خبر داده است که برخی دلالان در دو روز اخیر، تلاشی گسترده را برای بالا بردن قمیت ارز در بازار کلید زده اند. بهانه نیز اجرای گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی بود.بنا بر اعلام کاظم غریب‌آبادی، در وین سفیر و نماینده دائم ایران در وین از امروز ایران گام چهارم و جدید را بر می دارد. وی گفته است:البته پیشاپیش به کشورهای دوست در دنیا اعلام می‌کنیم فعالیت جدید با نظارت ‌آژانس خواهد بود و این نهاد همچنان به نظارت خود ادامه می‌دهد؛ حتی بر فعالیتی که از که فردا آغاز خواهیم کرد.روز دوشنبه نیز«علی ربیعی» سخنگوی دولت در نشست خبری اعلام کرد، کاهش تعهدات برجامی را رئیس جمهوری اعلام می‌کند. ربیعی افزود: به طور قطع طبق وعده‌ای که داشتیم در گام‌های مختلف نیز به اروپایی‌ها فرصت دادیم؛ افکار عمومی در کشور نیز دیدند که با وجود صبوری و صبر استراتژیک ایران، ما نبودیم که خواستیم از برجام خارج شویم؛ این سیاست زورگویانه آمریکا و عدم مقاومت اروپا بوده که ما را به این نتیجه رسانده است.

این تصمیم البته با تلاشی سنگین و البته بی ثمر از سوی دلالان و فعالان بازار همراه شد. تمام تلاش های صورت گرفته سبب شد قیمت دلار در صرافی های بانکی و البته بازار از حدود ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان برسد، البته در برخی ساعات روز دلار از مرز ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان نیز عقب نشسته است.یکی از صرافان فعال در منطقه فردوسی در پاسخ به این سئوال که قیمت منطقی دلار چقدر است؟ گفت: به نظر می رسد نوسان بازار ارز تا پایان سال در محدوده دویست تومان باشد، به عبارتی قیمت ممکن است دویست تومان بالا برود یا پایین بیاید و در کل دوره جابجایی های هیجانی در بازار سپری شده است. رمضانی تاکید کرد: سایر ارزها نیز در همین وضعیت قرار دارند و بی‌تردید راه افتادن بازار متشکل ارزی خود عاملی برای مهار هیجانات احتمالی آتی نیز خواهد بود.حالا سیگنال تازه رییس کل بانک مرکزی به بازار نشان می دهد بازار ارز هنوز به وقایع سیاسی واکنش چندانی نشان نمی دهد، این بی توجهی به عرصه سیاست از ابتدای امسال در رصد بازار ارز مشهود است و پیش‌بینی می شود این روند تا پایان سال جاری تداوم داشته باشد.

صادرکنندگان غیر نفتی به میدان آمده‌اند
در ماه های گذشته بانک مرکزی در جلسات متعددی با فعالان اقتصادی، رصد میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را در دستور کار قرار داد و با وسواسی حداکثری موضوع را پیگیری کرد. حالا نه فقط گفته‌های صادرکنندگان و اعضای اتاق بازرگانی که روایت های مقامات بانک مرکزی نیز حکایت از بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به عرصه اقتصاد دارد و این بدان معناست اقتصاد ایران وارد دوره اداره خود، بدون تکیه بر درآمدهای نفتی شده است.رییس کل بانک مرکزی در حالی تاکید دارد ثبات بازار ارز تداوم خواهد داشت که فصل کنونی به دلیل تقارن با زمان ارائه لایحه بودجه همواره با نوسانات مهمی روبرو بود.اقتصاد ایران اما با توجه به تصمیم اتخاذ شده مبنی بر خداحافظی نفت از بودجه، با این شرایط مواجه نخواهد بود.

فعالان بازار این روزها در پاسخ به این سئوال که پیش بینی شما از وضعیت قیمت ها در ماه های پایانی سال چیست؟ می‌گویند: بانک مرکزی احاطه بالایی به بازار دارد و اتفاقا مقامات رسمی نیز این نکته را دائما مورد تایید قرار می‌دهند. از این رو وقایع سیاسی نمی تواند بازار را با هیجانی جدی مواجه نماید.این نکته از سوی برخی کارشناسان نیز مورد تایید قرار گرفته است. از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد استفاده از بازار مالیاتی برای دریافت مالیات از خریداران ارز خود عاملی برای خروج سرمایه گذاران از بازار ارز بوده است که عامل مهمی در فروکش هیجانات منفی این بازار تلقی می شود.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: قیمت دلار