کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفر هوایی با بیمار چگونه است؟

16 آبان 1398 ساعت 14:19

گروه گردشگری: همة ما در طول زندگی یا بیمار می‌شویم یا بیمارانی در نزدیکی خود داریم که مسئولیت مراقبت از آن‌ها به عهده ما است.


یکی از چیزهایی که می‌تواند شرایط بیماری را برای بیمار نامطلوب‌ کند محدودیت در سفر و یا ممنوعیت سفر است. در بعضی از بیماری‌ها امکان سفر هوایی برای بیمار به دلیل تغییر شرایط جوی در پرواز وجود ندارد ولی برخی دیگر از بیمارها با رعایت نکات ایمنی می‌توانند از پروازهای هوایی استفاده کنند. از آن جایی که بیماری به خودی خود شرایط ناخوشایندی برای روح و روان بیمار فراهم می‌کند بیمار به شرایط امنی برای سفر احتیاج دارد. به همین دلیل خواندن این مقاله را به تمام کسانی که با وجود بیماری می‌خواهند از سفر هوایی استفاده کنند و یا قصد خرید بلیط هواپیما از علی بابا برای یکی از نزدیکان بیمار خود را دارند توصیه می‌کنیم.

 چرا پرواز برای بعضی بیماران مسأله‌ساز است؟
افزایش ارتفاع در هنگام پرواز، کاهش فشار هوا، کاهش اکسیژن موجود در کابین هواپیما، کاهش رطوبت هوا، طولانی شدن مدت پرواز و استرس‌های ناشی از پرواز از جمله مواردی است که می‌تواند شرایط بیمار را در طول سفر دچار اخلال کند. از طرفی محدود بودن در محیط بستة هواپیما در مدت طولانی نیز برای بعضی بیمارها شرایط نامساعدی از لحاظ روانی ایجاد می‌کند. بهتر است صندلی این بیماران در ردیف کنار راهرو باشد تا بیمار در هر زمانی بتواند از جای خود بلند شده و قدم بزند.
 
موقع سفر رعایت چه نکاتی برای بیمارها ضروری است؟
اگر با وجود بیماری قصد سفر هوایی دارید نکات زیر را رعایت کنید تا سفر بی‌خطر و لذت‌بخشی داشته باشید:
تا آنجا که ممکن است تنها سفر نکنید و همراهی با خود داشته باشید. در غیر اینصورت شرایط بیماری خود را برای مهماندار توضیح دهید.
طرز استفاده از دستگاه اکسیژن هواپیما را از مهماندار یاد بگیرید.
هنگام خرید بلیط هواپیما از بیمة سفر استفاده کنید تا علاوه بر بهره‌گیری از خدمات بیمه، در صورت نیاز امکان لغو کردن بلیطتان را تا لحظة آخر داشته باشید.
پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی ۵ کشور اروپایی برای سفری رنگارنگ و متنوع را بخوانید
داروهایی را که مصرف می‌کنید در کیف همراه خود داخل هواپیما داشته باشید و دستورالعمل مصرف آن‌ها را رویشان بنویسید تا در شرایط اضطراری دیگران بتوانند به شما کمک کنند.

در چمدان خود داروی اضافی داشته باشید تا در صورت گم کردن کیفتان به محض رسیدن به مقصد به قرص‌هایتان دسترسی داشته باشید.
پیش از سفر با دکتر خود مشورت کنید و آخرین وضعیت سلامتی خود را با دکترتان کنترل کنید.
از آنجا که استرس باعث تشدید اغلب بیماری‌ها می‌شود کمی زودتر به فرودگاه بروید تا استرس و دلهره نداشته باشد.
اگر دارویتان باید در یخچال نگهداری شود، گواهی پزشکتان را به مهاندار نشان داده و از او درخواست کنید دارو را برای شما در یخچال بگذارد.
روز قبل از پرواز به قدر کافی استراحت کنید و برای اولین روز رسیدن به مقصد هم برنامه‌های فشرده نگذارید. بالاخص در پروازهای طولانی مدت شما نیاز به استراحت کافی دارید.

اگر از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید در هنگام خرید بلیط، غذای هواپیما را چک کنید و در صورت نیاز غذای مورد نیاز خود را سفارش دهید و اگر این امکان در ایرلاینی که بلیط خود را از آن تهیه می‌کنید وجود نداشت با هماهنگی مسئولین هواپیما غذای مناسب با رژیم غذایی خود را همراه داشته باشید.
یک بطری آّب به همراه داشته باشید تا در هر کجای سفرتان بتوانید به راحتی قرص‌هایتان را مصرف کنید.
پیشنهاد می‌کنیم مقاله توصیه‌هایی برای زمانی که دیگران در اتوبوس خوابند را بخوانید.
لباس راحت بپوشید و سبک سفر کنید
اگر در فرودگاه به ویلچر احتیاج دارید به مسئولین فرودگاه اطلاع دهید و برای استفاده از ویلچر در فرودگاه کشور مقصد، هنگام خرید بلیط هواپیما فرم مخصوص درخواست ویلچر را پر کنید. اگر تنها سفر می‌کنید می‌توانید علاوه بر درخواست ویلچر، نیاز به یک همراه برای راهنمایی و جابه‌جایی در فرودگاه را نیز در فرمتان بنویسید.


 کسب مجوز پرواز برای بیماران حاد
اگر بیمار به قصد انجام اقدامات پزشکی سفر می‌کند باید برای سفر خود مجوز معتبر تهیه کند. این مجوز باید توسط پزشک ایرلاینی که بیمار قصد سفر با آن را دارد امضا شود. مجوز انتقال بیمار توسط هواپیما علاوه بر اجازة حمل بیمار شرایط این انتقال را با توجه به بیماری او تعیین می‌کند. مجوز پرواز برای بیماران تنها ۴۸ ساعت بعد از صدور اعتبار دارد و بعد از آن فاقد اعتبار است. علاوه بر بیمارانی که از سفر خود قصد درمانی دارند، بیماران دیگری هم برای سفر نیاز به مجوز دارند. از جمله بیماران مبتلا به عفونت و بیماران روانی که ممکن است برای خود و دیگر مسافران مسأله ایجاد کنند و یا بیمارانی که در پرونده پزشکی آن‌ها ذکر شده شرایط پرواز باعث وخامت حالشان چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ فیریکی می‌شود.
 
سفر هوایی برای کدام بیمارها ممنوع است
سفر هوایی برای بعضی بیماران ممنوع است. از جمله:
بیمارانی که در دو هفتة قبل از سفر دچار حمله قلبی شده‌اند.
بیمارانی که در دو هفتة قبل از سفر جراحی قلب باز، جراحی عروق کرونر یا سابقه استنت دارند.
افرادی که فشار خون کنترل نشده دارند و یا آنژین و یا آریتمی قلبی کنترل نشده دارند.
بیمارانی  که دچار تنگی‌نفس و ادم اندام تحتانی هستند.
افرادی که گشادی دریچه قلب و آمبولی شریان ریوی و یا ترومبوفلبیت دارند. همچنین بیمارانی که به دلایل مختلف در معرض لختگی خون هستند در صورت استفاده از پروازهای طولانی مدت باید با پزشک خود مشورت کنند.
همچنین برخی از بیماری‌های خونی و بیماری‌های اعصاب و روان هم ممنوعیت پرواز دارند. در بسیاری از جراحی‌ها نیز در هفته اول امکان خونریزی وجود دارد و بهتر است این بیماران پرواز خود را به دو تا سه هفته بعد از جراحی موکول کنند.

در صورت داشتن هر گونه بیماری پیش از سفر با دکتر خود مشورت کنید و این نکته را هم به خاطر داشته باشید که مهمانداران برای مواجه با هرگونه شرایط اورژانسی آموزش دیده‌اند. به همین خاطر در صورت پیش آمدن هر اتفاقی در طول سفر آرامش خود را حفظ کنید و از کمک مهماندارها استفاده کنید.
خرید بلیط هواپیما ضامن سفری راحت
زمانی که بلیط هواپیما را از علی بابا می‌خرید، از بین ایرلاین‌های مختلف حق انتخاب دارید. ایرلاین‌هایی که خدمات بهتر و کامل‌تری ارائه می‌دهند، بی‌شک در برخورد با مسافران هم رفتار درست‌تری دارند.


کد مطلب: 191500

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191500/سفر-هوایی-بیمار-چگونه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir