به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۱۹۱۵۱۳

واکنش‌های جهانی به غنی‌سازیِ فردو توسط ایران

گروه سیاسی: پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خبر از برداشتن چهارمین گام کاهش تعهدات برجامی ایران را داد، مقامات کشورهای امضاکننده برجام (فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه)، آمریکا و برخی نهادهای بین المللی از جمله اتحادیه اروپا و سازمان ملل به جدیدترین اقدام هسته‌ای تهران واکنش نشان دادند.
واکنش‌های جهانی به غنی‌سازیِ فردو توسط ایران
روحانی سه شنبه گذشته در آیین افتتاح کارخانه نوآوری آزادی گفت: با نظارت ‌آژانس گام چهارم و جدید را برمی‌داریم. ما طبق برجام یکهزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود که اینها در فوردو بچرخند اما گاز به ‌آنها تزریق نشود. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد که از فردا گازدهی را در فوردو آغاز کند.ایران اعلام کرده در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای حاصل شده میان این کشور و پنج قدرت جهانی و نیز در اعتراض به از سرگیری تحریم‌ها با همراهی اروپا، این سیاست را اتخاذ کرده است.واکنش‌های جهانی به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی توسط ایران را بخوانید:

انگلیس:
لندن در پی اعلام خبر از سر گرفته شدن فعالیتهای غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو، از تهران خواست تا «فورا» در فعالیتهایش تجدیدنظر کند و به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی «احترام کامل» بگذارد.دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که این فعالیتها «به وضوح نقض توافق هسته‌ای و خطری برای امنیت ملی ما است». او همچنین خواستار «گفتگوی بین‌المللی سازنده» برای حل و فصل اختلافات شد اما تاکید کرد که ایران باید به تعهداتش پایبند بماند و این توافق را رعایت کند.

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از تصمیم ایران مبنی بر اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای اعلام کرد این تصمیم برجام را به خطر می‌اندازد. سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: «ما از تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی که رئیس جمهور روحانی امروز آن را اعلام کرد، نگرانیم و از ایران می‌خواهیم از تمامی فعالیت‌هایی که در مغایرت با تعهدات برجامی این کشور است صرف نظر کند  زیرا حفظ برجام روز به روز دشوارتر می‌شود.»

روسیه
کاخ کرملین در بیانیه‌ای با یادآوری اینکه از قصد ایران برای عملی ساختن گام چهارم کاهش تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای «نگران» است، تأکید کرد که مسکو مایل است برجام همچنان پابرجا بماند.

فرانسه
رئیس جمهوری فرانسه مدعی شد که ایران برای نخستین بار آشکارا از توافق هسته ای خارج شده است و این اقدام را "تغییری اساسی" نسبت به مواضع پیشین تهران دانست. مکرون گام چهارم برجامی ایران را تصمیمی جدی خواند و خبر داد که در روزهای آینده رایزنی هایی با همتای آمریکایی خود و ایرانیان انجام خواهد داد.

آلمان
دولت آلمان نیز به اعلام گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گام چهارم کاهش تعهدات ایران را در تضاد با توافق هسته‌ای دانست و از ایران خواست تا پایبندی کامل به تعهدات برجامی خود را از سربگیرد.

آمریکا
رئیس جمهوری آمریکا به گام چهارم برجامی ایران بر اساس مادتین ۲۶ و ۳۷ توافق هسته ای واکنش نشان داد و گفت: گفت: ما در حال بررسی این موضوع هستیم. ببینیم چه می‌شود. همچنین «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، در گفتگو با الجزیره اقدام ایران را در کاهش تعهدات برجامی، «باج خواهی هسته ای» دانست.

سازمان ملل
استفان دوجاریک؛ سخنگوی سازمان ملل گفت:‌ "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اعلام ایران در مورد برداشتن گام چهارم در مورد برجام از همه طرف ها خواست تا به طور کامل از تعهداتشان در برجام تبعیت کنند.
مرجع : برترین ها