کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرکل: اروپا هنوز تصمیم نگرفته چه واکنشی به اقدام هسته‌ای ایران نشان دهد

16 آبان 1398 ساعت 23:49

گروه بین‌الملل: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امروز پنج‌شنبه گفت که اروپا هنوز تصمیم نگرفته است چه واکنشی به اقدام اخیر ایران برای عدول از تعهدات هسته‌ای خود نشان بدهد، اما اقدام تهران، شرایط را سخت‌تر می‌کند.


ایران که کشورهای باقی‌مانده در برجام را به عدم اجرای تعهدات خود متهم می‌کند، با از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در مرکز هسته‌ای فردو، گام چهارم در عدول از تعهدات هسته‌ای خود را برداشت. این رخداد نگرانی از شکست کامل برجام را که قبلا نیز آمریکا از آن خارج شده بود، شدت بخشیده است. با این حال ایران می‌گوید هر زمان اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند، تهران نیز به نقطه اول بازمی‌گردد. مرکل در کنفرانس خبری مشترکی که با دبیرکل ناتو در برلین داشت دراین باره اظهار داشت: «ما هنوز تصمیم‌گیری نهایی نکرده‌ایم. اما طبیعتا هر گامی که تهران در این راستا بردارد شرایط را سخت‌تر می‌کند.»

آمریکا: بازداشت بازرس آژانس در ایران گستاخانه بود
نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازداشت کوتاه بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و اخراج وی را «تحریکی بی‌دلیل» و اقدامی «گستاخانه» از سوی تهران خواند.
جکی والکوت، در نشست اضطراری این شورا در روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان گفت: «بازداشت یک بازرس آژانس در ایران تحریکی گستاخانه است. امروز تمام اعضای شورا باید آشکارا این نکته را تبیین کنند که چنین اقداماتی به طور کلی پذیرفتنی و مدارا کردنی نیست و باید پیامدهایی برای انجام آن در نظر گرفته شود.» خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۵ آبان به نقل از چند دیپلمات «آشنا» با کار آژانس انرژی اتمی سازمان ملل نوشته بود که یک بازرس زن این آژانس هفته گذشته در سایت هسته‌ای نطنز برای مدت کوتاهی بازداشت شده و مدارک مسافرتی او نیز توقیف شده است. ایران با تأیید جلوگیری از ورود یک بازرس آژانس به سایت غنی‌سازی نطنز، دلیل این اقدام را نگرانی از به همراه داشتن «مواد مشکوک» توسط فرد یاد شده عنوان کرد. منابع خبری مورد استناد رویترز به این خبرگزاری گفته بودند که این موضوع با آن که در دستور کار شورای حکام قرار ندارد، در نشست روز پنج‌شنبه هر چند به صورت گذرا مطرح خواهد شد. سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی لغو پذیرش این بازرس، وی با ناتمام گذاشتن ماموریت خود ایران را به مقصد وین ترک کرد.

تکرار ادعاهای نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران
 بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه در سخنانی و پس از نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران همچنان به پنهان کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفی خود ادامه می‌دهد. وی طی بیانیه‌ای اضافه کرد: «هم اکنون زمان آن رسیده که کشورهای جهان در برابر تجاوز و ترور ایران مقامت کنند. هم اکنون زمان بازگشت تحریم‌ها (شورای امنیت) بوده و زمان آن است که ایران تحت فشار قرار بگیرد تا رویکرد خود را تغییر دهد. ایران باید حمله به کشورهای خاورمیانه را متوقف کرده و باید تهدید به نابودی اسرائیل متوقف کند. اروپا باید بی‌تحرکی خود را متوقف کرده و باید هم اکنون علیه اقدامات خصمانه ایران وارد عمل شود.» وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد که صبح امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای سال گذشته وی درباره یک انبار هسته‌ای مخفیانه در تورقوزآباد را تایید کرده است. وی در ادامه ادعاهای خود گفت که اسراییل تحت هیچ شرایطی به ایران اجازه توسعه سلاح اتمی را نخواهد داد.

 


کد مطلب: 191517

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191517/مرکل-اروپا-هنوز-تصمیم-نگرفته-واکنشی-اقدام-هسته-ای-ایران-نشان-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir