کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تظاهرات در بغداد، بصره، نجف و كربلا امروز هم ادامه داشت

آمار كشته‌های معترضان عراقی به 300 نفر رسید

17 آبان 1398 ساعت 0:01

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی عراق چهار نفر دیگر را در جریان تظاهرات روز پنج‌شنبه مخالفان دولت در مرکز بغداد به ضرب گلوله کشتند و دبیرکل سازمان ملل از افزایش کاربرد گلوله جنگی در اعتراضات عراق، ابراز نگرانی كرد.


تظاهرات عراقیها امروز همزمان با بغداد و بصره در شهرهای مذهبی کربلا و نجف (تصاویر بالا) هم ادامه یافت. در بغداد ۴ نفر از معترضان به ضربه گلوله ماموران کشته شدند و تعداد کشته ها تاکنون به حدود ۳۰۰ نفر رسیده است.

تظاهرات در كربلا امروز هم ادامه داشت

معترضان در پایتخت عراق برای سیزدهمین روز متوالی در نقاط مرکزی بغداد تجمع کردند و ضمن ادامه تظاهرات خود علیه فساد، بیکاری و ضعف خدمات عمومی ارائه شده از سوی دولت با نیروهای نظامی و امنیتی درگیر شدند. مطابق تایید پلیس و مراکز درمانی پایتخت عراق، افزون بر ثبت رسمی ۴ کشته در جریان اعتراض‌های روز پنجشنبه، ۳۵ تن از تجمع‌کنندگان در نزدیکی پل شهدای بغداد بر اثر خشونت پلیس و نیروهای امنیتی عراق زخمی شدند. همزمان در جنوب عراق نیز معترضان خشمگین با آتش زدن لاستیک خودرو ورودی بندر اُم قصر را مسدود کردند و حمل و نقل کالا از طریق این بندر را مختل کردند. با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز اعتراض‌های خونین مردم علیه ناکارآمدی حکومت عراق، دولت این کشور هرگونه راه مسالمت‌آمیز برای فرونشاندن اعتراض‌ها را رد کرده است. در جریان این اعتراض‌ها تاکنون حداقل 300 نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل از افزایش کاربرد گلوله جنگی در اعتراضات عراق

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با محکوم کردن «استفاده از گلوله‌های جنگی» علیه معترضان عراقی از افزایش شمار کشته‌ها اظهار نگرانی «جدی» کرد. اعتراضات عراق از اول ماه اکتبر حدود پنج هفته پیش، علیه فساد دولتی و بیکاری، همچنین کیفیت پایین خدمات عمومی آغاز شد و تاکنون حدود سیصد معترض کشته شده‌اند که علت مرگ بسیاری از آنها استفاده ماموران امنیتی عراق از گلوله جنگی بوده است. گوترش می‌گوید استفاده از گلوله و مهمات نظامی علیه معترضان مایه نگرانی جدی است و باید درباره این موضوع «تحقیقات مفصل و جدی» به عمل آید. یک معترض عراقی زخمی شده به خبرگزاری فرانسه گفته است پلیس ابتدا با گلوله‌های پلاستیکی و اشک‌آور به معترضان حمله کرده، اما بعد، از گلوله‌های جنگی علیه معترضان استفاده شده است. گزارش‌های متعددی از هدف قرار گرفتن سر و سینه معترضان عراقی منتشر شده است. همچنین گزارش‌هایی از تک‌تیراندازهای وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی منتشر شده است که مردم را هدف قرار داده‌اند. معترضان همچنین شعارهایی علیه ایران سر داده و به کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا حمله کرده‌اند. سخنگوی دولت عادل عبدالمهدی به خبرگزاری فرانسه گفته است نیروهای امنیتی دستور دارند در صورت نزدیک شدن معترضان به ساختمان‌های مهم دولتی، از جمله بانک مرکزی از گلوله استفاده کنند.


کد مطلب: 191518

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191518/آمار-كشته-های-معترضان-عراقی-300-نفر-رسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir