کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بعیدی‌نژاد: ‌اروپایی‌ها برای حفظ برجام هزینه کنند

17 آبان 1398 ساعت 0:42

گروه سیاسی: سفیر ایران در انگلیس گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات در چارچوب برجام را به‌مثابه اقدام «بیدار باش» ایران برای نجات این توافق توصیف و تصریح کرد که طرف‌های ‌اروپایی‌ عضو برجام باید برای حفظ این توافق هزینه کنند.


«حمید بعیدی نژاد» روز پنجشنبه در نشستی که با حضور نمایندگان روزنامه‌ها و رسانه های اصلی انگلیس در سفارت ایران در لندن برگزار شد، گفت:اگر برخی شرکا و امضا کنندگان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، طبیعی است که این پیمان نمی تواند به طور یکجانبه ادامه پیدا کند. وی با اشاره به اینکه تلاش‌های ایران و برخی طرف‌های برجام تا کنون نتوانسته این توافق را به مسیر عادی اجرایی شدن بازگرداند، افزود: ایران سیاستی به عنوان سیاست «بیدار باش» اتخاذ کرده است به این منظور که طرفها را وادار به یافتن راه حلی برای خروج از وضعیت بد فعلی کند.

سفیر ایران در لندن گفت که اکنون مدت زیادی از اجرای تعهد یک جانبه ایران به برجام می گذرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون ۱۴ بار تعهد ایران را تایید کرد اما طرف‌های دیگر هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند. بعیدی‌نژاد در تبیین وضع موجود توضیح داد که یک سناریو می تواند خروج کامل ایران از برجام باشد، که قطعا پایان برجام خواهد بود و ایران تمایلی به از بین بردن برجام ندارد. وی توضیح داد که در عوض ایران سیاستی را اتخاذ کرده است که به طرف مقابل هشدار و زمان بدهد که به تعهد خود عمل کند. اقدام ایران باز هم به دیپلماسی و مذاکره فرصت می‌دهد.

وی تصریح کرد: کاهش تعهدات ایران آن طور که در بالاترین سطوح در کشور تصویب شده، فعلا هر دو ماه یک بار تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت اما این فرصت نامحدود نخواهد بود. به گفته وی تمام این اقدامات بازگشت پذیر بوده و به محض بازگشت طرف‌های دیگر به اجرای تعهدات‌شان در این توافق، تمام این اقدامات متوقف و شرایط قبلی اعاده خواهد شد.

ایران امروز چهارمین قدم در کاهش برخی از تعهداتش را برخواهد داشت. این کاهش مرتبط با تاسیسات فردو است. در این تاسیسات حدود یکهزار سانتریفیوژ بدون گاز در حال کار بوده اند که ایران تصمیم گرفته است به آنها گاز اروانیوم تزریق کند. وی تصریح کرد که هدف ایران از این اقدامات، تلاش برای اجرای کامل برجام و حفظ آن است نه تخریب آن.
 


کد مطلب: 191526

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191526/بعیدی-نژاد-اروپایی-ها-حفظ-برجام-هزینه-کنند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir