کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار آیت‌الله سیستانی درباره اعتراضات عراق

10 معترض دیگر عراقی با گلوله به قتل رسیدند

17 آبان 1398 ساعت 14:16

گروه بین‌الملل: آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجعیت دینی عراق امروز جمعه نسبت به برخی تلاش‌ها برای سوء استفاده از اوضاع داخلی عراق با هدف ضرر زدن به منافع ملی این کشور هشدار داد و در ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف عراق در روز پنج‌شنبه دست‌کم ۱۰ معترض دیگر کشته شدند.


به نقل از سومریه‌نیوز، نماینده آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق امروز جمعه خواهان پاسخگویی قدرت‌های سیاسی به خواسته‌های تظاهرکنندگان عراقی طبق نقشه راه پیشنهادی شد. ایشان همچنین نسبت به هرگونه سوء استفاده داخلی یا خارجی از اعتراضات مردمی مسالمت آمیز برای صرر زدن به منافع عراق هشدار دادند. نماینده آیت الله سیستانی همچنین خواهان حفاظت از وجهه مسالمت آمیز اعتراضات شده و نیروهای امنیتی عراق را به اجتناب از خشونت علیه معترضان دعوت کردند. وی همچنین هشدار داد برخی طرف‌های داخلی و خارجی نقش برجسته‌ای در رخدادهای عراق و خشونت‌های اخیر دارند و برخی طرف‌ها برای سوء استفاده از تظاهرات تلاش می‌کنندو معترضان باید نسبت به این تلاش‌ها هوشیار باشند. نماینده آیت‌الله سیستانی در ادامه از تلاش نیروهای مسلح عراق و نیروهای حامی آن‌ها در مبارزه با داعش تقدیر کردند.
 
ادامه اعتراضات عراق و درگیری‌های شدید برای کنترل چند پل در بغداد دست‌کم ۶ کشته برجای گذاشته در حالی‌که گزارش‌ها از بصره نیز حاکی از کشته‌شدن دست‌کم چهار معترض است. مقام‌های انتظامی و بیمارستانی می‌گویند اعتراضات ۱۶ آبان ده‌ها زخمی نیز برجای گذاشته‌است. بنا بر گزارش‌ها نیروهای امنیتی عراق در جریان درگیری‌ها برای تصرف پل شهدا در مرکز پایتخت، به معترضان شلیک کرده‌اند. تیراندازی دست‌کم ۳۵ زخمی برجای گذاشته‌است. معترضان در تلاش بودند تا موانع ایجاد شده بر دو پل که یک سوی دجله را به منطقه سبز وصل می‌کند، بردارند.
منطقه سبز بغداد که در کنترل و حفاظت نیروهای امنیتی‌ست دربرگیرنده اداره‌ها و نهادهای دولتی و نیز سفارت‌خانه‌های خارجی‌ست.
 
از بصره، مرکز صنعت نفت عراق، نیز گزارش رسیده که تیراندازی نیروهای پلیس به معترضان دست‌کم چهار کشته برجای گذاشته‌است. معترضان چند روز است که در این شهر اقدام به بست‌نشینی کرده‌اند. گزارش‌هایی از ادامه اعتراضات در دیگر مناطق جنوبی عراق نیز منتشر شده‌است، از جمله ام قصر، بندری در جنوب‌غربی کشور، جایی‌که پایانه واردات بخش عمده‌ای از دانه‌های گیاهی، سبزی، روغن و شکر است. روز پنج‌شنبه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، «استفاده از گلوله‌های جنگی» در عراق را محکوم، و «عمیقا» از افزایش شمار کشته‌ها اظهار نگرانی کرده بود. دبیرکل سازمان ملل خواستار انجام «تحقیقات مفصل و جدی» در این مورد شده‌است.

معترضان عراقی می‌گویند پلیس ابتدا با گلوله‌های پلاستیکی و اشک‌آور به معترضان حمله کرده، اما بعد، از گلوله‌های جنگی استفاده شده است. اعتراضات عراق که اکنون در دومین ماه خود قرار دارد دست‌کم سیصد کشته و ۱۱ هزار زخمی برجای گذاشته است. اعتراضات اولیه به بی‌کاری، کیفیت زندگی، بهداشت و آموزش، کمبود آب و وضعیت اقتصادی خیلی زود به فراخوان برای کناره‌گیری کل دولت انجامید. شعارهایی نیز علیه دخالت‌های خارجی، و از جمله علیه دخالت‌های ایران در عراق سرداده شده و درگیری‌ها در برابر کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا نیز 4 کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشته‌ است.


کد مطلب: 191548

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191548/10-معترض-دیگر-عراقی-گلوله-قتل-رسیدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir