به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۱۹۱۶۰۹

پمپئو: گزارش آژانس نشان داد که سخنان جان کری درباره برجام کذب و متقلبانه بود

گروه بین‌الملل:  وزیر امور خارجه آمریکا برخورد مقامات ایرانی با بازرس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را به عنوان "عمل غیرقابل توجیه و زننده"  محکوم کرد  و این کار را "ارعاب"  دانست. پمپئو گفت که ایران بازرس آژانس را "بازداشت" کرده است.
پمپئو: گزارش آژانس نشان داد که سخنان جان کری درباره برجام کذب و متقلبانه بود
مایک پومپئو  افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شواهدی از مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی در ایران شناسایی کرده است. ایران هیچ توضیح موجهی برای این مواد شناسایی شده، ندارد و باید توضیح دهد که این مواد هسته‌ای از کجا آمدند و اکنون در کجا نگهداری می شوند. ایالات متحده عمیقاً نگران موضوعاتی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست ویژه هیئت رئیسه خود مطرح کرده است. اگر صحیح باشد، بار دیگر اثبات میکند اظهارات جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا که برجام را منعقد کرد، کذب و متقلبانه است. پومپئو در ادامه اظهارنظر خود در این باره توضیح داد که آمریکا از عدمهمکاری ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای نگران است. واشنگتن از اقدامات آژانس حمایت می‌کند. وزیر خارجه آمریکا افزود بازرسان آژانس باید بدون هیچ مزاحمتی بتوانند کار خود را دنبال کنند و درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفاف گزارش دهند.  او همچنین از ایران خواست که هرچه زودتر مسائل خود را  با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای حل و حق مصونیت لازم بازرسان آژانس را رعایت کند.

براساس اظهارات مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی مقامات ایرانی به طور موقت مانع خروج یک زن عضو هیئت بازرسی آژانس از ایران شده بودند. کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در واکنش به اظهارات پمپئو گفت که "بازرس آژانس بازداشت نشده" و ایران فقط اجازه‌نامه او  را لغو کرده است، چونکه دستگاه‌های امنیتی در نطنز درباره وجود "مواد خطرناک" همراه بازرس آژانس هشدار داده بودند و آزمایش‌ها نشان از مواد "منفجره نیترات" داشته است. مقامات ایرانی مانع ورود این بازرس به نیروگاه اتمی ایران شدند. غریب آبادی همچنین گفته است که حتی از کیف دستی این فرد آزمایش شد که آنجا هم هشدار داه شده است. نمایندگان آژانس بین‌المللی هسته‌ای نیز در زمان بازرسی از این بازرس زن حضور داشته‌اند.
آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکنون درباره این اقدام ایران رسما موضع‌گیری نکرده است.

ایران به تدریج از برجام خارج می‌شود و چهارمین گام خود را برای کاهش تعهدات برجامی را ۱۵ آبان برداشت و به سانتریفیوژهای مرکز فردو گازرسانی کرد.  کشورهای آلمان، روسیه، فرانسه، آمریکا و بریتانیا نسبت به پیامدهای "مخرب" کاهش تعهدات برجامی ایران هشدار داده‌اند. آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارتی دقیق اعمال کرده و همه تحولات مربوطه را به مقامات آمریکا گزارش دهند.