به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۱۹۱۶۲۹

آیا‌ چرخاندن‌ تشک‌های‌ فوم‌دار به‌آنها‌ آسیب‌ می‌زند؟

گروه کسب و کار: مدت‌ها قبل از فراگیر شدن تشک‌های فوم دار، چرخاندن تشک‌ها کاری معمول در میان مردم بود. با چرخاندن تشک فنری، شما می‌توانستید طول عمر آن را افزایش داده و از فشار آمدن به یک نقطه خاص جلوگیری کنید.
آیا‌ چرخاندن‌ تشک‌های‌ فوم‌دار به‌آنها‌ آسیب‌ می‌زند؟
آن طرز فکر واقعا در مورد تشک‌های جدید صادق نیست. بسیاری از محصولاتی که امروزه تولید می‌شوند، چندلایه هستند و معمولا لایه‌های فوم دار در یک طرف آنها قرار می‌گیرد؛ بنابراین آن طرف همیشه باید بالا باشد.
اما وقتی که تشک ما شکم داد یا نقطه‌ای که روی آن می‌خوابیم کمی گود شد، چه باید بکنیم؟ اگر شما نیز با این مشکل روبه‌رو هستید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا پایان بخوانید.

چرخاندن یک تشک فنری
بسیاری از ما سال‌ها از تشک‌های فنری استفاده کرده‌ایم زیرا این تشک‌ها برای چندین دهه از محبوب‌ترین. کالای خواب بوده‌اند. از آنجایی که لایه‌گذاری و طراحی دو طرف این تشک‌ها معمولا یکسان است، شما چندین مرتبه در سال می‌توانستید برای کاهش استهلاک و افزایش طول عمر، آنها را بچرخانید.
احتمالا بسیاری از شما نیز این کار را انجام می‌دادید و بعد از هر بار چرخاندن، احسس می‌کردید که تشک شما راحت‌تر از قبل شده و بهتر می‌تواند وزن شما را تحمل کند. اما تشک‌های فنری امروزی از برندهای مشهوری همچون VISTAR به گونه‌ای طراحی نمی‌شوند که چرخاندن آنها امکان‌پذیر باشد. فنر این تشک‌ها در بخش پایینی قرار گرفته و در بخش بالایی نیز می‌توان چندین لایه از پدها را پیدا کرد؛ در این صورت، همیشه بخش فنردار بایدپایین باشد.

چرا نباید تشک‌های فوم دار را برعکس کرد؟
تشک‌هایی که توسط کمپانی‌های نام‌آشنایی مثل ویستر ساخته می‌شوند، همگی پدهایی دارند که از لایه‌های بالایی آغاز و تا لایه‌های پایینی ادامه پیدا می‌کند. این بدان معنی نیست که نمی‌توان تشک را چرخاند؛ ولی با این کار در نهایت به تشک خود آسیب خواهید زد. افزون بر این، چرخاندن این تشک‌ها احساس راحتی را القا نخواهد کرد.
در بسیاری از این تشک‌ها، لایه‌های بالایی فوم دار، تراکم پاینی‌تری داشته و نرم‌تر هستند تا هوا به شکل بهتری جریان پیدا کرده و خریدار، بیشتر احساس راحتی کند. اگر شما تشک خود را بچرخاند، احتمالا روی لایه‌ای متراکم‌تر از فوم که گرم‌تر نیز خواهد بود، خواهید خوابید.

راه حل چیست؟
بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده تشک‌های فوم دار می‌گویند به جای برعکس کردن تشک، هر 3 تا 6 ماه یک‌بار آن را 180 درجه بچرخانید. این موضوع خصوصا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شب‌ها تنها بخوابید و بیشتر روی یک طرف تشک باشید.
افزون بر این، مطمئن شوید که تشک فوم دار شما روی پایه و تختی متناسب قرار گرفته است؛ اگر از باکس تخت فنری یا فریم مخصوصی استفاده می‌کنید که تکیه‌گاه مناسبی برای شما نیست و آن‌گونه که باید وزن را تحمل نمی‌کند، تشک می‌تواند آویزان شود یا حتی ممکن است به فوم‌های آن آسیب بزنید.
معمولا مردم زمانی تصمیم به چرخاندن تشک می‌گیرند که احساس کنند تشک آنها به اندازه کافی راحت نیست. اگر چندین سال است که تشک خود را نچرخانده‌اید و روشی که بالاتر گفتیم نیز مشکل نرم شدن تشک را برطرف نمی‌کند، آن‌گاه باید به دنبال راه‌های دیگری مثل تعویض فریم تخت، استفاده از پایه محکم‌تر، استفاده از پدهای فوم دار و خنک کردن تشک باشید.
 
راهنمای خرید یک تشک استاندارد
اگر شما بد خواب هستید یا خواب کافی ندارید، می‌تواند نشانه این باشد که شاید تشک شما راحت نیست. خستگی و خواب آلودگی در صبح، به سختی از تختخواب بیرون آمدن وکج خلق بودن صبحگاهی نشانه بدخوابی شما است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که با تحقیق و مطالعه تشک جدیدی را خریداری کرده اند، خواب بهتری را تجربه می‌کنند.
تشک‌های اسفنجی و فنری تشک‌هایی هستند که اغلب در بازار مصرف دیده می‌شوند ولی در این بازار هفت رنگ، بازار تشک‌های تقلبی (اصطلاحا زیر پله ای) هم داغ است. تشک‌های تقلبی همان تشک‌های غیر استاندارد هستند. این تشک‌ها بسیار سبک و ارزان قیمت تر از تشک‌های اسفنجی اند و بیشتر از دو سه ماه عمر نمی کنند.

بعضی از افراد فکر می‌کنند اگر تشک خیلی سفت باشد بهتر است که این تشک‌ها طی مدت کمی با چند بار استفاده، خراب و غیرقابل استفاده می‌شوند. این تشک‌ها به طور معمول در کارگاه‌های کوچک و بدون مجوز تولید و روانه بازار می‌شوند. برخی فروشندگان نیز تشک‌های خود را با اسامی مشابه مارک‌های معروف سازنده تشک به فروش می‌رسانند که کیفیت و استانداردهای یک تشک سالم را ندارند. بعضی دیگر از فروشندگان نیز مارک دوخته شده کنار تشک را پاره و جدا کرده و این تشک‌ها را به جای تشک‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسانند. نمونه دیگری از تقلب در بازار تشک به این شکل است که برخی تولید کنندگان کارگاهی و زیرپله ای، با مراجعه به در منازل و خریداری تشک‌های فنری دست دوم و قدیمی، این تشک‌ها را مجددا بازسازی کرده و با رنگ و طرح جدید و استفاده از روکش نو، به جای تشک نو می‌فروشند. این تشک‌ها به مرور انواع و اقسام بیماری‌های پوستی را برای مصرف کنندگان به دنبال دارند. شما به عنوان یک مصرف کننده باید بدانید می‌توانید شکایات خود را پس از خرید چنین تشک‌هایی با سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و یا اتحادیه ندافان در میان بگذارید.
 
چه تشکی استاندارد است؟
هنگام خرید می‌بایست به آرم استاندارد محصول توجه نمود و گواهینامه استاندارد را از فروشنده درخواست کرد. اگر قصد خرید تشک دارید باید بدانید یک تشک استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد. اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ویژگی‌های خاصی را برای یک تشک استاندارد در نظر گرفته است. یک تشک استاندارد باید بسته به ساختار تشک، فنر مناسبی داشته باشد. همچنین دارای عایق‌هایی از الیاف ضد باکتری و ضد حساسیت باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده سازی و بسته بندی تشک از پارامترهایی است که نشانه مرغوبیت تشک است.

برای مشاهده مدل‌های مختلف انواع تشک، محافظ تشک، بالش و کوسن، لحاف، سرویس ملحفه،  باکس (تختخواب) ، بالاسری (تاج) برند ویستر به وب سایت vistar-co.com و یا پیج اینستاگرام @vistar_mattress مراجعه کنید و یا با شماره 02166323232 تماس بگیرید.
 منبع : ویرلن