کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ماهی متو و کاربردهای آن در صنایع غذایی

18 آبان 1398 ساعت 15:02

گروه دانش: ماهی متو یکی از محصولات صیادی جنوب ایران است که تولید آن در سطح وسیعی انجام می گیرد. این ماهی با فرآوری های مخصوص به شکل ماهی خشک درآمده و از این ماهی خشک پودر ماهی تهیه می شود که این پودر در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد. برای آشنایی بیشتر با ماهی متو ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.


ماهی متو یکی از گونه های خاص ماهی است که تولید آن در ایران رواج گسترده ای دارد. ایران سرزمینی چهار فصل است و در هر گوشه آن محصولات مختلفی تولید می شوند. این سرزمین بزرگ یکی از بهترین کشورهای دنیا در زمینه شیلات و محصولات دریایی است. ایران از شمال و جنوب به دریاچه و دریا متصل است، و این باعث شده که زندگی مردم شمال و جنوب ایران تا حد زیادی وابسته به دریا و صید ماهی باشد. ایرانیان از هزاران سال قبل با ماهی و شیوه های صید و مصارف آن آشنا بوده اند و امروزه نیز با توجه به علم به ارزش غذایی ماهی ، تولید آن در بسیاری از نقاط ایران رواج دارد ، و انواع ماهی از جمله ماهی متو در ایران تولید می شود.

ماهی متو یکی از ماهیان در دریاهای جنوب ایران است. این ماهی در مناطق کم عمق و عمدتا نزدیک به سواحل زندگی می کند و به همین دلیل برای بسیاری از مردم این نواحی شناخته شده است. ماهی متو معمولا در فصل بهار صید شده ، و شیوه مصرف آن همواره خاص است ، چراکه مردم ایران از قدیم نسبت به خشک کردن آن اقدام می کردند.امروزه نیز تکنولوژی توانسته با علم به همان روش های سنتی ، محصولات مختلفی از ماهی متو تولید کند که پودر ماهی و ماهی خشک از جمله این محصولات می باشند که هم دارای کاربردی متنوع بوده و هم دارای ارزش غذایی بالا هستند. ماهی متو در نوار ساحلی جنوب ایران و در مناطقی مثل جاسک ، بندر لنگه ، قشم و پارسیان تولید می شود. همچنین این محصول یک کالای صادراتی نیز محسوب می شود که پس از فرآوری به کشورهای مختلفی از جمله روسیه ، چین ، اندونزی ، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می شود.
 
محصولات تولیدی از ماهی متو
ماهی متو یا همان ماهی خشک متو ، محصولی است که از آن فرآورده های مختلفی برای مصارف انسانی و حیوانی تولید می شود. اولین و مهمترین کاربرد این ماهی، استفاده آن در کارخانه های پودر ماهی است. در این کارخانه ها ماهی خشک شده به پودر ماهی تبدیل می شود ، این پودر به دلیل داشتن پروتئین بسیار بالا و  همچنین ارزش غذایی عالی ، در رشد بهتر حیوانات تاثیر داشته و برای تولید غذای دام و طیور استفاده می شود . بیشترین استفاده پودر ماهی در تولید دان مرغ است ، و حدود 12 درصد از هر کیلو دانه مرغ را این محصول تشکیل می دهد. همچنین پودر ماهی متو برای تولید کودهای کشاورزی نیز بسیار مناسب است چرا که ، این محصول بیش از کودهای حیوانی غنی شده ، و عناصری مثل ازت، آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم و گوگرد در آن وجود دارند.
ماهی متو خشک شده برای مصارف انسانی نیز استفاده می شود، و از پودر آن می توان برای انواع غذاها به عنوان طعم و عصاره استفاده نمود. در گذشته از این پودر غذاهای لذیذی توسط بومی های این مناطق تهیه می شده که مهیاوه و بله ماهی از جمله آنها می باشند. ماهی متو به عنوان منبعی از پروتئین شناخته می شود. به همین دلیل ماهی خشک متو برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد گسترده ای دارد.
 
بهترین مرکز فرآوری ماهی متو در ایران
ماهی متو یکی از ماهیان صادراتی ایران است. به همین دلیل شرکت ها و افراد متعددی در زمینه صید این ماهی اشتغال دارند، و کارخانه های متعددی از این ماهی باکیفیت، محصولات مختلفی از جمله پودر ماهی تولید می کنند.
ماهی متو در ایران و در جزیزه قشم با بهترین کیفیت تولید می شود. گروه تولیدی ایران متو یکی از بهترین گروه های تولیدی این ماهی و محصولات جانبی آن از جمله پودر ماهی و ماهی خشک است که، در جزیره قشم فعالیت دارد. این شرکت بزرگ با چندین مزرعه تخصصی تولید و فرآوری ماهی، به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان ایرانی ماهی متو شناخته می شود. ایران متو توانایی دارد تا انواع مختلف ماهی متو را به سرتاسر ایران ارسال کند. همچنین این شرکت در زمینه صادرات این ماهی و محصولات آن نیز فعالیت دارد.
ماهی متو به عنوان مهمترین محصول تولیدی گروه ایران متو شناخته می شود و هر ساله بخش اعظمی از نیاز داخل کشور توسط این تولیدی بزرگ و حرفه ای تامین می شود. ایران متو به عنوان یک تولیدی تخصصی، از بهترین امکانات و تجهیزات ممکن برای صید، فرآوری و عرضه این ماهی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایران متو می توانید به وب سایت این تولیدی (به آدرس www.iranmatou.com) مراجعه کنید.


کد مطلب: 191634

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191634/ماهی-متو-کاربردهای-صنایع-غذایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir