کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قدیمی‌ترین​کابل​اینترنت​کشور ازمدارخارج​شد!

ايسنا , 6 آبان 1392 ساعت 13:09

گروه فناوري: کابل جاسک - فجیره که از آن به عنوان قدیمی‌ترین کابل اینترنتی کشور یاد می‌شود، این روزها تقریبا از مدار خارج شده و تنها ظرفیت بسیار کمی از آن برای مکالمات voice مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت ، در این زمینه اظهار کرد: این مسیر تقریبا از مدار خارج شده و تنها اما بسیار اندکی از آن برای ارتباطات پایه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسن کریمی ادامه داد: ظرفیت کابل‌های اینترنتی معمولا با واحد STM64 سنجیده می‌شود که به عبارتی دیگر می‌توان گفت که بر روی هر کابل 64، STM1 دایر می‌شود. اما اکنون از ظرفیت کابل جاسک - فجیره اکنون تنها یک یا دو STM1 آن فعال است. در حالی که این کابل قبلا به‌طور کامل زیر بار بود.

کریمی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت این کابل و قطعی‌های مختلفی که برای آن ایجاد می‌شود، اکنون اختلالی در کار آن ایجاد نمی‌شود توضیح داد: از آنجا که ما مسیر‌های متعددی داریم و ظرفیت بهره‌برداری از این مسیر بسیار اندک است در بخش VOICE که اکنون این کار برای آن مورد استفاده قرار گرفته هیچ‌گونه قطعی و اختلالی به وجود نمی‌آید و حتی اگر این کابل دچار مشکلی شود بلافاصله ظرفیت آن از طریق یکی از مسیر‌های دیگر تامین می‌شود. کابل جاسک-فجیره که زمانی تنها درگاه اینترنتی کشور بود و هربار برای آن مشکلی ایجاد میشد کل اینترنت کشور دستخوش اختلال می شد.

پیش از این مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت که مسوولیت تامین پهنای باند اینترنت کشور را برعهده دارند اینگونه اعلام کرده بودند که این کابل عمر مفید خود را طی کرده است چرا که طی سال‌های گذشته بارها قطع شده و هر بار برای وصل مجدد مفصل جدیدی به آن اضافه شده که این مفاصل درنهایت موجب کاهش طول این کابل شده‌اند.به دنبال اتصال این مفاصل طول این کابل کمی کاهش یافته و در نتیجه ارتفاع آن از کف دریا افزایش یافته بود. به همین دلیل در موارد متعدد ممکن بود زمان لنگر انداختن کشتی‌ها این کابل صدمه ببیند. در نتیجه تمام این موارد و در شرایطی که درگاه‌های متعدد دیگری نیز راه‌اندازی شده، مسوولان تصمیم به تخلیه بخش عمده این کابل گرفته‌ و مسیرهای جدیدی را جایگزین آن کرده‌اند.


کد مطلب: 19165

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/19165/قدیمی-ترین-کابل-اینترنت-کشور-ازمدارخارج-شد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir