به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۱۹۱۶۶۲
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد:

رابرت لوینسونِ آمریکایی، زنده و در ایران پرونده قضایی دارد

گروه سیاسی: بر اساس اسنادی که به رویت یک خبرگزاری آمریکایی رسیده، ایران در مکاتباتی با سازمان ملل برای نخستین بار اعلام کرده که رابرت لوینسون، شهروند مفقود شده آمریکایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، پرونده‌ای دارد که در حال رسیدگی است.
رابرت لوینسونِ آمریکایی، زنده و در ایران پرونده قضایی دارد
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده اسنادی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد، ایران این موضوع را به کارگروه "ناپدیدشدگان قهری" سازمان ملل اعلام کرده است. رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی است که از سال ۲۰۰۷ میلادی مفقود شده و خانواده لوینسون می‌گویند او برای انجام ماموریتی به ایران سفر کرده بود اما مقام‌های ایرانی می‌گویند که از سرنوشت او خبری ندارند. در گزارش اخیر نیز مقام‌های ایرانی توضیح بیشتری درباره سرنوشت لوینسون یا جزییات پرونده او ارائه نکرده‌‌اند و تنها تاکید کرده‌اند که او یک پرونده باز در دستگاه قضایی ایران دارد.

بی بی سی در باره این خبر نوشته است: همچنین روشن نیست که این پرونده از چه زمانی گشوده شده و موضوع آن چیست. این گزارش در فاصله کوتاهی پس از آن منتشر می‌شود که دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد برای اطلاعات درباره آقای لوینسون، ۲۰ میلیون دلار پرداخت می‌کند. به نوشته آسوشیتدپرس، ایران در مکاتباتش با کارگروه "ناپدیدشدگان قهری" نوشته است:‌ "بر اساس آخرین اعلام قوه قضائیه، آقای رابرت آلن لوینسون در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، یک پرونده در حال بررسی دارد." نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز درباره این موضوع اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است. به گفته مقام‌های آمریکایی، رابرت لوینسون در روز ۹ مارس سال ۲۰۱۷ (۱۰ اسفند ۱۳۸۵) در جزیره کیش ناپدید شده است. دولت آمریکا می‌گوید که لوینسون یک مامور سابق اف‌بی‌آی (پلیس فدرال این کشور) است که در دستگیری باندهای تبهکاری روسی و ایتالیایی، موفقیت‌های داشته است. بر اساس موضع رسمی دولت آمریکا، رابرت لوینسون در زمان "سفرش به ایران" در حال انجام ماموریت برای یک شرکت خصوصی بوده است.

اما در سال ۲۰۱۳، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که رابرت لوینسون در زمان "سفرش به ایران" در حال انجام ماموریتی تایید نشده برای سازمان سی‌آی‌ای (CIA) بوده است. بر اساس این گزارش، لوینسون در ماموریتی مشارکت داشته که از سوی مسئولان ذی‌ربط تایید نشده بود. روزنامه واشنگتن پست نیز حدود سه سال پیش در گزارشی نوشت که رابرت لوینسون برای تحقیق درباره فساد در ایران و نوشتن مقاله‌ای برای سازمان سیا به کیش سفر کرده بود. خانواده لوینسون هرگز این گزارش‌ها را تایید نکردند. اما در عین حال آسوشیتدپرس گزارش داده بود که آنها برای سکوت و عدم پیگیری شکایت حقوقی، از سازمان سیا دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار دریافت کرده‌اند.

همچنین به نوشته واشنگتن‌پست، ۱۰ کارمند سیا به دلیل پرونده لوینسون توبیخ و سه نفرشان نیز از این سازمان اخراج شدند. از زمان مفقود شدن این شهروند آمریکایی تا امروز، دو بار عکس و ویدئویی از او در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ منتشر شده است. او در این تصاویر ریش بلندی داشت و لباس نارنجی (شبیه به لباس‌های زندانیان اسلامگرای زندان گوآنتانامو) به تن داشت. در آن سال‌ها، هرازگاهی گروه‌های اسلامگرای خاورمیانه و افغانستان با ربودن شهروندان غربی، تصاویر مشابهی منتشر می‌کردند. او در این ویدئو از وضعیت بد جسمانی خود صحبت کرد.

در این مدت همچنین شایعاتی مبنی بر اینکه او توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده منتشر شد. همچنین گفته شد که او در زندانی در تهران، محبوس است اما این شایعات هرگز تایید نشدند و حتی مقام‌های آمریکایی نیز در اظهارنظرهای پراکنده اعلام کردند که او احتمالا در ایران نیست. خانواده لوینسون امیدوار بودند که او همانند دیگر کسانی که تابعیت آمریکایی داشتند و در ایران زندانی بودند، بعد از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۵ آزاد شود. اما به رغم آزاد شدن تعدادی از این زندانیان بعد از برجام، در پرونده پرابهام این شهروند آمریکایی تحول تازه‌ای رخ نداد.
برچسب ها: رابرت لوینسون