کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توافق با قاسم سلیمانی برای تداوم دولت عبدالمهدی

خبری که دفتر آیت‌الله سیستانی تکذیب کرد

18 آبان 1398 ساعت 21:55

گروه بین‌الملل: دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق، گزارش خبرگزاری فرانسه درباره توافق او با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و مقتدی صدر، روحانی عراقی شیعه، درباره ادامه کار نخست وزیر عراق را تکذیب کرد. 


خبرگزاری فرانسه امروز شنبه ۱۸ آبان به نقل از منابعی که نامشان اعلام نشده خبر داد که صدر و آیت‌الله سیستانی با سلیمانی بر سر ادامه کار نخست وزیر عراق توافق کرده‌اند. کناره‌گیری عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، از خواسته‌های معترضان است. با این حال خبرگزاری فرانسه نوشته که مقتدی صدر در جلساتی با حضور قاسم سلیمانی و محمدرضا سیستانی، پسر آیت الله علی سیستانی، توافق شده که عبدالمهدی در قدرت باقی بماند. این گزارش اما واکنش دفتر آیت الله سیستانی را به دنبال داشت که با انتشار بیانیه‌ای هر گونه مشارکت در توافق برای ادامه کار نخست‌وزیر عراق را تکذیب کرد.

در اطلاعیه این دفتر در عین حال توضیحی درباره دیدارهای پسر آیت‌الله سیستانی با قاسم سلیمانی و مقتدی صدر داده نشده است. پیش از این برخی از رسانه‌های عراقی اعلام کرده بودند که مواضع محمدرضا سیستانی به ایران نزدیک است. آیت‌الله سیستانی اخیرا در پیامی از دولتمردان عراقی خواسته است تا فرصت از دست نرفته به خواسته‌های معترضان پاسخ مثبت دهند. وی در این پیام که در نماز جمعه کربلا قرائت شد تاکید کرد که «وقت تلف کردن دیگر جایز نیست، زیرا خطر کشور را تهدید می‌کند». قبل از آن مقتدی صدر، روحانی شیعی و رهبر ائتلاف «سائرون»، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس وکناره‌گیری عادل عبدالمهدی شده بود. ائتلاف «سائرون» در انتخابات سال ۲۰۱۸ بیشترین کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص داد و در روی کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی مشارکت داشت. برهم صالح، رئيس‌جمهوری عراق، نیز گفته بود عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور آمادگی خودش را برای استعفا اعلام کرده است.
 
اما از سوی دیگر گزارش‌هایی درباره تلاش ایران برای ادامه کار عادل عبدالمهدی منتشر شده بود. از جمله خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که پس از اعتراض‌های عراق یکی از گروه‌های قدرتمند تحت حمایت ایران تصمیم به توقف حمایت‌های خود از عبدالمهدی گرفته بود، اما پس از نشستی مخفیانه که یک سردار سپاه ایران در آن شرکت داشت، به این نتیجه رسید که او را همچنان در قدرت حفظ کند. چندی پیش گزارش‌هایی درباره نقش ایران در به قدرت رسیدن عبدالمهدی منتشر شد. بر اساس این گزارش‌ها نقش سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، در توافق مقتدی صدر و هادی العامری رهبران فراکسیون ائتلاف موسوم به سائرون- فتح، بر سر نخست وزیر عادل عبدالمهدی موثر بوده. با این حال حسن نصرالله این گزارش‌ها را تکذیب کرده است. معترضان عراقی در هفته‌های گذشته خواستار کناره‌گیری دولت شده‌ و علیه فساد، بیکاری و فقر در یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر منابع نفتی شعار داده‌اند اما اعتراض مردم با سرکوب گسترده توسط نیروهای امنیتی مواجه شده است.
 


کد مطلب: 191667

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/191667/خبری-دفتر-آیت-الله-سیستانی-تکذیب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir