به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۹۱۶۹۸
تظاهرات روز شنبه در شهرهای عراق باز هم خونین شد

۹ کشته و ۱۵۰ زخمی در ادامه اعتراضات گسترده در عراق

گروه بین‌الملل: در ادامه اعتراضات گسترده در عراق؛ روز شنبه ۹ معترض عراقی با گلوله جنگی کشته و ۱۵۰ نفر دیگر مجروح شدند.
۹ کشته و ۱۵۰ زخمی در ادامه اعتراضات گسترده در عراق
برخورد خشن نیروهای نظامی به موازات تلاش‌های عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق برای متفرق کردن معترضان و پایان دادن به اعتراضات نیز تا کنون نتیجه‌ای به همراه نداشته و دیروز شنبه ۱۸ آبان بغداد و برخی دیگر از نقاط عراق بار دیگر شاهد تظاهرات گسترده مردم بود. خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از بغداد خبر از کشته شدن دست‌کم پنج نفر دیگر در جریان اعتراضات دیروز در این شهر داده است. برخی از منابع شمار کشته‌شدگان را بیشتر و تا ۹ نفر ذکر کرده‌اند: شش نفر در بغداد و سه نفر در بصره جان باخته‌اند. این افراد در اثر اصابت گلوله جنگی جان خود را از دست‌ داده‌اند. بیش از ۱۵۰ نفر دیگر نیز در جریان تظاهرات روز شنبه مجروح شده‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات به فساد و بیکاری در عراق در ابتدای ماه گذشته، حدود ۴۰ روز پیش، تاکنون بیش از 300 نفر از معترضان کشته شده‌اند. دولت قول داده که برای پایان دادن به بحران به اصلاحات اقتصادی و سیاسی تن دهد. عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور روز شنبه گفت جناح‌های سیاسی در اداره کشور دچار اشتباه شده‌اند و به مشروعیت اعتراضات مردمی اذعان کرد.

اعتراضات جدید که از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و همچنین چالش داعش، مهم‌ترین بحران عراق توصیف شده است، در حالی رخ داده که معترضان عمدتا جوان همه جناه‌های سیاسی را در مشکلات و وضعیت معیشتی خود مقصر می‌دانند و این اعتراضات از جانب جناحی خاص یا رهبری متمرکز اداره نمی‌شود. رویترز با اشاره به این موضوع می‌نویسد که یافتن راه‌حلی برای این بحران کماکان زیر سوال است. به رغم وعده‌های دولت، نیروهای امنیتی این کشور کماکان با گلوله‌های جنگی و ادوات نظامی کشنده با معترضان مقابله می‌کنند و البته دولت قبلا هم اعلام کرده در صورتی که معترضان به ساختمان‌های استراتژیک مانند بانک مرکزی نزدیک شوند، نیروهای امنیتی حق شلیک دارند. اما گزارش‌ها حاکی است در اعتراضات خیابانی نیروهای امنیتی در برخی موارد به طور مسقیم سر و سینه معترضان را به قصد کشت هدف قرار داده‌اند.

نخست وزیر عراق از معترضان خواسته است به زندگی عادی بازگردند و مطالبات خود را از طریق جناح‌های سیاسی پی‌گیری کنند. وی گفت اعتراضات تاکنون ده‌ها میلیون دلار به اقتصاد کشور زیان زده است، اگرچه فعلا صادرات نفت که منبع اصلی درآمد دولت است، تحت تاثیر قرار نگرفته. عبدالمهدی همچنین قول داد که جلو شبه نظامیان غیر رسمی کشور را بگیرد و تملک سلاح برای آنها را ممنوع کند. این گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران در جریان جنگ با داعش سازماندهی شدند. افزون بر آن گفته شده است که دخالت گروه‌های مسلح غیردولتی در رویارویی با معترضان ممنوع خواهد شد. عبدالمهدی حتی وعده داده بود که درباره نحوه مقابله با معترضان و کشتن آن‌ها در جریان اعتراضات اخیر اقدام به تحقیق خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که اعتراضات از نخستین‌روزهای ماه اکتبر در عراق آغاز شد. معترضان خواستار اصلاحات سیاسی و همچنین مقابله با فساد مالی در این کشور شده‌اند. اعتراضاتی که در بغداد آغاز شد و خیلی سریع به برخی دیگر از شهرهای این کشور نیز گسترش یافت. در همین رابطه، آیت‌الله سیستانی خواستار یافتن یک راه حل مسالمت‌آمیز برای مشکلات عراق شده است. در جریان موج گسترده اعتراضات اخیر در عراق، دست‌کم 300 نفر کشته شده‌اند.
برچسب ها: اعتراضات عراق