به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۱۹۱۷۹۱
تعداد کشته‌شدگان اعتراضات عراق به ۳۱۹ نفر رسید

سازمان عفو بین‌الملل: حكومت عراق «حمام خون» راه انداخته است

گروه بین‌الملل: سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از سرکوبی اعتراضات در عراق اعلام كرده است كه حكومت این كشور، «حمام خون» به‌راه انداخته‌ و خواستار توقف فوری خشونت و حملات به غیرنظامیان شده و در بیانیه خود تاكید كرده كه «دولت عراق وظیفه دارد تامین‌کننده حق حیات شهروندان خود باشد، همان‌طور که وظیفه دارد امنیت تجمعات و بیان نظرات آن‌ها را نیز تامین کند».
سازمان عفو بین‌الملل: حكومت عراق «حمام خون» راه انداخته است
این سازمان در عین حال از وعده‌های دولت برای انجام تحقیقات و اصلاحات، در حالی‌که «نیروهای امنیتی به تیراندازی و کشتن معترضان ادامه داده‌اند» انتقاد کرده‌است. در جریان اعتراضات مردمی ضد دولتی در عراق از آغاز ماه اکتبر تا کنون دست‌کم ۳۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این خبر را خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری دولتی "INA" یکشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) منتشر کرد. به نوشته خبرگزاری آلمان، INA این خبر را بدون ذکر جزئيات بیشتر و با استناد به کمیسیون حقوق بشر عراق اعلام کرده است. این کمیسیون از سوی پارلمان عراق انتخاب شده است.
 
سازمان مدافع حقوق بشر عفو بین‌الملل نیز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از "روزهای خونین خشونت بیش از حد" در عراق سخن گفت. در اطلاعیه این سازمان آمده است که اعتراضات در این کشور تبدیل به "حمام خون" شد.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که مقامات مسئول عراقی باید "بر استفاده غیرقانونی از خشونت مرگ‌بار هر چه زودتر نقطه پایان بگذارند".

طبق بررسی‌های عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی در کنار استفاده از تیر و فشنگ از نارنجک گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند که به جای پراکنده کردن معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات آن‌ها را می‌کشد. به گزارش عفو بین‌الملل، از آغاز اعتراضات در عراق دست‌کم ۲۶۴ نفر در سراسر این کشور کشته شده‌اند. از جمله در روز شنبه ۹ نوامبر چهار نفر جانشان را بر اثر اصابت تیر از دست دادند. دو نفر دیگر بر اثر برخورد نارنجک گاز اشک‌آور به سرشان کشته شدند. اعتراضات مردمی در عراق بیش از هر چیز به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی، بیکاری، فساد و نیز نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این کشور صورت می‌گیرد. آماج حمله تظاهرکنندگان تمامی نخبگان سیاسی این کشور و فرقه‌گرایی است.

وعده تغییرات
در همین حال، سه سیاستمدار عالی‌رتبه عراق در روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک وعده دادند که با فساد مبارزه و قوانین مربوط به برگزاری انتخابات در این کشور را اصلاح کنند. برهم صالح، رئیس جمهور عراق، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، و محمد الحلبوسی، رئيس پارلمان عراق در بیانیه مشترک‌شان گفتند که رهبران سیاسی کشور باید "تحولات مثبت را بپذیرند". به گفته این سه سیاستمدار، دولت به عنوان بخشی از این تغییرات باید "تکان بخورد" و بدین وسیله مؤثرتر واقع شود. صالح، عبدالمهدی و الحلبوسی پس از دیدار با یکدیگر طی نشستی در بغداد اعلام کردند که نظام سیاسی عراق و قانون اساسی این کشور باید در فرایند گفت‌وگویی سراسری در عراق بازبینی و اصلاح شود. فائق زیدان، رئيس شورای عالی قضایی عراق نیز در این نشست شرکت داشت. به گزارش سازمان نت‌بلاکز، اینترنت در حال حاضر در سراسر عراق قابل دسترس نیست. از چند ماه پیش تا کنون تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد استفاده کنندگان از اینترنت در عراق به آن دسترسی دارند. نت‌بلاکز روز یکشنبه در توییتر از "کنترل اطلاعاتی" هشت‌ساعته‌ای که شبیه به "مقررات منع رفت و آمد" است، سخن گفت.

آمریکا ضمن متهم کردن تهران خواستار «انتخابات زودهنگام» شد
کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت‌ها در عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شده و می‌گوید «عراقی‌ها» در برابر اقدامات ایران برای «توقف ابراز عقیده به‌شکل مسالمت آمیز، بی‌تفاوت نخواهند بود». در بیانیه‌ منتشر شده، دولت ایالات متحده می‌گوید «دولت عراق از خشونت‌ها علیه معترضان دست بکشد، به وعده رئیس‌جمهوری [برهم] صالح برای اصلاحات قانون انتخابات عمل کند، و انتخابات زودهنگام برگزار کند». رئیس‌جمهوری عراق نهم آبان ماه، ضمن آن‌که گفته بود عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر کشور، آماده کناره‌گیری‌ست، افزوده بود «پیش‌نویس قانون جدید انتخابات» نیز ارائه می‌شود. از آن زمان تا کنون نه تنها اعتراضات ادامه پیدا کرده، بلکه شمار جان‌باختگان از ۲۴۰ تن به دست‌کم ۳۱۹ نفر -بر پایه اعلام کمیسیون حقوق بشر عراق- رسیده‌است. در تازه‌ترین دور خشونت‌ها در روز یک‌شنبه در ناصریه نیروهای امنیتی عراق دست‌کم سه معترض دیگر را با شلیک گلوله کشتند.

سخنگوی کاخ سفید آمریکا در بخشی از بیانیه خود گفته «در حالی‌که حکومت ایران منابع خود و نیز گروه‌های مسلح و سیاسی متحد خود را به‌کار گرفته تا جلوی ابراز عقیده مسالمت‌آمیز توسط مردم عراق را بگیرد، عراقی‌ها بی‌تفاوت نخواهند ایستاد». پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در توئیتر خود با خطاب قرار دادن رهبران جمهوری اسلامی ایران و اشاره به اعتراضات در عراق و لبنان مدعی شده بود شهروندان این دو کشور متوجه شده‌اند که «صادرات اصلی حکومت ایران فساد است». این در حالی‌ست که تهران اتهام دخالت در اوضاع این کشورها را رد کرده، آمریکا و برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به سازماندهی اعتراضات در عراق و لبنان متهم کرده است.
برچسب ها: اعتراضات عراق