به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ساعت ۲۱:۱۴
کد مطلب : ۱۹۱۸۵۷

کشف جسد بانی کلاه‌سفیدهای سوریه در استانبول

گروه بین‌الملل: جسد جیمز لا مژرار، بنیانگذار بریتانیایی گروه "دفاع مدنی سوریه" یا "کلاه‌ سفیدها"، در خانه‌اش در استانبول ترکیه پیدا شده است.
جیمز لا مژرار در استانبول
جیمز لا مژرار در استانبول
خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از یکی از همسایه‌های مژرار و همین طور یک دیپلمات منتشر کرده و رسانه‌های ترکیه هم از مرگ او گزارش داده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها جسد جیمز لا مژرار، صبح روز دوشنبه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) در خانه‌اش در محله بی‌اوغلو در مرکز شهر استانبول پیدا شده است. رویترز به نقل از یک دیپلمات خبر داده که علت مرگ او هنوز مشخص نیست اما بعضی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آقای مژرار از بالکن آپارتمانش به پایین پرت شده است. جیمز لامژرار، مامور سابق سرویس اطلاعاتی بریتانیا بود که گروه "می‌دی رسکیو" را هم تاسیس کرده بود. این گروه مسئولیت آموزش نیروهای داوطلب کلاه سفید را بر عهده دارد. فعالیت کلاه سفیدها به عنوان یک گروه امداد و نجات در سوریه طی سال‌های گذشته با واکنش‌های متفاوتی از سوی کشورهای مختلف روبرو بوده است. کشورهای غربی و مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، عمدتا از این گروه حمایت کرده‌اند اما دولت سوریه و متحدانش مانند روسیه این گروه را به فعالیت‌های جاسوسی و ارتباط با "گروه‌های تروریستی"متهم کرده‌اند. این گروه کار خود را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد و عمدتا در مناطقی فعالیت می‌کرد که هدف بمباران و گلوله‌باران نیروهای دولتی سوریه یا روسیه قرار می‌گرفت. 

 کلاه سفیدها عمدتا در مناطقی فعال بودند که هدف بمباران دولت سوریه یا روسیه قرار داشت. برخی رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که جسد آقای لا مژرار در حالی مقابل منزلش در استانبول پیدا شده که پاهایش شکسته و آثار شکستگی بر جمجمه‌اش قابل مشاهده بوده است.


کلاه سفیدها که هستند؟
  • این گروه کار خود را در سال ۲۰۱۳ با جذب داوطلبان شروع کرد.
    در اوج فعالیتش حدود سه هزار عضو داشت که شامل نانوا، خیاط، نجار، برقکار و سایر حرفه‌ها می‌شود.
    این گروه اعلام بی‌طرفی کرده و می‌گوید هیچ وابستگی سیاسی ندارد و جنگ‌زدگان همه طرف‌های درگیری را نجات می‌دهد.
    کلاه سفیدها در سال ۲۰۱۶ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل بودند.