به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۹۱۸۶۸
اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا و آلمان به ایران: تحریم‌های سازمان ملل، قابل بازگشت است

بیانیه ۳ کشور اروپایی درباره گام چهارم كاهش تعهدات برجامی

گروه سیاسی: فرانسه، آلمان و انگلیس، علی‌رغم عمل نکردن به تعهداتشان در برجام، در بیانیه‌ای مشترک روز دوشنبه از اقدام ایران در کاستن از تعهدات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند.
بیانیه ۳ کشور اروپایی درباره گام چهارم كاهش تعهدات برجامی
وزرای خارجه سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند اقدام اخیر ایران در فردو به منزله تسریع اقدامات این کشور در زمینه فاصله گرفتن از توافق هسته‌ای برجام است. در این بیانیه آمده است: «از اعلانیه‌های اخیر ایران در خصوص آغاز مجدد فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در فردو به شدت نگران هستیم. اقدام ایران با مفاد صریح برجام در خصوص فردو مغایرت دارد و تبعات بالقوه زیادی در زمینه اشاعه دارد.» در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «این اقدام [غنی‌سازی در فردو] به منزله تسریع روند تأسف‌آور فاصله گرفتن ایران از تعهداتش ذیل برجام است.»

کشورهای اروپایی از ایران خواسته‌اند تمامی اقدامات «ناسازگار با برجام» اعم از میزان ذخائر اورانیوم، محدوده مجاز غنی‌سازی و فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه را به عقب برگرداند. وزرای این سه کشور «اجرای کامل و موثر برجام» از سوی همه طرف‌ها را با اهمیت دانسته و بر عزم خود جهت ادامه تلاش‌‌ها برای حفظ توافق تأکید کرده‌اند. آنها از ایران خواسته‌اند «طبق تعهداتش در برجام کاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه در چارچوب توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی همکاری کند.» وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه از آنچه به گفته آنها «عدم همکاری به موقع ایران» است ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها همچنین تصریح کرده‌اند که آماده‌اند استفاده از تمامی مکانیسم‌های موجود در برجام از جمله «مکانیسم حل و فصل اختلافات» برای حل و فصل مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران را مورد بررسی قرار دهند.

کشورهای اروپایی همچنین گفته‌اند آماده‌اند تلاش‌های دیپلماتیک را جهت ایجاد شرایط لازم برای تنش‌زدایی در خاورمیانه ادامه دهند. آنها ادعا کرده‌اند اقدامات اخیر ایران این مسئله را دشوارتر می‌کند. کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام نتوانسته‌اند به وعده‌های خود برای برخوردار کردن ایران از مزایای وعده‌داده‌شده در این توافق عمل کنند. جمهوری اسلامی ایران یک سال به کشورهای اروپایی جهت عمل به وعده‌هایشان فرصت داد، اما از اردیبهشت‌ماه سال جاری گام‌هایی را برای کاستن از تعهدات خود در برجام اعلام کرد. تهران از ۱۸ اردیبهشت‌ماه هر ۶۰ روز بخشی از تعهدات خودش را کاهش داده است. ایران تأکید کرده اقداماتش برای کاهش تعهدات خود ذیل بندهای توافق هسته‌ای انجام می‌شود.

واكنش ظریف
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،  صبح امروز در توییتی با انتقاد از درخواست اتحادیه اروپا و سه عضو اروپایی برجام که خواهان پایبندی "کامل" ایران به تعهداتش در برجام هستند، نوشت: «فقط یک مورد را نشان دهید که شما در ۱۸ ماه گذشته به تعهدات خود در برجام عمل کرده‌اید!» ظریف در توییت خود همچنین نوشت که "وقتی که شما مشغول دفع‌الوقت بودید، ایران مکانیزم رفع اختلاف را به جریان انداخت و آن را به اتمام رساند." او در همین رابطه بخشی از نامه‌ای را که یک سال پیش به سه عضو اروپایی برجام نوشته بود منتشر کرد.

شامگاه دوشنبه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نگرانی اتحادیه از غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو را اعلام کرد و وزرای سه کشور اروپایی عضو برجام نیز در قالب بیانیه‌ای به ایران هشدار دادند.