به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۱۹۱۸۷۳

برداشت از حساب‌ها، هکر نبود، فیشینگ بود!

برداشت از حساب‌ها، هکر نبود، فیشینگ بود!
گروه اقتصادی: روزنامه اعتماد نوشت: برداشت از حساب‌های بانکی شهروندان موضوع تازه‌ای نیست، اما نکته قابل تامل تنوع مواجهه مسئولان با این اتفاق است. ماجرای تازه در این باره از این قرار است که طی روزهای گذشته خبری مبنی بر برداشت‌های یک تا 3 میلیون تومانی از حساب بانکی برخی افراد که از قضا سلبریتی هم بودند، در فضای مجازی دست به دست شد.

آن طور که این افراد روایت کردند برخی هکرها اقدام به برداشت قابل توجهی پول از حسابشان کرده‌اند. یکی از این افراد رضا رشید پور، مجری سرشناس تلویزیون بود که در حساب توییتر خود نوشت: «گمانم اخبار هجوم هکرها به حساب‌های بانکی را شنیده‌اید، توییت کردم تا بیشتر اطلاع‌رسانی شود، البته من پول چندانی در حسابم نبود. ابهام ماجرا عدم توضیح شفاف مسئولان گرامی است.» این داستان زمانی پیچیده شد که سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا، در این باره واکنش نشان داد و گفت: «مراجعات به پلیس فتا برای برداشت غیرمجاز از حساب تفاوتی نسبت به روزهای گذشته نداشته است.»

رسانه‌ها همچنین اینطور تحلیل کردند که آنگونه از سخنان رییس پلیس فتا بر می‌آمد، گویا برداشت غیرمجاز از حساب افراد موضوعی عادی و روتین بوده و شاکیان برای پیگیری این اقدام غیرقانونی هر روز به پلیس مراجعه می‌کنند. اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا واقعا دست هکرها در کار بوده یا این اتفاق دلیل دیگری داشته است؟ بررسی این ماجرا نشان می‌دهد که موضوع حمله هکرها به حسابهای بانکی شهروندان منتفی است و این اتفاق به دلیل سهل‌انگاری کاربران رخ داده است. موضوعی که مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین بر آن صحه می‌گذارد.

هکر نبود، فیشینگ بود
«به هکرها ربطی نداشت، این اتفاق به دلیل فیشینگ افتاد.» این پاسخی است که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش اعتمادآنلاین که چرا بانک مرکزی درباره دستبرد به حساب بانکی افراد شفاف‌سازی نمی‌کند، مطرح کرد. فیشینگ نوعی از کلاهبرداری آنلاین است که در آن کاربران اطلاعات خود را با اهداف مختلف در اختیار برخی سایت‌ها که عمدتا کلاهبردار هستند، می‌گذارند. مهران محرمیان در این باره به اعتمادآنلاین گفت: اتفاقی که در چند روز گذشته موجب نگرانی برخی شهروندان از دستبرد به حساب‌های بانکی‌‌شان شد، ارتباطی با هک شدن ندارد. این مقام مسئول توضیح داد: متاسفانه برخی از شهروندان بی‌محابا به برخی سایت‌های مشکوک مراجعه و اطلاعات کارت و رمز خود را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دهند و مشکلات اینچنینی برایشان ایجاد می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی برای آسودگی خیال شهروندان چه اقدامی برای بالا بردن امنیت فیشینگ انجام داده است، می‌افزاید: ما برای بالا بردن امنیت حساب‌های بانکی شهروندان برنامه‌ریزی بسیار جدی انجام داده‌ایم و تا ابتدای دی ماه آن را اجرایی خواهیم کرد. محرمیان در ادامه صحبت‌های خود به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر راهکارهای ارتقاء امنیت شبکه وجود دارد اما چون اجباری نیست و پیچیدگی دارد، استفاده از آن برای بسیاری از شهروندان سخت است که بانک مرکزی در اسرع وقت این مشکل را نیز برطرف خواهد کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توضیح برنامه بانک مرکزی در این باره می‌گوید: از ابتدای دی ماه رمزهای یک بار مصرف جایگزین رمزهای ایستایی خواهد شد. او در عین حال در واکنش به خبر برداشت ناگهانی از حساب بانکی برخی افراد که بازتابی هم در فضای مجازی داشت، اینطور اظهارنظر می‌کند: در یکی دو روز گذشته این اخبار از سوی چند سلبریتی که دنبال‌کنندگان زیادی هم دارند مطرح شد. متاسفانه این افراد می‌توانند یک مساله کوچک را به موضوعی بزرگ تبدیل کنند. مهران محرمیان در پایان صحبت‌های خود از مردم درخواست کرد برای بالا بردن امنیت حساب‌های بانکی خود تا ابتدای دی‌ماه رمز دوم پویای خود را فعال کنند.