به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۲ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۱۹۱۹۷۲

درگیری در بغداد؛ تظاهرات دانش‌آموزان و معلمان

گروه بین‌الملل: تظاهرات اعتراض‌آمیز در بغداد و چند استان عراق امروز برای بیستمین روز متوالی از سر گرفته شد و تظاهرکنندگان خواستار اصلاح قانون اساسی، انحلال پارلمان و برکناری دولت شدند.
درگیری در بغداد؛ تظاهرات دانش‌آموزان و معلمان
دانشجویان و دانش‌آموزان مدارس و آکادمی‌ها در ساعات اولیه صبح امروز در میدان‌های اصلی در بغداد و ۹ استان تجمع کردند. همچنین صدها تظاهرکننده از دانش‌آموزان و معلمان در استان‌های ذی قار و دیوانیه در پاسخ به فراخوان انجمن معلمان عراق دست به تظاهرات در میدان‌های مرکزی این استانها زدند. در شهر ناصریه مرکز استان ذی قار تعدادی معلم و دانش‌آموز در میدان الحبوبی تجمع کردند. پارلمان عراق نیز اعلام کرد، امروز برای بررسی پیامدهای تظاهرات با حضور فرستاده سازمان ملل به عراق تشکیل جلسه می‌دهد.

وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای از زخمی شدن ۵۵ افسر و نیروی عضو ارتش در میدان الخلانی در مرکز بغداد طی درگیری با تظاهرکنندگان خبر داد. در این راستا یک منبع امنیتی عراق امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، در اثر شلیک کوکتل مولوتف در میدان الخلانی یک افسر و چهار نیروی امنیتی زخمی شدند. وی منبع این حمله را افرادی ناشناس اعلام کرد و گفت: مصدومان به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل شدند. همچنین یک منبع دیگر به سومریه نیوز گفت، تیم دفاع مدنی و اطفای حریق توانستند آتش‌سوزی رخ داده در ساختمانی در میدان الخلانی را مهار کنند. این آتش‌سوزی خسارات مالی هنگفتی به بار آورد.

در همین حال، مقتدی صدر همچنین مواخذه و مجازات فوری عاملان قتل تظاهرکنندگان را خواستار شد.
وی گفت، نیروهای امنیتی نباید به تظاهرکنندگان حمله کنند بلکه باید نفوذی‌ها را که به آنها حمله می‌کنند از بین تظاهرکنندگان اخراج کنند. رهبر جریان صدر تاکید کرد: ما فرصت بزرگی برای تغییر چهره‌ها را پیش رو داریم و باید به شیوه‌ای عاقلانه عمل کنیم تا عراق را در بحران خطر و خلأ قرار ندهیم. این چهره عراقی با دروغ خواندن اصلاحات کنونی پارلمان گفت،‌ پارلمان باید دست به اصلاحات ریشه‌ای بزند که در راس آن تغییر کمیسیون انتخابات و برخی مفاد قانون اساسی است. رهبر جریان صدر در پایان تاکید کرد: تظاهرات اعتراضی در بغداد و استان‌های دیگر پیروزی‌هایی داشت که مهمترین آنها خوار کردن فاسدان و به وحشت انداختن آنهاست.