به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۱۹۲۰۳
ترکیه‌ای‌ها دموکراسی بیشتر می‌خواهند

به حقوق ملحدین هم احترام می‌گذاریم

گروه بين الملل: نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت، دولت وی حتی حامی حقوق «ملحدین» است و از هر گونه تبعیض بر اساس مذهب و قومیت اجتناب می‌کند.
به حقوق ملحدین هم احترام می‌گذاریم
رجب طیب اردوغان، گفت: ما گفته‌ایم که با همه گروه‌های قومی یکسان برخورد می‌کنیم و به آن‌ها در یک سطح خدمت‌رسانی می‌کنیم.وی خاطرنشان ساخت: ما همچنین گفتیم که ملی‌گرایی مذهبی نداریم و به عبارت دیگر ما گفتیم که به حقوق مسلمانان، مسیحیان و یهودیان و حتی ملحدین به یک میزان احترام می‌گذاریم. وی مدعی شد حزب عدالت و توسعه حیات سیاسی خود را با این اهداف آغاز کرده است. نخست وزیر ترکیه گفت: خدمت‌رسانی به همه اقشار و بخش‌های کشور صرف نظر از اینکه چه مذهب و قومیتی دارند وظیفه دولت است. این سخن به معنی آن است که ما هر کاری برای مناطق شرقی انجام دهیم عینا برای مناطق غربی نیز انجام می‌دهیم. هیچ گونه تبعیضی وجود نخواهد داشت. ما گفتیم که حافظ عدالت در جامعه با کمک خدا خواهیم بود. اردوغان با اشاره به کلیسای ارمنی‌های آق دامار در استان وان که در سال 2007 با مجوز محدود بازگشایی شد، گفت که این وظیفه دولت است که تضمین کند هر گروهی در کشور بتواند تکالیف مذهبی خود را انجام دهد.
وی گفت: ایجاد فرصت برای انجام تکالیف مذهبی وظیفه دولت است. من این کار را به عنوان یک وظیفه اسلامی، انسانی، وجدانی و قانون انجام می‌دهم.

اين در حالي است كه براساس یک نظرسنجی جدید مشخص شد که 64 درصد مردم ترکیه از بسته اصلاحات دموکراتیک ارائه شده توسط دولت این کشور ناراضی هستند و دموکراسی بیشتری را می‌خواهند. براساس نظرسنجی موسسه تحقیقات اجتماعی و استراتژیک متروپل از 1200 تن در 31 استان ترکیه مشخص شد که 5 / 49 درصد از حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کردند که این بسته اصلاحی ناکافی است در حالیکه 80 درصد از حامیان سه حزب مخالف مردم جمهوری خواه، جنبش ناسیونالیست و صلح و دموکراسی گفتند این بسته ناکافی است و رضایتبخش نیست.
در حالیکه 40 درصد جامعه ترکیه می‌گویند، اوضاع کشورشان رو به وخامت است، 45 درصد می‌گویند ترکیه رو به بهبودی می‌رود. 73 درصد از حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه می‌گویند ترکیه خوب عمل می‌کند، در حالیکه حامیان حزب مردم جمهوری خواه و جنبش ناسیونالیست احساس می‌کنند، اوضاع در حال بدتر شدن است. همچنین 48 درصد از حامیان صلح و دموکراسی درباره آینده ترکیه خوشبین هستند و 38 درصد نظر منفی خود را اعلام کردند.
76 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز از لغو ممنوعیت استفاده زنان از روسری در خدمات دولتی که بخشی از بسته اصلاحات دموکراتیک است، حمایت کردند.همچنین 58 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی با حکم بازگرداندن نام یک روستای کرد در جنوب شرق ترکیه به نام قبلی‌اش موافقت و 27 درصد با آن مخالفت کردند. علاوه بر این 2 / 49 درصد از رای دهندگان از حزب جنبش ناسیونالیست از این تصمیم حمایت کردند.
در این نظرسنجی مشخص شد که 48 درصد با تلاش دولت ترکیه برای تدریس زبان کردی در مدارس خصوصی موافق و 42 درصد با آن مخالفت کردند.

۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۸:۲۶
قابل توجه بعضی کشورها که ملحد بودن مجازات اعدام دارد ولی دزدی میلیاردی جایزه هم دارد (156692)
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۲۱:۲۹
ما که ب حقوق مومنین هم احترام نمی ذاریم. همه بی دین و کم دین و بددینند و فقط بعضیها(4میلیون) دین-دارررر! (156822)
پوریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۰۲:۳۵
بهار من نمیدونم تو با من چه مشکلی داری که هرچی کامنت میذارم منتشر نمیکنی!

اما درمورد صحبت آقای اردوغان باید بگم که این حرف اوج دموکراسی رو نشون میده.
قابل توجه برخی افراد بخصوص... (157011)