کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیت‌الله سیستانی:لزوم تصویب قانون جدیدانتخابات

24 آبان 1398 ساعت 16:14

گروه بین‌الملل: آیت‌الله علی سیستانی، اصلی‌ترین مرجع شیعیان عراق از قانونگذاران این کشور خواست، هر چه سریع‌تر قانون جدید انتخابات را نهایی کنند تا معترضان که هفته‌هاست علیه دولت تظاهرات می‌کنند خشنود شوند و اعتماد آن‌ها به روند سیاسی کشور دوباره برگردد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، احمد صافی، نماینده سیستانی در مراسم نماز جمعه در مسجدی در کربلا گفت، آیت الله سیستانی با اعلام مجدد حمایت خود از اعتراضات "بی‌سابقه" در این کشور از معترضان خواست، حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات را از دست ندهند. معترضانی که از اوایل اکتبر شروع به تظاهرات در عراق کرده‌اند خواستار برکناری دولت، انحلال پارلمان و تغییر سیستم سیاسی این کشورند. آیت الله سیستانی بر لزوم تصویب قانونی "بی‌طرف و عادلانه" در انتخابات تأکید کرد و به صاحبان قدرت هشدار داد که "تعلل" موجب فرو نشاندن اعتراضات نخواهد شد.

 بیانیه ای که آنرا احمد الصافی نماینده آیت الله سیستانی در کربلا قرائت نمود، صادر کرد که به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
بار دیگر مرجعیت دینی موضع خود را درباره اعتراضات کنونی اعلام می کند؛ اولا، تاکید بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات و خالی بودن آن از هر گونه خشونت و محکومیت حمله به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و قتل، زخمی کردن، ربودن یا ترساندن آنها و نیز محکومیت حمله به نیروهای امنیتی و مراکز دولتی و خصوصی. همه کسانی که در این اقدامات غیرقانونی و ناشرعی دست دارند باید تحت پیگرد قرار گیرند و مجازات شوند و نباید تساهلی در این زمینه رخ دهد.
دوم، دولت مشروعیت خود را از مردم می گیرد و لاغیر و اراده ملت در نتیجه رای گیری که صورت عادلانه و شفاف رخ دهد، صورت می گیرد و از این رو تسریع در تصویب قانون انتخابات که اعتماد مردم را به روند انتخاباتی بازگرداند و از احزاب و جریان های سیاسی جانبداری نکند، اهمیت دارد و فرصت واقعی به تغییرات و روی کار آمدن چهره های جدید می دهد. قانونی که این فرصت را به رای دهندگان ندهد، قابل قبول نیست و بی فایده است. همچنین باید قانون جدید برای کمیساریایی که بر روند انتخابات نظارت می کند، وضع شود که بی طرف، حرفه ای و مورد اطمینان و مقبولیت مردمی باشد.
سوم، باوجود اینکه مدتی از شروع اعتراضات می گذرد و خونهای ریخته شده اما عملا خواسته های معترضان به ویژه در زمینه پیگرد مفسدان دانه درشت و بازگردانیدن اموال غارت شده و لغو امتیازات ظالمانه گروهای معینی محقق نشده است و این جدیت و توان گروه سیاسی حاکم برای اجرای خواسته های تظاهرات کنندگان را زیر سئوال می برد و به نفع اعتماد سازی برای تحقق اصلاحات واقعی نیست.
چهارم، شهروندان به این علت به اعتراضات بی سابقه روی آورده اند که از فساد فزاینده خلاصی یابند و به دنبال زندگی کریمانه هستند. کسانی که قدرت را در دست دارند اگر فکر می کنند که می توانند از خواسته اصلاحات واقعی بگریزند و یا تعلل کنند در توهم به سر می برند. پس از اعتراضات مانند قبل آن نخواهد بود. پنجم، اصلاح طلبی، عراقی است و طرف خارجی نباید در آن دخالت کند و دخالت های خارجی به تبعاتی منجر می شود که بازنده بزرگ آن ملت عراق هستند.

گفتنی اینکه؛ شب گذشته هزاران معترض عراقی که بازی تیم ملی فوتبال عراق و ایران در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را در میدان تحریر به صورت زنده تماشا می‌کردند بعد از پیروزی تیم خود علیه نفوذ ایران در عراق شعار دادند. به گزارش آسوشیتدپرس، جمعیت که از پیروزی تیم خود در برابر ایران شاد بود پرچم‌های عراق را به اهتزاز در آورده و شعار می‌داد: «ایران، بیرون». هفته‌هاست که عراق صحنه اعتراضات علیه فساد دولتی، بیکاری، نارسایی‌های خدماتی و دخالت ایران در این کشور است. برای بسیاری پیروزی تیم عراق در برابر ایران نمادی قدرتمند برای این جنبش ‌بود که تا کنون بیش از ۳۲۰ کشته و هزاران زخمی بر جا گذاشته است. 


 


کد مطلب: 192086

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/192086/آیت-الله-سیستانی-لزوم-تصویب-قانون-جدیدانتخابات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir