به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۱۹۲۱۴۶

روشی سریع برای تجزیه دی‌اکسید کربن

گروه علم و فناوری: پژوهشگران آمریکایی طی بررسی‌های جدید خود توانستند روشی سریع و کم‌هزینه برای تجزیه دی‌اکسید کربن ارائه دهند.
روشی سریع برای تجزیه دی‌اکسید کربن
یک کاتالیزگر جدید می‌تواند با روشی سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر از روش‌های استاندارد کنونی، دی‌اکسید کربن را به ترکیبات شیمیایی مفید تجزیه کند. شاید این کاتالیزگر که کشف پژوهشگران "دانشگاه کنتیکت" (UConn) آمریکا است، بتواند به تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت کمک کند.دی‌اکسید کربن، یک گاز دائمی و فراوان است. در واقع می‌توان گفت که فراوانی آن بیش از اندازه است و وجود دی‌اکسید کربن اضافی در جو می‌تواند اقلیم زمین را تغییر دهد. بسیاری از شیمی‌دانان به خاطر آگاهی از این موضوع سعی دارند روش‌هایی را برای تبدیل دی‌اکسید کربن به محصولات مفید ارائه دهند اما ثبات و سرسختی این گاز، بیش از حد تصور است.

بهترین روش کنونی برای تجزیه الکتروشیمیایی دی‌اکسید کربن، استفاده از نوعی کاتالیزگر از جنس پلاتین است اما پلاتین نیز یک فلز نادر و پرهزینه است.گروهی از پژوهشگران دانشگاه کنتیکت به سرپرستی "یونگتائو منگ" (Yongtao Meng)، دانشجوی فارغ التحصیل شده این دانشگاه، در پروژه جدید خود تلاش کرده‌اند تا روش بهتری ارائه دهند. آنها، یک پیل الکتروشیمیایی را ابداع کردند که با یک کاتالیزور متخلخل از جنس نیکل و آهن پر شده بود. هر دو فلز به کار رفته در این پروژه، ارزان و فراوان هستند.

با ورود دی‌اکسید کربن به پیل الکتروشیمیایی و به کارگیری ولتاژ، کاتالیزگر می‌تواند  به دی‌اکسید کربن در تجزیه اکسیژن کمک کند و کربن مونوکسید را تشکیل دهد. کربن مونوکسید، یک ماده بسیار واکنش‌پذیر و مفید است که می‌تواند برای ساخت مواد شیمیایی بسیاری از جمله پلاستیک و سوخت‌هایی مانند بنزین کمک کند.این کاتالیزگر جدید متشکل از آهن و نیکل نه تنها عملکرد خوبی دارد، بلکه کارآیی آن بیش از پلاتین است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. پیل الکتروشیمیایی با استفاده از کاتالیزگر آهن و نیکل، تقریبا به 100 درصد کارآیی می‌رسد.مرحله بعدی پروژه پژوهشگران دانشگاه کنتیکت این است که کار خود را در مقیاس بزرگ بررسی کنند و به آزمایش آن در شرایط صنعتی و نیروگاه‌ها بپردازند.این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسیده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دي اکسيد کربن