کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راهنمای خرید و فروش خودروهای سواری

25 آبان 1398 ساعت 14:56

گروه اقتصادی: مکان­‌های متفاوتی از جمله نمایشگاه‌­ها می­‌توانند راهنمای خرید و فروش خودروهای سواری نو باشند. اما برای خرید و فروش خودروهایی که دست دوم­اند در شهرهای بزرگی همچون تهران مکان­‌های خاصی وجود دارند که اصولا در اصطلاح عامیانه به آن پارگینگ می­گویند.


مجموعه­‌ای از خریداران و فروشندگان در محیط گسترده­ای دور هم جمع می‌شوند و به مبادله می­پردازند. پارکینگ‌هایی نظیر آیت الله سعیدی، چیتگر، خاوران و ... جزو محیط­‌های رسمی برای خرید و فروش خودرو در تهران به حساب می­آیند اما در کنار این مکان­‌ها پارکینگ­‌هایی نیز هستند که فروشندگان به شکل متراقب برپا کرده­‌اند البته معامله این گونه از اجناس در چنین مکان­­‌هایی توصیه نمی‌­شود.

پارکینگ­‌ها برای خرید خودروهای دست دوم سالم بسیار جای مناسبی است اما باید متذکر شد که در چنین مکان‌‌هایی نیز به دلیل وجود اشخاص طمع کاری که خودروهای مشکل­دار خود را به عنوان خودروی سالم و در حد نو به افراد می­فروشند نیاز به راهنمای خرید و فروش خودروهای سواری برای اکثر افراد تا حد بسیار زیادی احساس می­‌شود.
چنین فضاهایی جدا از تمام خصوصیات خوبی که می­توانند داشته باشند اغلب اوقات ممکن است باعث به وجود آمدن دردسرهای بزرگی برای شما شوند پس در چنین شرایطی بهتر است قبل از خرید از آگهی های خرید و فروش خودرو سواری نکاتی خاص مطلع شویدکه عبارتند از:

­­a) بسیاری از فروشندگان جزو دسته واسته­‌‌‌ ها قرار دارند:
برای این که توسط چنین افرادی به دام نیفتید باید به نوع رفتار این گونه از افراد دقت کنید. اشخاصی که در صنف دلالان مشغول به کارند به دلیل تبحر در این کار سعی در جلب مشتری می­کنند و با دیدن مشتریان شروع به تعریف و تمجید از خودرو خود کرده با بالا کشیدن کاپوت تلاش می­کنند تا شما را برای خرید مصمم کنند. باید توجه کنید که یک اتومبیل سالم نیازی به تشریح و تعریف ندارد. پس چنانچه دیدید که فروشنده بصورت پیاپی در حال تعریف و تمجید از خودرو خود بود این احتمال را بدهید که قصد اغوا کردن شما را دارد.

b) محو شلوغ¬کاری و تعریف فروشنده و اطرافیان آن نشوید:
گاهی اوقات ممکن است که فروشنده خودرو با هم دستی دوستان و نزدیکان خود قصد فریب شما را داشته باشد. به این صورت که این افراد به شکل راهنمای خرید در نظر شما ظاهر شوند و با تبلیغ و ایجاد شلوغ­کاری خریدار را مصمم به خرید سریع خودرو می­کنند که نتیجه آن باعث اشتباه خریدار خواهد شد.

c)    به خودروی تمیز و با مبلغ پایین¬تر از قیمت معمول بازار اطمینان نکنید:
یکی از راه­های جدیدی که به تازگی کلاهبرداران از آن استفاده می­کنند فروش خودروهای سواری تمیز با قیمت پایین است که در اصل وقتی کل موضوع را بفهمید میبینید که اتومبیل دیگران را در چنین محیط­هایی با قیمت فوق­العاده­ای معامله می­کنند و خود را از دید افراد شخص فریب خورده مخفی خواهند کرد.

d)    به خودرو‌‌ های با ظاهری تمیز و موتور شسته شده باید شک کرد:
گاهی بسیاری از خودروها هستند که بعد از تصادف به شکل حرفه­ای صافکاری شده­اند به صورتی که افراد تازه کار متوجه آن نخواهند شد و برای فهمیدن باید یا از یک فرد متخصص و راهنمای خرید و فروش خودرو‌‌ های سواری کمک گرفت و یا باید خودرو را زیر نور آفتاب نظاره کرد. چون اشعه­های خورشید باعث می­شوند تا موج­های موجود روی خودرو بهتر مشخص باشد. در چنین شرایطی خرید قلم­هایی که مختص به رنگ شدگی خودروها هستند می­تواند بسیار کارساز باشد.
در حالت کلی برای این که متوجه شوید خودروی مورد نظر شما قبلا تصادف داشته یا نه بهتر است به درزهای کاپوت ماشین یا صندوق عقب نگاه کنید اگر اندازه این درزها دقیق نبود یا فاصله به شکل مساوی نبود می­توان گفت ماشین ضربه دیده است.

 e)    در صورت پسند شدن خودرو حتما با آن تست رانندگی انجام دهید:
آزمایش ماشین با رانندگی می­تواند بسیاری از مشکلات خودروی مورد نظر را که حتی با دستگاه دیاگ مشخص نیست معلوم کند. دیاگ می­تواند یک راهنمای خوب باشد اما برای اتومبیل خارجی ممکن است دیاگ هم کارساز نباشد پس بهترین کار همان روش سنتی تست خودرو است.
زمانی که تست رانندگی انجام می­دهید از صفحه کلاچ خودرو مورد نظر نیز حتما مطمئن شوید. برای این کار می­تواند با دنده دو اتومبیل مورد نظر را حرکت دهید چنانچه بدون هیچ مشکلی حرکت کرد بدانید که صفحه کلاچ آن نیاز مبرمی به تعویض دارد. در سکوت با فرمان کامل از هر دو سمت چپ و راست با خودرو دور بزنید اگر صدایی نیامد می­توان گفت که ممکن است پلوس ماشین سالم باشد.

f)    اگر فروشنده ادعای تعمیر خودرو را داشت حتما فاکتور تعمیر را از وی طلب کنید:
گاه به دلیل کارکرد بالای خودرو قطعات آن قابل استفاده نمی­باشند و فروشندگان ادعای تعمیر و تعویض قطعات را می­کنند، با شنیدن این حرف حتما از او درخواست فاکتور تعمیر کنید. از نظر کارشناسان در حد متوسطی که یک خودرو در طول هر سال می­تواند کارکرد داشته باشد چیزی حدود 20 هزار کیلومتر است. در نتیجه خودروهایی که کارکرد بالایی داشتند برای کاربرد شخصی استفاده نشده­اند و خرید خودروی با کارکرد بالا یعنی دارا بودن قطعات ضعیف که خرید چنین خودرویی به شما توصیه نمی­شود.
حتما رینگ پیستون را چک کنید، برای این کار می­توانید میله­ای که مختص به اندازه گیری روغن است را وارسی کنید اگر آب یا نقطه­هایی به رنگ خاکستری روی میله وجود داشت می­تواند نشان دهنده خرابی پیستون باشد.
افرادی هستند که با ترفندهای خاص میزان کارکرد خودرو را دستکاری کرده و آن را به حداقل می­رسانند برای این که بتوانید این میزان را حدس بزنید باید به عوامل متعددی از جمله ساییدگی دیسک چرخ، هرز شدگی و باز و بسته شدن پیچ­های قطعات موتور، روکش فرمان، فرسودگی چرم صندلی، ساییدگی دسته دنده و ... توجه ویژه­ای داشته باشید.

g)    آپشن خودرو مورد نظر را حتما بررسی کنید:
این موضوع ممکن است برای بسیاری از افراد خیلی جای بحث نداشته باشد اما بر اساس آگهی های خرید و فروش خودروهای سواری و اطلاعاتی که در این زمینه به دست آمده چیزی نزدیک به 9 درصد آپشن اتومبیل­هایی که به صورت دست دوم ثبت آگهی رایگان شده­اند به درستی کار نمی­کنند و فروشنده با تلاش برای پرت کردن حواس خریدار به دیگر ویژگی­های خودرو تقلا می­کند تا او را از بررسی مواردی چون کولر، سیستم صوتی، برف پاک­کن، چراغ عقب و جلو و ... منصرف کند.
 
در حالت کلی می­توان نتیجه گرفت که بررسی تمامی این موارد ممکن است از عهده یک فرد معمولی بر نیاید پس بهترین گزینه در همچین شرایطی بهره­گیری از یک کارشناس متخصص در زمینه خودرو است.
منبع : تراکت – مرجع آگهی ها و نیازمندی های کشور


کد مطلب: 192152

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/192152/راهنمای-خرید-فروش-خودروهای-سواری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir