مجموعهای از خریداران و فروشندگان در محیط گستردهای دور هم جمع میشوند و به مبادله میپردازند. پارکینگهایی نظیر آیت الله سعیدی، چیتگر، خاوران و ... جزو محیطهای رسمی برای
خرید و فروش خودرو در تهران به حساب میآیند اما در کنار این مکانها پارکینگهایی نیز هستند که فروشندگان به شکل متراقب برپا کردهاند البته معامله این گونه از اجناس در چنین مکانهایی توصیه نمیشود.
پارکینگها برای خرید خودروهای دست دوم سالم بسیار جای مناسبی است اما باید متذکر شد که در چنین مکانهایی نیز به دلیل وجود اشخاص طمع کاری که خودروهای مشکلدار خود را به عنوان خودروی سالم و در حد نو به افراد میفروشند نیاز به راهنمای خرید و فروش خودروهای سواری برای اکثر افراد تا حد بسیار زیادی احساس میشود.
چنین فضاهایی جدا از تمام خصوصیات خوبی که میتوانند داشته باشند اغلب اوقات ممکن است باعث به وجود آمدن دردسرهای بزرگی برای شما شوند پس در چنین شرایطی بهتر است قبل از خرید از
آگهی های خرید و فروش خودرو سواری نکاتی خاص مطلع شویدکه عبارتند از:
a) بسیاری از فروشندگان جزو دسته واسته ها قرار دارند:
برای این که توسط چنین افرادی به دام نیفتید باید به نوع رفتار این گونه از افراد دقت کنید. اشخاصی که در صنف دلالان مشغول به کارند به دلیل تبحر در این کار سعی در جلب مشتری میکنند و با دیدن مشتریان شروع به تعریف و تمجید از خودرو خود کرده با بالا کشیدن کاپوت تلاش میکنند تا شما را برای خرید مصمم کنند. باید توجه کنید که یک اتومبیل سالم نیازی به تشریح و تعریف ندارد. پس چنانچه دیدید که فروشنده بصورت پیاپی در حال تعریف و تمجید از خودرو خود بود این احتمال را بدهید که قصد اغوا کردن شما را دارد.
b) محو شلوغ¬کاری و تعریف فروشنده و اطرافیان آن نشوید:
گاهی اوقات ممکن است که فروشنده خودرو با هم دستی دوستان و نزدیکان خود قصد فریب شما را داشته باشد. به این صورت که این افراد به شکل راهنمای خرید در نظر شما ظاهر شوند و با تبلیغ و ایجاد شلوغکاری خریدار را مصمم به خرید سریع خودرو میکنند که نتیجه آن باعث اشتباه خریدار خواهد شد.
c) به خودروی تمیز و با مبلغ پایین¬تر از قیمت معمول بازار اطمینان نکنید:
یکی از راههای جدیدی که به تازگی کلاهبرداران از آن استفاده میکنند فروش خودروهای سواری تمیز با قیمت پایین است که در اصل وقتی کل موضوع را بفهمید میبینید که اتومبیل دیگران را در چنین محیطهایی با قیمت فوقالعادهای معامله میکنند و خود را از دید افراد شخص فریب خورده مخفی خواهند کرد.
d) به خودرو های با ظاهری تمیز و موتور شسته شده باید شک کرد:
گاهی بسیاری از خودروها هستند که بعد از تصادف به شکل حرفهای صافکاری شدهاند به صورتی که افراد تازه کار متوجه آن نخواهند شد و برای فهمیدن باید یا از یک فرد متخصص و
راهنمای خرید و فروش خودرو های سواری کمک گرفت و یا باید خودرو را زیر نور آفتاب نظاره کرد. چون اشعههای خورشید باعث میشوند تا موجهای موجود روی خودرو بهتر مشخص باشد. در چنین شرایطی خرید قلمهایی که مختص به رنگ شدگی خودروها هستند میتواند بسیار کارساز باشد.
در حالت کلی برای این که متوجه شوید خودروی مورد نظر شما قبلا تصادف داشته یا نه بهتر است به درزهای کاپوت ماشین یا صندوق عقب نگاه کنید اگر اندازه این درزها دقیق نبود یا فاصله به شکل مساوی نبود میتوان گفت ماشین ضربه دیده است.
e) در صورت پسند شدن خودرو حتما با آن تست رانندگی انجام دهید:
آزمایش ماشین با رانندگی میتواند بسیاری از مشکلات خودروی مورد نظر را که حتی با دستگاه دیاگ مشخص نیست معلوم کند. دیاگ میتواند یک راهنمای خوب باشد اما برای اتومبیل خارجی ممکن است دیاگ هم کارساز نباشد پس بهترین کار همان روش سنتی تست خودرو است.
زمانی که تست رانندگی انجام میدهید از صفحه کلاچ خودرو مورد نظر نیز حتما مطمئن شوید. برای این کار میتواند با دنده دو اتومبیل مورد نظر را حرکت دهید چنانچه بدون هیچ مشکلی حرکت کرد بدانید که صفحه کلاچ آن نیاز مبرمی به تعویض دارد. در سکوت با فرمان کامل از هر دو سمت چپ و راست با خودرو دور بزنید اگر صدایی نیامد میتوان گفت که ممکن است پلوس ماشین سالم باشد.
f) اگر فروشنده ادعای تعمیر خودرو را داشت حتما فاکتور تعمیر را از وی طلب کنید:
گاه به دلیل کارکرد بالای خودرو قطعات آن قابل استفاده نمیباشند و فروشندگان ادعای تعمیر و تعویض قطعات را میکنند، با شنیدن این حرف حتما از او درخواست فاکتور تعمیر کنید. از نظر کارشناسان در حد متوسطی که یک خودرو در طول هر سال میتواند کارکرد داشته باشد چیزی حدود 20 هزار کیلومتر است. در نتیجه خودروهایی که کارکرد بالایی داشتند برای کاربرد شخصی استفاده نشدهاند و خرید خودروی با کارکرد بالا یعنی دارا بودن قطعات ضعیف که خرید چنین خودرویی به شما توصیه نمیشود.
حتما رینگ پیستون را چک کنید، برای این کار میتوانید میلهای که مختص به اندازه گیری روغن است را وارسی کنید اگر آب یا نقطههایی به رنگ خاکستری روی میله وجود داشت میتواند نشان دهنده خرابی پیستون باشد.
افرادی هستند که با ترفندهای خاص میزان کارکرد خودرو را دستکاری کرده و آن را به حداقل میرسانند برای این که بتوانید این میزان را حدس بزنید باید به عوامل متعددی از جمله ساییدگی دیسک چرخ، هرز شدگی و باز و بسته شدن پیچهای قطعات موتور، روکش فرمان، فرسودگی چرم صندلی، ساییدگی دسته دنده و ... توجه ویژهای داشته باشید.
g) آپشن خودرو مورد نظر را حتما بررسی کنید:
این موضوع ممکن است برای بسیاری از افراد خیلی جای بحث نداشته باشد اما بر اساس آگهی های خرید و فروش خودروهای سواری و اطلاعاتی که در این زمینه به دست آمده چیزی نزدیک به 9 درصد آپشن اتومبیلهایی که به صورت دست دوم ثبت
آگهی رایگان شدهاند به درستی کار نمیکنند و فروشنده با تلاش برای پرت کردن حواس خریدار به دیگر ویژگیهای خودرو تقلا میکند تا او را از بررسی مواردی چون کولر، سیستم صوتی، برف پاککن، چراغ عقب و جلو و ... منصرف کند.
در حالت کلی میتوان نتیجه گرفت که بررسی تمامی این موارد ممکن است از عهده یک فرد معمولی بر نیاید پس بهترین گزینه در همچین شرایطی بهرهگیری از یک کارشناس متخصص در زمینه خودرو است.
منبع : تراکت – مرجع آگهی ها و نیازمندی های کشور