به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۱۹۲۱۶۶

اعتراضاتِ علیه افزایش نرخ بنزین در تهران و شهرها

گروه سیاسی: در پی افزایش قیمت بنزین شهر تهران و برخی از شهرستان‌های استان تهران شاهد تجمعات است.
اعتراضاتِ علیه افزایش نرخ بنزین در تهران و شهرها
در این زمینه خبرگزاری مهر نوشت: در پی اصلاح قیمت بنزین برخی از شهرستان های استان تهران شاهد تجمع‌ مسالمت آمیز مردمی است.
در پی اطلاعیه ساعت ۲۴ پنجشنبه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مبنی بر اصلاح قیمت بنزین، شنبه صبح شاهد برگزاری تجمعات مسالمت آمیز در برخی از شهرستان های استان تهران در اعتراض به این اطلاعیه هستیم. بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار مهر، در شهرستان هایی مانند شهریار، بهارستان، رباط کریم، قدس، دماوند و پردیس شاهد تجمع آرام مردم هستیم . در این تجمعات، مردم باخاموش کردن اتومبیل های خود، به سیاست های دولت در زمینه اصلاح قیمت بنزین انتقاد کردند. در مسیرهای تردد خودروها در خیابان های اصلی بهارستان، رباط کریم، خیابان ولیعصر(عج) شهریار، خیابان کامیون داران پردیس به سوی تهران و نیز شمال کشور، میدان جهاد دماوند و برخی دیگر از خیابان ها این توقف خودروها موجب انسداد مسیر تردد شد. یکی از معترضان در دماوند در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به گرانی های موجود در کشور اصلاح ۳ برابری قیمت بنزین اوضاع را برای قشر ضعیف جامعه سخت می کند و ما به این موضوع انتقاد داریم. وی ادامه داد: البته باید بگوییم، اعتراضات ما مسالمت آمیز بوده و هرگز از آشوب گری در این شهرستان حمایت نخواهیم کرد. این منتقد دماوندی اضافه کرد: ما مطالبات خود را از مجاری قانونی پیگیری می کنیم. گزارشات ارسالی خبرنگار مهر از شهریار و ملارد حاکی است، همراهی نیروی انتظامی با مردم معترض به خوبی صورت گرفته و همین امر سبب برگزاری مسالمت آمیز و آرام تجمعات شده است.
تجمعاتِ خوزستان
خبرگزاری ایلنا هم نوشت: از شب گذشته و پس از اعلام نرخ جدید بنزین، مردم معترض در برخی از شهرهای استان خوزستان دست به تجمع زدند. معترضان با حضور در میادین و خیابان‌های برخی شهرها از جمله: اهواز، آبادان، خرمشهر، بندر ماهشهر، بهبهان، ملاثانی و نقاطی دیگر، به تصمیم سران سه قوا در خصوص سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اعتراض کرده و به طرق مختلف، تردد خودروها را مسدود و یا با مشکل مواجه کردند. در برخی از شهرها، عده‌ای با وارد کردن خساراتی به اماکن عمومی از جمله بانک‌ها، با پلیس درگیر شده و این حوادث منجر به مصدومیت تعدادی از شهروندان شد. سرهنگ دالوند، فرمانده انتظامی اهواز، به خبرنگار ایلنا گفت: همه چیز در این شهر تحت کنترل است و هیچ‌کدام از مسیرها مسدود نیست. پیش از ظهر شنبه مردم اصفهان نسبت به اصلاح بهای بنزین در خیابان ها تجمع داشته و خواسته های خود نسبت به بررسی مجدد بهای بنزین را مطرح کردند. در این تجمع مردم شعارهایی درخصوص لزوم اصلاح برخی قیمتها مطرح کردند.
تجمع کنندگان خواستار رفع ابهامات موجود پیرامون اصلاح قیمت بنزین و مسائل اقتصادی ناشی از آن شدند که بدون تنش مطرح شد.
کشته شدن یک معترض در سیرجان تائید شد
سرپرست فرمانداری سیرجان هم در گفتگو با خبرگزاری «ایسنا» توضیحاتی در خصوص حوادث شب گذشته در این شهرستان داد.
"محمد محمودآبادی" با اشاره به تجمع مسالمت‌آمیز مردم سیرجان در شب گذشته، عنوان کرد: متاسفانه عده‌ای از این تجمع مسالمت‌امیز سوء استفاده کردند و یکسری اموال عمومی را تخریب و به برخی پمپ بنزین‌ها خسارتی وارد کرده و قصد داشتند به مخازن اصلی شرکت نفت دسترسی داشته باشند و آنها را به آتش بکشند که با مقاومت نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج روبرو و عقب نشینی کردند.
وی افزود: متاسفانه یک نفر در این ماجراها کشته شده اما هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر و اکنون در پزشکی قانونی شهرستان سیرجان در حال بررسی این موضوع هستیم و هر زمانی که دلیل فوت این شخص مشخص شود، اعلام خواهیم کرد ضمن آنکه باید عنوان کرد که این فرد از مردم عادی بوده است.
تجمع بنزینی در برخی مناطق مازندران
در پی اصلاح قیمت بنزین، جمعی از رانندگان بهشهری به اصلاح و افزایش قیمت بنزین، تجمع اعتراضی آرام برگزار کردند. خبرنگار «مهر» خبر داد که نیرهای نظامی و امنیتی در محل حاضر شده و هم اکنون نظم و امنیت برقرار است. اعتراض‌ها به اصلاح قیمت بنزین پس از آن آغاز شد که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا،‌ از بامداد جمعه 24 آبان، هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت یک هزار و 500 تومان و بنزین غیرسهمیه‌ای با قیمت سه هزار تومان عرضه خواهد شد. پیش‌تر،‌ محمود واعظی،‌ رئیس دفتر رئیس جمهوری،‌ در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا اصلاح قیمت بنزین را «تصمیم مهمی»‌ عنوان کرد که «مورد توافق همه مسئولان نظام است و دولت پیش از این در چند مقطع قصد داشت آن را اجرا کند ولی هر بار به دلایلی با تاخیر مواجه شد» به دنبال افزایش قیمت بنزین،‌ دولت با اجرای طرح حمایت معیشتی بیش از 60 میلیون شهروند ایرانی را مورد حمایت قرار خواهد داد. نخستین مرحله واریز وجه در قالب این طرح حداکثر تا 10 روز آینده انجام خواهد شد.