به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۱۹۲۲۳۱

نخستین کمک حمایتی دولت امشب واریز می‌شود

گروه اقتصادی: معاون فنی سازمان برنامه و بودجه از واریز نخستین کمک حمایتی دولت خبر داد و گفت: نخستین مرحله پرداخت سبد حمایتی دولت امشب برای ۲۰ میلیون نفر واریز می شود؛ مرحله دوم اواخر هفته و مرحله سوم نیز اوایل هفته آینده واریز خواهد شد.
نخستین کمک حمایتی دولت امشب واریز می‌شود
«محمدرضا عدل» امروز (دوشنبه) در نشست خبری سخنگوی دولت در خصوص اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و تشریح بسته حمایتی دولت از اقشار کم درآمد، به تاثیر تورمی این طرح اشاره کرد و افزود: در ۱۵ مرحله تغییر قیمت سوخت که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۳ انجام شد، براساس آمار و اطلاعات ۶ بار تراز تورمی کشور تغییر نکرده است.  معاون فنی سازمان برنامه و بودجه افزود: علاوه بر این،  ۶ بار تراز تورمی کاهش یافته است و سه بار افزایش تورم داشتیم که این افزایش تنها به دلیل افزایش قیمت سوخت نبوده بلکه آثار دیگر و متغیرهای اقتصادی نیز تاثیر داشته است. عدل تاکید کرد: آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز و در حد دو درصد خواهد بود.  
وی درباره منابع این سبد حمایتی نیز گفت: برآورد ما این است که از تغییرات قیمت سوخت، سالیانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم؛ به دستور رییس جمهوری مکلف هستیم نظارت کنیم تا یک ریال از این درآمدها در بودجه عمومی صرف نشود. عدل اظهار داشت: تمام این درآمدها در قالب طرح حمایت معیشتی خانوار (که حدود۶۰ میلیون نفر است) پرداخت می‌شود. عدل در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، در خصوص اینکه چه تضمینی برای اجرا و تداوم طرح‌های معیشتی وجود دارد؟ گفت: درستاد تدوین لایحه بودجه سال ۹۹ منابع و مصارف اعتبارات سال آینده را بررسی کرده‌ایم. وی گفت: در همین جلسه به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه، ردیف مجزایی برای طرح حمایتی در بودجه در نظر گرفته شده است. معاون فنی سازمان برنامه و بودجه گفت: بنابراین، پرداخت‌های معیشتی تبدیل به قانون می‌شود و آن قانون تضمینی برای پرداخت‌ها خواهد بود و نگرانی در بین مردم از بابت عدم پرداخت بسته های حمایتی نباید وجود داشته باشد.
بانک مرکزی آثار تورمی افزایش بنزین را ۴ درصد محاسبه کرد
«پیمان قربانی» معاون اقتصادی بانک مرکزی در این نشست خبری، در پاسخ به آثار تورمی افزایش قیمت‌ها گفت: تعدیل قیمت حامل‌های انرژی، بر اساس ضرایبی که در سبد کالا و خدمات می‌گذارد اثراتی مستقیم و جانبی دارد.  
وی افزود: براساس محاسبات بانک مرکزی این اثر نزدیک به چهار درصد است که با برآورد وزارت اقتصاد همخوانی دارد.  
قربانی با بیان اینکه این تعدیل طبیعی است، گفت: در واقع انتظار داریم اجرای طرح اصلاح قیمتی به افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها که تورم است منجر نشود؛ به این سبب بسته‌های تکمیلی حمایتی و کنترل قیمت کالا و خدمات دیده شده است.
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه این اصلاح قیمت اثرات تورمی محدودی خواهد داشت،  تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به سیاستی که در ثبات بازارهای مالی و کنترل بازار ارز دارد، تدابیری اندیشیده که آثار تورمی افزایش قیمت بنزین در حداقل بروز کند.
اثر مستقیم سهمیه بندی بنزین بر تورم، کمتر از ۲ درصد است
«محمد علی دهقان» معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به آثار تورمی افزایش قیمت بنزین، گفت: تاثیر تغییر قیمت بنزین فقط بر روی آن بخش از مصرف که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین در قیمت تمام شده بسیاری از کالا و خدمات صفر است. وی افزود: محاسبات وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که اثر مستقیم این افزایش قیمت، کمتر از ۲ درصد است.
دهقان با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین علاوه بر آثار مستقیم، اثرغیرمستقیم نیز دارد، گفت: جمع این آثار بیش‌ از ۳.۵ درصد نخواهد بود.  
وی با بیان اینکه مجموع آثار تورمی این طرح، زیاد نخواهد بود، گفت: نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اضافه کرد: چنانچه در سال‌های گذشته نرخ‌های ۱۰ درصد و ۴۰ درصد را تجربه‌کرده‌ایم، تورم در کشور ما غیر قابل انکار است اما نباید آنها را با هم مخلوط کنیم؛ اثر این افزایش قیمت ناچیز است.
آیا همه کارگران و کارمندان مشمول بسته معیشتی می‌شوند؟
«احمد میدری» معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست خبری از از راه‌اندازی سامانه ۳۳۳۰ با همکاری وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: ما از این شماره به عنوان درگاه رسمی ارتباط با مردم استفاده خواهیم کرد و هرگاه پیامکی بخواهد ارسال شود از طریق همین شماره ارسال می‌شود. به گفته وی،وضعیت یارانه‌ها و بسته‌های معیشتی از این درگاه به اطلاع مردم خواهد رسید.
معاون وزیر تعاون، در پایان اضافه کرد: صرف کارمند دولت یا کارگر بودن به معنای این نیست که بسته معیشتی به آنها تعلق می‌گیرد.
میدری گفت: ۶۰ میلیون نفر مشمول این طرح هستند که بر اساس جدول سازمان برنامه و بودجه، در سه نوبت بسته معیشتی را دریافت خواهند کرد. به گفته این مقام مسئول، افراد مشمول از طریق  درگاه اینترنتی تا پایان هفته می توانند به ثبت نام پرداخته که پس از بررسی، به آنان اطلاع رسانی خواهد شد. وی بیان داشت: شاخص‌های در نظر گرفته شده برای شناسایی خانوارهای مشمول، مجموعه ای از شاخص هاست که استطاعت مالی افراد را نشان خواهد داد. میدری خاطرنشان کرد:‌ ۶۰ میلیون نفر یاد شده – برای دریافت بسته حمایتی - شامل ۷۲ درصد جمعیت کشور خواهد شد و ۲۸ درصد دیگر باقی مانده در حقیقت سه دهک بالای درآمدی هستند که مشمول دریافت این بسته نخواهند بود.
ثبات بازار، دلیل انتخاب زمان اجرای طرح 
در ادامه این نشست خبری، دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به روند مطلوب توزیع کالا در کشور گفت: پیش از اجرای واقعی کردن قیمت بنزین، فروش‌های فوق‌العاده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با هدف تنظیم بازار انجام می‌شد و این فروش‌ها با حداقل تخفیف ۱۵ درصد ادامه دارد.
«عباس قبادی» با تاکید بر اینکه مردم کالا را گران نخرند، ادامه داد: ‌اکنون انباشت کالا و عرضه آن در شرایط مطلوب قرار دارد و روند شکایت‌ها از بازار نیز حکایت از آرامش و وفور کالا دارد. وی تاکید کرد: مردم به هر میزان کالا که نیاز داشته باشند، دسترسی خواهند داشت.
دبیر ستاد تنظیم بازار اضافه کرد: برای خودروهایی مانند وانت بارها، پیک های موتوری و آژانس‌ها که سهمیه بنزین برای آنها در نظر گرفته شده، پیشنهاد دادیم تا افزایش سهمیه انجام شود. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دلیل انتخاب این زمان برای واقعی کردن قیمت بنزین را ثبات بازار در ماه های اخیر برشمرد و گفت: بخش تولید داخل مانند گوشت قرمز، مرغ، میوه و مرکبات و همچنین بخش‌های صنعتی و معدنی شرایط مطلوبی داشت و در بحث واردات نیز ثبت سفارش و تخصیص ارز به درستی در جریان بود. دبیرکارگروه ستاد تنظیم بازار کشور بیان داشت: همچنین در بنادر و انبارها، انباشت سنگین کالا را داریم و اکنون ذخایر استراتژیک کشور شرایط خوبی را دارد.
 
پورسید آقایی: احتمال بازنگری در سهمیه بنزین تاکسی‌ها 
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در ادامه این نشست درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین بر حمل و نقل، گفت: با وجود آنکه برای همه تاکسی‌ها سهمیه بنزین پیش‌بینی شده اما این سهمیه‌ها به صورت علی الحساب است و بعد از دو ماه براساس پیمایش می‌توان در این مورد بازنگری کرد. «محسن پورسیدآقایی» افزود: درخصوص سهمیه‌بندی بنزین بررسی‌های مختلفی انجام و برای بخش‌های مختلف حمل و نقل مانند تاکسی‌ها، وانت‌بارها، ‌ون‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و غیره سهمیه‌های لازم پیش‌بینی شده است. وی به توجه ویژه به بحث حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مترو اشاره کرد و گفت: این موضوعات با توان بیشتری مورد توجه قرار گرفته است؛ تا جایی که فاصله زمانی متروها در برخی خطوط به ۳.۵ دقیقه کاهش یافته است. معاون حمل و نقل شهرداری تهران افزود: اگر جایی احساس کنیم سهمیه درنظر گرفته شده کافی نیست، این آمادگی وجود ندارد که وزارت کشور با پیشنهاد شهرداری سهمیه را افزایش دهد؛ به گونه‌ای که سهمیه تاکسی‌های دوگانه سوز به پیشنهاد شهرداری از ۲۰۰ لیتر به ۲۵۰ لیتر افزایش یافت. وی با بیان اینکه برای تاکسی‌های اینترنتی تا چهار هزار کیلومتر پیمایش سهمیه لازم درنظر گرفته شده، گفت: تنها موردی که سهمیه جداگانه‌ای برای آن درنظر نگرفته‌ایم ماشین‌های شخصی مسافربر است که آنها نیز می‌توانند با ثبت نام در یکی از سامانه‌های تاکسی‌های اینترنتی از سهمیه لازم استفاده کنند.
 
سهمیه‌ها تا ۶ ماه قابل ذخیره است
در بخش دیگر این نشست، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به سوالی درباره سیاست کلی کارت سوخت گفت: مدت‌هاست درباره کارت سوخت اطلاع‌رسانی می‌شود و در این دو روز آمار ثبت‌نام افزایش یافته است.«امیر وکیل‌زاده» آمار ثبت‌نام‌کنندگان را رقمی حدود ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار کارت صادر شده و مابقی نیز در حال صدور است. وی درباره کسانی که هنوز موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند، بیان کرد: سهمیه سوخت خودروهای شخصی و موتور سیکلت از تاریخ آغاز طرح تا ۶ ماه قابل ذخیره است و تفاوتی ندارد کارت چه زمانی به دست صاحب آن برسد. معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به خودروهای فرسوده اظهار کرد: از آنجا که مقررات هوای پاک محدودیت‌هایی درباره این خودروها اعمال کرده، یک کارگروه با عضویت وزارت نفت در حال بررسی موضوع است تا با توجه به قوانین موجود، راهکاری پیدا کنند و بعد از صدور مصوبات، برای این خودروها نیز کارت سوخت صادر شود.
تشکیل دو هزار پرونده در دو روز
«عباس تابش» مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این نشت خبری در خصوص نگرانی از عدم نظارت بر قیمت‌ها در مراکز و شهرهای کوچک گفت: اینگونه نیست که نظارت بر قیمت‌ها فقط در کلانشهرها باشد.
وی گفت: نظارت یک کار فرآیندی است و و قتی دستورالعملی صادر می‌شود شامل حال همه بخش‌ها شده و تا کوچکترین شهرها اجرا می‌شود.
تابش خبر داد: اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ بازرس در سازمان های معدن و تجارت شهرستان‌ها و یک هزار و ۵۰۰ بازرس اتاق‌های اصناف به صورت مستمر نظارت دارند و هفت هزار و ۸۰۰ بازرس اتحادیه هم به صورت روزانه به امر بازرسی می‌پردازند. وی گفت: روز گذشته چهار هزار و ۳۰۰ بازرس اتاق اصناف ۳۵ هزار مورد بازرسی انجام دادند و قریب ۲ هزار پرونده به سازمان تعزیرات ارسال شد. معاون وزیر صنعت اضافه کرد: بررسی قیمت دیروز بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها دیروز نسبت به هفته قبل کاملا طبیعی بوده است. وی با بیان اینکه سامانه‌های نظارتی به صورت شبانه‌روزی بازار را رصد می‌کند، گفت: ۱۳ قلم کالا به دلایلی منطقی از جمله خروج از فصل برداشت افزایش قیمت بین ۵ تا ۱۰ درصد داشته است. تابش با تاکید بر اینکه شبکه‌های توزیع به صورت منظم رصد می شود، گفت: موجودی انبارها باید در سامانه‌های مربوطه اعلام شود که در غیر اینصورت، انبارها به احتکار متهم می‌شوند. وی گفت: از امروز تلفن گویای ۱۲۴ از ساعت هفت تا ۲۲ فعال است و سازمان‌های صنعت، معدن تجارت استان‌ها و سازمان حمایت آماده پاسخگویی شکایات مردم است تا آرامش بازار ادامه داشته باشد.