به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۱۹۲۲۵۷
یک فعال سیاسی اصول‌گرا:

زمینه اعتراض آرام را برای مردم مهیا نکرده‌ایم

گروه سیاسی: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: ما زمینه‌های اعتراض آرام مردم را در کشور مهیا نکردیم.
جواد آرین‌منش در گفت و گو با ایسنا، در خصوص شرایط لازم برای اعتراضات بدون خشونت در کشور اظهار کرد: در جوامع دموکراتیک معمولا اتحادیه‌ها، احزاب، سندیکاها و تشکل‌ها به صورت کاملا دموکراتیک، آزاد و آرام اعتراضات و انتقادات خود را مطرح می‌کنند. ما بسترهای چنین کاری را در کشور فراهم نکردیم لذا وقتی چنین اقدامی یعنی افزایش قیمت بنزین صورت می‌گیرد و فرهنگ سازی هم برای پذیرش آن انجام نمی‌شود با واکنش‌های تند و مخرب مواجه هستیم. وی ادامه داد: باید عقلا و نخبگان در این زمینه ورود کنند و همچنین دولت و نیرهای امنیتی و انتظامی در این زمینه خویشتن داری کنند تا این جو آرام شود.
این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: علت این واکنش‌ها همان‌طور که گفته شد به دلیل فراهم نشدن تمهیدات و مقدمات است و اکنون نیاز به تدبیر و خردورزی از جانب مسئولان، رسانه‌ها و نخبگان است تا این ماجرا به خیر تمام شود، البته به نظر من تمام شدن این ماجرا به معنای پایان مسئله نیست ما امروز در کشور با مشکلات عدیده‌ دیگری همچون تورم و بیکاری نیز مواجه هستیم که زمینه‌های نارضایتی مردم را فراهم کرده است. آرین‌منش در خصوص افزایش قیمت بنزین بیان کرد: افزایش قیمت بنزین در واقع با هدف، هدفمند کردن یارانه‌های سوخت انجام شده است، در گذشته هم در دولت آقای احمدی نژاد موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها در قالب یک لایحه در مجلس هشتم مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.
وی افزود: شکل هدفمند کردن یارانه ها در گذشته برخلاف آنچه امروز اتفاق افتاد کاملا دموکراتیک و مبتنی بر نظرات مردم، کارشناسان و نمایندگان مجلس صورت گرفت و مجلس شورای اسلامی به این اقدام رای مثبت داد، در واقع زمینه‌های آن مهیا شد و رسانه‌ها هم به مدد اجرای این طرح آمدند و رئیس جمهور وقت مکررا با مردم صحبت کرد و مردم را متقاعد کرد که این کار به نفع آن‌هاست.
این فعال سیاسی اصول‌گرا اضافه کرد: امروز قاعدتا شورای هماهنگی سران سه قوه با هدف خیر و توزیع عادلانه ثروت و توزیع عادلانه یارانه سوخت دست به چنین اقدامی زدند اما از آنجا که این اقدام به صورت غیر مترقبه و در بی‌خبری مردم انجام گرفت با واکنش تند آنان مواجه شد، به هرحال من معتقدم که بی‌اعتنایی به نظر مردم و نمایندگان اصلا کار درستی نیست، البته واکنش‌ها نباید به گونه‌ای باشد که اموال عمومی مورد تعرض قرار بگیرد و شرایط به گونه‌ای باشد که ما تعدادی کشته بدهیم. این فعال سیاسی اصولگرا در مورد معترضان گفت: به نظر من نباید همه کسانی را که در زمینه اعتراضات فعال هستند اشرار و دشمن بنامیم و باید واقعیت‌ها را پذیرفت که این نارضایتی‌ها در جامعه وجود دارد و باید در صدد حل مسالمت آمیز و منطقی مشکلات مردم گام‌های اساسی برداشته شود وگرنه ممکن است چند وقت دیگر به یک دلیل دیگری مردم به خیابان‌ها بیایند بنابراین باید کار به صورت عاقلانه، مدبرانه، منطقی و عالمانه حل شود.
برچسب ها: اعتراضات مردمی