به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۸ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۱۹۲۲۷۴
معافیت‌های فردو را لغو می‌کنیم

پمپئو: خشونت‌ حكومت ایران را محكوم می‌كنیم

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن معافیت‌های هسته‌ای مربوط به سایت فردو را لغو می‌کند.
پمپئو: خشونت‌ حكومت ایران را محكوم می‌كنیم
مایک پمپئو دوشنبه‌شب در جمع خبرنگاران گفت که واشنگتن معافیت‌های مربوط به همکاری هسته‌ای ایران با کشورهای دیگر در سایت هسته‌ای فردو را لغو می‌کند. پمپئو با اشاره به اعلام ازسرگیری فعالیت غنی‌سازی در سایت هسته‌ای فردو، گفت: از همین رو، ایالات متحده معافیت تحریمی در ارتباط با تاسیسات هسته‌ای فردو را لغو می‌کند و این تصمیم از 15 دسامبر 2019 (24 آذرماه) اجرا می‌شود. ایران در اصل فردو را به عنوان یک سایت مستحکم زیرزمینی ساخت تا به صورت پنهانی غنی‌سازی اورانیوم انجام دهد. ازینرو، ایران هیچ دلیل مشروعی برای ازسرگیری غنی‌سازی در این سایت که پیشتر مخفی بوده است، ندارد.
پمپئو ادامه داد: ایران باید فورا فعالیتش در آنجا را متوقف کند.

وی با متهم کردن ایران به تلاش برای قبولاندن فعالیت‌های منطقه‌ای خود به جهان از طریق آنچه وی "باجگیری هسته‌ای از جهان" خواند، افزود: ایالات متحده این رویکرد را به طور کامل رد می‌کند و از همه کشورها می‌خواهد که همین کار را بکنند. پمپئو همچنین گفت: تنها راه پیش رو مذاکره جامع درباره همه تهدیدهای ایران است. تازه‌ترین اقدام ایران باجگیری هسته‌ای واضح دیگری است که فقط انزوای سیاسی و اقتصادی آن را عمیق‌تر می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزون بر اعلام لغو این معافیت، درباره اعتراض‌های چند روز اخیر در ایران نیز گفت: ایالات متحده از نزدیک در حال رصد اعتراضات جاری در ایران است. ما هرگونه اقدام خشونت‌آمیز از سوی حکومت ایران علیه مردم این کشور را به شدت محکوم می‌کنیم و به شدت درباره گزارش‌ها مبنی بر وجود چندین کشته نگران هستیم. ایران باید فورا دسترسی به اینترنت آزاد و باز را برای همه ایرانیان فراهم کند. جهان در حال نظاره است. اگر حکومت ایران به حقوق بشر اساسی آنان احترام بگذارد و رویکرد انقلابی و سیاست خارجی بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه را کنار بگذارد و مانند یک کشور عادی رفتار کند، مردم این کشور آینده بهتری خواهند داشت.

پمپئو، به اعتراضات مردم عراق نیز پرداخت و گفت: ما از تلاش مردم عراق برای یک عراق موفق و عاری از فساد و نفوذ مخرب ایران حمایت می‌کنیم. وزیر خارجه آمریکا ضمن برشمردن برخی کمک‌های مالی واشنگتن به بغداد، با اذعان به دخالت در امور داخلی عراق گفت: ما بی‌کار نمی‌نشینیم تا مقام‌های فاسد (عراقی) به مردم رنج دهند. وی همچنین مقام‌های عراق را تهدید به تحریم کرد.

پمپئو اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ سیاست اتخاذشده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد. وی تصریح کرد: بیانیه‌های دولتی ایالات متحده درباره فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری در دهه‌های گذشته ناهماهنگ بوده است. وزیر خارجه آمریکا گفت که وزارت خارجه وقت کشورش در سال 1978 شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را نامنطبق با قوانین بین‌المللی اعلام کرد، اما در سال 1981 رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا با این سیاست مخالفت کرد.
به گفته پمپئو، دولت‌های بعدی آمریکا نیز اینگونه نتیجه‌گیری کردند که شهرک‌سازی‌های نامحدود در کرانه باختری مانع صلح خواهد بود، اما آن را متناقض با حقوق بین‌الملل ندانستند. اما در دسامبر سال 2016 جان کری وزیر دولت اوباما در آخرین روزهای کاری این دولت، این رویکرد را تغییر داد و غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها را به صورت علنی اعلام کرد. پمپئو تاکید کرد که دولت ترامپ "پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها" اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.
برچسب ها: مايك پمپئو