به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۱۹۲۳۱۳
ازبکستان، عمان، عراق و چین؛ در اتاق انتظار

بررسی صعود به جام جهانی به عنوان تیم دوم

بررسی صعود به جام جهانی به عنوان تیم دوم
گروه ورزشی: تنها 4 تیم از میان از 8 تیمی که در پایان مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2022 در رتبه دوم جدول رده بندی گروه ها قرار می گیرند می توانند به مرحله بعدی صعود کنند.
به گزارش" ورزش سه" با توجه به بازی های باقیمانده و شرایط تیم ها در گروه های هشت گانه به نظر می رسد که رسیدن به امتیاز 15-16 می تواند یک تیم را به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی برساند. با توجه به نحوه امتیازگیری و بازی های باقیمانده تیم های حاضر در گروه های A،D،C و E شانس بیشتری برای حضور در میان چهار تیم برتر دوم مرحله گروهی رقابت ها خواهند داشت. 
 
** گروه A : چین
 

در گروه A مسابقات سوریه صعود کرده اما روی کاغذ سه تیم چین ، فیلیپین و مالدیو شانس رسیدن به رتبه دوم را دارند. در این بین چین نه فقط به خاطر پیشینه و تجربه اش که به دلیل داشتن چهار بازی از شانس بالاتری برای رسیدن به این جایگاه برخوردار است. این تیم که بعد از جدایی مارچلو لیپی با سرمربی جدید باید در مسابقات دور برگشت به میدان برود اگر بتواند تا قبل از بازی آخرش ، سه برد مقابل مالدیو، گوام و فیلیپین 9 امتیاز بگیرد به امتیاز 16 رسیده و دومی اش فارغ از نتیجه بازی برابر سوریه قطعی خواهد شد.
 

 
 
 
** گروه B : کویت 
 

جدول گروه B شاید ظاهر گول زننده ای دارد اما اگر نتایج را با دقت بیشتری نگاه کنیم خواهیم دید که استرالیا به احتمال خیلی زیاد استرالیا از این گروه به عنوان تیم اول صعود خواهد کرد. اما نوع امتیازگیری کویت و اردن هم به گونه ای بوده که نشان می دهد که یکی از تیم های صعود کننده دوم می تواند از این گروه باشد. استرالیا از 4 بازی 12 امتیاز گرفته و کویت و اردن با 10 امتیاز دوم و سوم هستند. نکته ای که صعود استرالیا را به عنوان تیم اول حتمی نشان می دهد این است که استرالیا هر دو تیم اردن و کویت را در خانه آنها شکست داده است و این یعنی ساکروز در دور برگشت با هم می تواند 12 امتیاز از چهار بازی اش بگیرد. اما آنچه رقابت دومی را در این گروه جذاب کرده این است رقابت نزدیک کویت و اردن است. آن ها فقط یک شکست برابر استرالیا داشته و تنها مساوی شان برابر هم بوده است. اگر استرالیا در زمین خودش اردن و کویت را شکست بدهد ، با توجه به برد این دوتیم برابر نپال و تایپه بازی رودرروی آن ها که با میزبانی کویت برگزار می شود یک بازی حساس خواهد بود. در صورت برد هر کدام از دو تیم اردن و کویت در بازی رودررو آن ها می توانند به امتیاز شانزده رسیده و شانس زیادی برای صعود به عنوان یکی از بهترین تیم های دوم پیدا کنند.
 

 
 
** گروه C : عراق
 
 

 
 
گروه C مسابقات یکی از پیچیده ترین گروه های حال حاضر رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 در قاره آسیا است. از نکات عجیب اینکه  ایران مدعی اول صعود از این گروه در حال حاضر با شش امتیاز در رده سوم قرار گرفته است اما شرایط این گروه به گونه ای است که تیم های اول تا سوم هم شانس صعود مستقیم دارند و هم می توانند از صعود باز بمانند. در حال حاضر و با توجه به میانگین امتیازات عراق 11 امتیازی شانس اول صعود مستقیم به عنوان صدرنشین است و بحرین و ایران باید برای مقام دومی رقابت کنند. اما ماجرا این است که تیم ملی ایران یک بازی بیشتر نسبت به دو مدعی دیگر دارد و در صورت پیروزی در 4 مسابقه آینده به عنوان صدرنشین مستقیم صعود خواهد کرد. جالب تر اینکه عراق هم برای اینکه روی کاغذ بتواند قطعا به عنوان صدرنشین صعود کند باید هر 3 بازی باقیمانده اش را ببرد. بحرین هم همین شرایط را دارد و از آنجایی که هر دوتیم باید در تهران به مصاف ایران بروند شرایط صعود به عنوان تیم اول و همچنی رسیدن به رتبه دوم دشوار خواهد شد. با اینحال ایران اگر از چهار بازی باقیمانده اش 10 امتیاز هم بگیرد می تواند با رسیدن به امتیاز شانزده شانس زیادی برای صعود به عنوان یکی از تیم های دوم داشته باشد. اما اگر ایران 12 امتیاز از 4 بازی اش بگیرد با توجه به بازی های باقیمانده، عراق می تواند با رسیدن به امتیاز 17 به عنوان تیم دوم صعود کند.
 
 
 

 
 
 
**گروهD :ازبکستان  
 
 

 
 
اما گروه تیم ملی ایران تنها گروه پیچیده مسابقات نیست. در گروه D مسابقات ازبکستان با 9 امتیاز صدرنشین است اما عربستان با یک بازی کمتر تنها یک امتیاز کمتر از این تیم دارد. نکته جالب این گروه این است که امتیازات به طرز عجیبی تقسیم شده به طوری که فاصله بین تیم پنجم و اول 5 امتیاز است. موضوع مهم تر اینکه همه تیم ها در این گروه نشان داده اند توان نتیجه گرفتن مقابل یکدیگر را دارند. فلسطین با عربستان به مساوی صفر، صفر رسید و یمن هم با این 2 بر دو مساوی کرد اما سعودی ها در ازبکستان این تیم را 3 بر 2 شکست دادند. از نتایج قابل توجه شکست دو بر صفر ازبکستان برابر تیم ملی فلسطین و شکست 5 بر صفر یمن برابر ازبک ها بوده است. در این گروه سنگاپور با 7 امتیاز در رده سوم است و در کنار ازبکستان و عربستان شانس صعود مستقیم و یا حضور در رتبه دوم را دارد. البته که میانگین امتیازی در این گروه به گونه ای است که می تواند صعود به عنوان یکی از بهترین تیم های دوم دشوار کند.
 

 
 
 
** گروه E: عمان
 

در گروه E شرایط برای صعود دو تیم قطر و عمان مهیا است. البته که پیروزی های دشوار و نزدیک قطر و عمان برابر افغانستان و هند در آخرین بازی از سخت تر شدن بازی های این گروه  خبر می دهد اما اختلاف امتیازی دو تیم اول و دوم گروه جایگاه آن ها را تثبیت شده نشان می دهد. با این وجود بازی کلیدی این گروه بازی تیم های قطر و عمان خواهد بود که می تواند تکلیف صدرنشین و تیمی که مستقیم صعود می کند را مشخص کند هرچند عمان 12 امتیازی با کسب دو برد از سه بازی اش می تواند یکی از تیم های دوم صعود کننده به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی باشد.
 

 
 
** گروهF: تاجیکستان
 

 
با توجه به 12 امتیازی که ژاپن از 4 بازی اش به کسب کرده این تیم به احتمال زیاد به عنوان تیم اول گروه به مرحله بعدی صعود خواهد کرد اما رقابت برای دومی بین سه تیم قرقیزستان، تاجیکستان و میانمار تا روز آخر ادامه خواهد داشت. نکته این گروه این است که تیم های مدعی دومی شانس کمی دارند تا در میان بهترین تیم های دوم 8 گروه قرار بگیرند. هر کدام سه تیم قرقیزستان، تاجیکستان و میانمار  که می خواهد شانس صعود به عنوان تیم دوم را داشته باشد باید در سه بازی باقیمانده اش پیروز شود. با توجه به اینکه تاجیکستان دو بازی از سه بازی اش را باید در خانه برگزار کند این تیم شانس دومی بیشتری دارد.
 

 
** گروه G : امارات
 
 

 
یکی دیگر از گروه هایی که چهار تیم شانس صعود دارند گروه G است. ویتنام 11 ، مالزی 9، تایلند 8 و امارات 6 امتیازی می توانند به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی 2022 بروند. موضوعی که به امارات شانس صعود می دهد 4 بازی باقیمانده این تیم است چرا که سه تیم ویتنام، مالزی و تایلند هرکدام سه بازی پیش رو دارند. امارات با توجه به اینکه با هر سه تیم مدعی این گروه بازی دارد در صورت کسب 12 امتیاز حتی این شانس را دارد که به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی برود. موضوع بعدی اینکه در این گروه اگر تیمی می خواهد شانس صعود به عنوان یکی از تیم های دوم را پیدا کند باید به پیروزی در سه بازی آینده اش فکر کند. 
 

 
** گروهH :ترکمنستان
 

 
در گروه H مسابقات ترکمنستان با 9 امتیاز صدرنشین است اما کره جنوبی با یک بازی و یک امتیاز کمتر در رده دوم است. در این گروه اما فقط این دو تیم مدعی نیستند ، لبنان و کره شمالی نیز با 8 امتیازی که کسب کرده اند می توانند خودشان را تبدیل به یکی از بهترین تیم های دوم این مرحله بکنند. بازی کره جنوبی برابر ترکمنستان که با میزبانی های کره ای ها در فروردین سال آینده برگزار می شود می تواند این تیم را به صدر جدول برساند اما تساوی های کره جنوبی برابر لبنان و کره شمالی در مرحله رفت می تواند بازی های دور برگشت را هم تبدیل به مسابقاتی دشوار کند. اما آنچه  کره را به عنوان یکی از بخت های اصلی صعود نشان می دهد سه بازی خانگی این تیم است ضمن اینکه ترکمنستان از سه بازی اش فقط یک مسابقه را باید در خانه اش برگزار کند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که ترکمنستان هم برابر لبنان و کره جنوبی در بازی های دور رفت شکست خورده است. این رقابت نزدیک شاید باعث شود که تیم دوم این گروه نتواند به امتیاز لازم برای حضور در بین بهترین تیم های دوم برسد.