به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۱۹۲۳۱۸
عضو کمیسیون انرژی:

افزایش قیمت بنزین، شوک تورمی ایجاد می‌کند

افزایش قیمت بنزین، شوک تورمی ایجاد می‌کند
گروه اقتصادی: یك عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین گفت: اخیرا شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیمی گرفتند مبنی بر افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی و توزیع درآمد آن بین خانوارهایی که نیازمند هستند. اگرچه بهتر بود این تصمیم از طریق مجاری عرفی و قانونی مجلس به نتیجه می‌رسید اما به هر حال این تصمیم گرفته شد.

اسدالله قره خانی تاکید کرد: عموما دولت‌ها، چه دولت نهم و دهم و چه دولت یازدهم و دوازدهم در این رابطه متاسفانه ناهماهنگی‌ها و تعلل‌هایی داشتند. در ابتدای دولت‌ها یک افزایشی (در قیمت کالاها) داریم و بعد از آن در یک تغییر حالت و سکوت قرار گرفته و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها نمی‌گیرند که متناسب با سایر بخش‌های دیگری از جمله حقوق‌ها باشد، می‌دانیم که افزایش حقوق‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به نرخ تورم اعلام شده از ناحیه دولت‌ها تصریح کرد: اگر قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین به صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کرد قطعا این شوک‌ها به جامعه وارد نمی شد.
نماینده مردم علی آباد کتول با اشاره به عملکرد دولت‌ها در افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: دولت‌ها در چهار سال اول بعضا با انگیزه سیاسی هیچ تصمیمی در رابطه با بحث حامل‌های انرژی نمی‌گرفتند و در چهارسال دوم شان دست به این کار می‌زدند. هر دو دولت‌های اخیر متاسفانه این کار را کردند. یعنی در ابتدای دولت‌ها با انگیزه سیاسی هیچ نوع افزایش تدریجی هم اعمال نمی‌کردند اما در اواخر دولت با انگیزه تامین  منابع مالی و کسری بودجه و احتیاج به درآمد برای اداره جامعه و... ، افزایش قیمت‌ها را انجام می‌دادند. به هرحال این تصمیم از مسیر مجلس نیامده است و اگر اینچنین بود قطعا کارهای کارشناسی بیشتری انجام می‌شد و شاید می‌توانست به شیوه مناسب‌تری ارائه شود، اما این کار نشد و این تصمیم به هرحال گرفته شد و به گفته معاون رئیس‌جمهور، مقام معظم رهبری هم تایید کرده‌اند. این تصمیم ابلاغ شده و به اجرا هم درآمده است.
قره خانی با بیان اینکه دو نگرانی در رابطه با این تصمیم وجود دارد، عنوان کرد: نگرانی اول این است که این مبلغی که از این افزایش قیمت بنزین به دست می‌آید همانگونه که دولت اعلام کرده صد در صد به دهک‌های مختلف برگردد که گفتند ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شود. نگرانی اینجاست که دولت این درآمد را به جاهای دیگری از جمله جهت جبران کسری‌هایش نبرد یا اینکه اینگونه نباشد که چند ماه آن را به مردم پرداخت کند و سپس به عنوان ضرورت آن را به جاهای دیگری ازجمله برای پرداخت حقوق ببرد.
نماینده مجلس دهم اظهار داشت: مردم برای این پرداخت‌ها نیز باید حس کنند مثل یارانه که هرچند مبلغ آن ناچیز است اما پرداخت آن پایدار است و استمرار دارد. الان هم مصرف بنزین حدود ۱۰۰ میلیون لیتر (روزانه) است. درآمد حاصله از افزایش قیمت بنزین باید به صورت مستمر به مردم برسد تا مردم بتوانند برای ماه‌های آتی خود نیز این برنامه‌ریزی را داشته باشند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس فساد (احتمالی) ناشی از دو نرخی شدن را دومین نگرانی خود از این تصمیم سران قوا دانست و گفت: در گذشته هم شاهد بودیم که متاسفانه گاهی اوقات جا به جایی‌هایی صورت می‌گرفت و عده ای رانت‌خوار پیدا می‌شدند و گاهی در جایگاه‌های بنزین خلاف‌هایی صورت می‌گرفت و عده‌ای کاسب این بخش شده بودند و فساد آور بود و سندسازی‌های قلابی صورت می‌گرفت.
نماینده اصولگرای مجلس دهم با اشاره به وجود تاکسی‌های اینترنتی در این دور از افزایش قیمت بنزین عنوان کرد: در هر صورت امروزه اسنپ و تپسی آمده و عده‌ای از مردم هم برای تامین مخارج زندگی خود در بخشی از ساعات روز مشاغل حوزه حمل و نقل را پیشه می‌کنند، درنتیجه نباید شرایطی ایجاد شود که مجاری خلاف دیگری ایجاد شود و دلال‌ها و فرصت طلب‌ها سوءاستفاده کنند.
وی ادامه داد: نباید برای صرفه جویی در مصرف بنزین به یک باره سر از جای دیگری در آوریم و به جای کاهش مصرف، افزایش مصرف را شاهد باشیم و پولش هم که باید در خزانه رود و به نفع مردم شود. امیدواریم که شاهد کاهش مصرف باشیم. اگر اینچنین باشد قطعا نمی‌توانند بنزین را ذخیره کنند بلکه فضا برای صادرات وجود دارد که می‌تواند رقم خوبی هم شود.
قره خانی گفت: اگر افزایش قیمت‌ها اسباب صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتر در روز شود می‌توانیم آن را صادر کنیم و از این محل رقم مناسبی به نفع کشور می‌شود. دولت باید این را اعلام کند که می‌خواهد درآمدهای حاصل از این موضوع را چه کار کند. این‌ها باید دقیقا برای مردم شفاف باشد.
نماینده مجلس دهم با اشاره به حوزه انتخابیه خود گفت: مردم این ناحیه عمدتا به کشاورزی مشغول هستند. الان که فصل کشاورزی تمام شده مردم به دنبال فعالیت‌هایی دیگر از جمله آماده کردن زمین هایشان برای سال آینده یا جا به جایی مسافر می‌روند. این موارد باید دیده شود. بعضی کارمندها هستند که از شهری به شهر دیگر می‌روند و نمی‌توانند انتقالی بگیرند و سهمیه ۶۰ لیتر کفایت نمی‌کند. بعضا شاید ۲۰۰ لیتر در هفته مصرف بنزین داشته باشد. اینچنین افرادی باید نصف حقوق خود را برای بنزین پرداخت کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: این‌ها زوایای پنهانی در این تصمیم است که امیدواریم دولت تدابیری بیاندیشد، ضمن اینکه مراقبت‌های لازم را داشته باشد. گذشته از این، ما تجربه موفق کنترلی و نظارتی را نداشتیم و این است که گاهی اوقات اسباب اعتراضات خیلی‌ها را هم فراهم می‌کند.
نماینده مردم علی آباد کتول گفت: بنده همچنین نگران بحث تورم ناشی از این افزایش قیمت هم هستم، مبنی بر اینکه عده‌ای سودجو به دنبال این نیفتند که به بهانه بنزین که درصد اثرگذاری آن برای کالا و خدمات بسیار ناچیز است شروع به افزایش قیمت‌ها کنند و بعد بگویند بنزین یارانه‌ای ۵۰ درصد گران شده و بنزین آزاد ۳۰۰ درصد گران شده پس جنس من هم بایستی نسبتی از این گرانی را داشته باشد.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجالس تاکید کرد: آن مقدار گرانی(ناشی از افزایش قیمت بنزین) در تولید خدمات و کالا بسیار ناچیز است و این بهانه‌ای نشود که به عنوان فرصت‌طلبی به مردم فشار بیاورند. در این بخش نیز دولت و تعزیرات حکومتی باید کنترلی شدید داشته باشند. مثلا درباره کنترل ارز همه نظام پای کار آمد و خوشبختانه تجربه موفقی داشتیم که هم قیمت را کاهش دادیم و هم تثبیت کردیم.
قره خانی گفت: در این زمینه هم برای اینکه به مردم فشار نیاید امیدواریم همه قوا، گروه ها و جناح‌ها پای کار بیایند و نظارت لازم را داشته باشند. هرچند که بنده مخالف این شیوه‌ها بودم اما در حال حاضر که این تصمیم گرفته شد ما باید تلاش کنیم که بار تورمی آن بر دوش مردم نیاید و هزینه کرد آن در مسیر درست انجام شود.
خبرگزاری کار ایران