به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۱۹۲۳۹۲

شوک به بازار کتاب در سال ۹۸

شوک به بازار کتاب در سال ۹۸
گروه فرهنگی_ رسانه ها: روزنامه فرهیختگان نوشت: آمار پاییزه کتاب 98 که در نیمه راه اعلام شد، نشان می‌‌داد مردم اقبالی به این تخفیف یک هفته‌‌ای نداشتند، البته که اتفاقاتی همچون شوک اقتصادی گران شدن بنزین و همزمان شدن این مساله با هفته کتاب، در این مورد تاثیرگذار بوده است و نشان می‌‌دهد در آینده این روند ادامه خواهد داشت و اولین چیزی که از سبد خانواده‌‌ها حذف می‌‌شود، کتاب و سایر محصولات فرهنگی است. در این گزارش به این مساله پرداختیم و ضمن گذاشتن آمارهای مختلف از پاییزه کتاب و مقایسه این آمار با پاییزه کتاب سال قبل، با مسئولان مختلف حوزه کتاب گفت‌‌وگوهایی داشتیم تا برایمان بگویند چه چاره‌‌ای باید اندیشیده شود که هرگونه شوک اقتصادی باعث اختلال در مصرف فرهنگی خانواده‌‌ها نشود.

خرید کتاب برای هر خانواده
طبق اطلاعاتی که توسط خانه کتاب هر ماه منتشر می‌‌شود، متوسط قیمت کتاب‌‌های کودک در مهرماه سال جاری حدود 25 هزار تومان، ادبیات و رمان حدود 40 هزار تومان و کمک‌‌درسی 37 هزار تومان عنوان شده است.

مقایسه آمار پاییزه کتاب ۹۸ با طرح‌‌های قبلی
پاییزه کتاب امسال شانس نیاورد، این می‌‌شود همه حرفی که می‌‌خواهیم در این بخش از گزارش بگوییم؛ گران شدن بنزین و اتفاقات بعد آن و قطعی اینترنت، باعث شد پاییزه کتاب نتواند آن‌‌طور که باید و شاید باعث شود مردم کتاب بخرند. طبق اعلام خانه کتاب تا سومین روز از شروع پاییزه کتاب98 و براساس آمار ثبت شده، 91 هزار و 872 جلد کتاب به فروش رفته است که ارزش ریالی این میزان فروش نزدیک به سه میلیارد تومان است.

نیکنام حسین‌‌پور، مدیرعامل خانه کتاب: حمایت‌ها باید ادامه داشته باشد
موسسه خانه کتاب، یکی از موسسه‌‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد است که در طرح‌‌های فصلی کتاب همراه با تخفیف، نقش اساسی دارد. سراغ حسین‌‌پور، مدیرعامل خانه کتاب رفتیم تا بدانیم این موسسه چه کارها و حمایت‌‌هایی را می‌‌تواند انجام دهد تا کتاب از سبد خانواده‌‌ها حذف نشود.اینکه کتاب از سبد فرهنگی خانواده‌‌ها حذف نشود، موضوع مهمی است، یک نکته‌‌ای که باید توجه کرد، این است که در بحث کتاب، فقط وزارت ارشاد مسئول نیست و تنها بخشی از مسئولیت متوجه ارشاد است و بخش مهم دیگر در اختیار نهادهای دیگر است که باید در امر کتابخوانی مشارکت داشته باشند؛ وزارت ارشاد در این بین می‌‌تواند سیاستگذاری کند، اما اینکه همه کارها توسط یک وزارتخانه انجام گیرد، امکان‌‌پذیر نیست و باید نهادهای دیگر کمک کنند.نکته اول در بحث کتاب که همه ناشران به آن معترض هستند، بحث انتقال کتاب‌‌هاست.

تخصصی شدن ناشران و حمایت باید انجام شود
انتشارات سفیر اردهال، ناشر عمومی و تخصصی کتاب‌‌های طب سنتی است، این انتشارات از سال 1385 فعالیت خود را به‌‌عنوان یک ناشر خصوصی آغاز کرده است.به غیر از مسائل مختلفی همچون مشکلات اقتصادی و اجتماعی که مردم درگیر مسائل مختلفی هستند و فرصت کتابخوانی را از آنها گرفته است، می‌‌توان گفت اکنون به‌لحاظ محتوایی نه به‌لحاظ کمیت، کتاب‌های مناسب و جذاب، خیلی کمتر از گذشته وجود دارد.

محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت: نظارت دقیق ارشاد جلوی گران‌شدن کتاب را می‌گیرد
انتشارات کتابستان معرفت یک انتشارات خصوصی است که از حدود هفت سال قبل؛ کار خود را شروع کرده و تا به حال کتاب‌های زیادی را منتشر کرده است؛ انتشاراتی که در دوره‌های مختلف به‌عنوان ناشر نمونه انتخاب شده است. محمد حقی درباره پیشگیری از افزایش قیمت کتاب در روزهای آتی به روزنامه «فرهیختگان» گفت: «ببینید یک مساله مهم وجود دارد، اگر ناشران شرایط خوبی داشته باشند، طبیعتا کتاب هم با قیمت مناسب به دست مخاطب می‌رسد، آن اقلامی که منجر به تولید کتاب می‌شود، همچون کاغذ و زینک و همچنین امکان صحافی و چاپ کتاب‌ها، به‌صورت نصفه و نیمه به ناشران داده می‌شود.
برچسب ها: کتاب خوانی