به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۹۲۳۹۶

سایه سنگین قطع شدن اینترنت بر تجارت ایران

سایه سنگین قطع شدن اینترنت بر تجارت ایران
گروه اقتصادی_ رسانه ها: روزنامه اعتماد نوشت: فعالان اقتصادي از تداوم قطعي اينترنت و اثرات آن بر كسب و كارهاي كوچك و بزرگ ابراز نگراني مي‌كنند.در حال حاضر با وجود موج وعده‌هايي كه از طرف مسوولان رده بالاي دولتي براي اتصال مجدد اينترنت ايران به شبكه جهاني ارايه مي‌شود؛ هنوز شرايط براي اين اتفاق مهيا نشده است. اما اينترنت داخلي كه هم‌اكنون مورد استفاده فعالان اقتصادي است، پاسخگوي نيازهاي فعلي آنها نيست.سيد رضي حاجي آقاميري، عضو اتاق بازرگاني تهران در اين باره مي‌گويد: «از مذاكرات ابتدايي براي به دست آوردن بازارهاي جديد تا جابه‌جايي مدارك تجاري، انتقال به گمرك و حواله‌هاي بانكي، تمام مراحل به وسيله اينترنت انجام مي‌شود و اينكه در روزهاي اخير ما ارتباطي با واردكنندگان كالا از ايران نداشته‌ايم، مي‌تواند در بلندمدت ضربه‌اي بزرگ به تجارت ايران و بخش خصوصي واقعي وارد كند.»

عضو اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد: اينترنت از چند دهه قبل كار خود را آغاز كرده و در طول سال‌هاي گذشته تا حدي پيشرفت كرده كه عملا تجارت بدون نت معنا ندارد. امروز جاي تلكس و فكس در دوره‌هاي گذشته، به وسيله ايميل پر شده و تاجران تمام ارتباطات خود را از اين طريق پيگيري مي‌كنند.او توضيح داد: از نخستين مرحله كار كه ما قصد معرفي كالايي را به بازارهاي خارج از كشور داريم، ارتباط‌گيري از طريق ايميل انجام مي‌شود .مراحل بعدي مذاكرات از شناسايي بازار هدف، ‌ميزان سفارش، نحوه انتقال كالا، تبادلات ارز و برنامه‌ريزي براي همكاري‌هاي بعدي نيز از همين طريق انجام مي‌شود، از اين رو با قطع شدن نت، تمام اين فرآيند متوقف شده است.

اين فعال اقتصادي با بيان اينكه بخش خصوصي واقعي اصلي‌ترين فشارها را از اين ناحيه تجربه كرده، اظهار كرد: امروز بخش قابل توجهي از شركت‌هاي دولتي و شبه‌دولتي به نت دسترسي دارند اما بخش خصوصي اين ارتباط را از دست داده، اين در حالي است كه تنها حدود 20 درصد از كل اقتصاد ايران در اختيار بخش خصوصي است و با فشارهاي اينچنيني، قطعا اين بخش محدودتر نيز خواهد شد. آقاميري از دست رفتن بازارهاي صادراتي را يكي ديگر از نتايج قطعي نت دانست و گفت: امروز در تجارت جهان، ساعت‌ها و حتي دقايق نيز اهميت دارند. وقتي ما بنا به هر دليلي نياز واردكننده خود را تامين نكنيم، ساير كشورها و شركت‌ها جايگزين خواهند شد. ما چند روز است كه اين ارتباط را از دست داده‌ايم و با وصل شدن نت دوباره بايد براي حفظ بازارهاي‌مان تلاش كنيم.

از سوي ديگر اگر تجربه قطع نت تكرار شود، ميزان امنيت بازار ما نيز براي همكاران تجاري‌مان كاهش خواهد يافت و وقتي آنها اين خطر را حس كنند كه احتمال از دست رفتن ارتباط‌شان با ايران وجود دارد، براي گسترش همكاري‌هاي‌شان، ترديد خواهند كرد.محمدرضا نجفي منش، ديگر عضو اتاق بازرگاني تهران نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: نمي‌توان آنچه در روزهاي گذشته رخ داده را يك فاجعه غيرقابل جبران دانست اما اگر بنا باشد اين روند طولاني‌مدت شود، قطعا هزينه‌هاي زيادي به اقتصاد كشور وارد مي‌شود.

او با اشاره به لزوم ارتباط دايمي ميان فعالان اقتصادي ايران و بازارهاي جهاني، اظهار كرد: در صورت تداوم اين شرايط، ارتباط‌گيري ما با ساير كشورها دشوار خواهد شد، از سوي ديگر، رفت و آمد و سفر به كشورهاي خارجي نيز در فرآيند دريافت ويزا و خريد بليت باقي خواهد ماند و عملا طرح‌ها روي زمين مي‌ماند. از اين رو به نظر مي‌رسد قطع نت براي دوره‌اي طولاني، براي فعالان اقتصادي مشكلات مختلفي ايجاد خواهد كرد.با در كنار هم قرار دادن تمام اين نظرات، به نظر درخواست بخش عمده‌اي از فعالان اقتصادي بازگشت دسترسي به اينترنت جهاني پس از بازگشت آرامش به كشور است، موضوعي كه مقامات دولتي نيز آن را تاييد مي‌كنند. بر اساس بسياري از ارزيابي‌ها، قطعي نت مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف براي اقتصاد كشور، هزينه‌ساز باشد و وزير ارتباطات گفته گام بعدي اين وزارتخانه، برآورد خسارات روزهاي اخير و احتمالا برنامه‌ريزي براي جبران آنها خواهد بود.
برچسب ها: تجارت