به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۹۲۴۸

عبدی:حذف​یارانه​پردرآمدها خطای​بزرگیست

گروه اقتصادي:​ عباس عبدی کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه سیاست حذف یارانه دهک‌های بالای درآمد پوست خربزه‌ای زیر پای دولت یازدهم است، دولت تدبیر و امید را از این کار برحذر داشت و گفت: دولت با این کار خطای بزرگی را مرتکب می شود.
عبدی:حذف​یارانه​پردرآمدها خطای​بزرگیست
 امروز در ادامه همایش علمی امکان‌سنجی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه در ایران میزگردی تحت عنوان امکانپذیری سیاسی و اجتماعی برگزار گردید که عباس عبدی به عنوان یکی از دعوت‌شدگان به این میزگرد با بیان این که حذف دهک‌های درآمدی بالا را به هیچ عنوان قبول نداشته و دولت با این کار خطای بزرگی را انجام خواهد داد اظهار داشت: البته سخنرانی بنده در این جا به نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید تاثیرگذار نخواهد بود چرا که آقای ربیعی امروز در سخنرانی خود چنان صحبت کردند که گویا همه تصمیمات را گرفته و در حال شناسایی دهک‌های درآمدی بالا هستند.

عبدی در ابتدای سخن بحث امروز این همایش را به دو قسمت تقسیم کرد و گفت: شناسایی افراد پردرآمد جامعه برحسب درآمد اوضاع را تغییر نداده و نمی‌تواند سیاست کارآمدی برای دولت به شمار آید. وی حذف 30 درصد از یارانه‌بگیران را به معنای حضور 70 درصد فقیر در جامعه دانست و گفت: این سیاست منطقا با اصل قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مطابقت ندارد.عبدی در ادامه به توضیحاتی در خصوص هدف اصلی دولت در واریز یارانه‌های نقدی پرداخت و گفت: سابقه این موضوع برمی‌گردد به قیمت‌های حامل‌های انرژی که در برنامه چهارم توسعه تثبیت شده بود. در بندی از این برنامه مقرر شده بود که قیمت انرژی به مرور افزایش پیدا کند حتی بیش از تورم. تاریخ دقیق این موضوع را که مربوط به سال 83 یا 84 باشد را نمی‌دانم اما به خاطر دارم در این سال‌ها ریاست وقت مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که امشب یک خبر خوب برای مردم مبنی بر حذف افزایش قیمت حامل‌های انرژی از برنامه چهارم توسعه داریم.

وی با بیان این که دولت با حذف این بند از قانون برنامه چهارم توسعه 5 سال قیمت حامل‌های انرژی را ثابت نگه داشت و هیچ کس در این دوران گله یا پیشنهاداتی را عنوان نکرد گفت: این موضوع تا قبل از انتخابات سال 88 ادامه داشت. در این سال‌ها مصرف انرژی کشور هر ساله افزایش پیدا کرده بود و حتی تا سه برابر متوسط جهانی نیز رسید. دولت به این ترتیب تصمیم گرفت تا از شرایط سال 88 به عنوان فرصت مناسب برای کاهش مصرف انرژی مردم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی استفاده کند.عبدی ضمن بیان این که دولت در نهایت تصمیم گرفت با تقسیم‌بندی دهک‌ها و واریز یارانه‌های نقدی به مردم تا حدودی افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جبران کند اظهار داشت: در واقع قصد این بود که آقایان قیمت انرژی را افزایش دهد نه آنکه بخواهند حمایت از نیازمندان و یا رفع مشکلات این قشر را انجام دهند بلکه هدف این بود مقداری از منابع با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی به بخش تولید، دولت و مردم اختصاص پیدا کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی با توجه به ریشه واریز یارانه‌های نقدی به مردم حذف یک یا دو دهک منطقی به نظر نمی‌رسد گفت: کسانی که از عدالت اجتماعی سخن می‌گویند، باید این نکته را برای آنها متذکر شوند که از 25 سال پیش ضریب جیبی کشور 40 درصد بوده است که هیچ‌کدام از سیاست‌ها نتوانست آن را تکان دهد اما همین اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و واریز یارانه‌های نقدی باعث شد ضریب جیبی 5 صدم کاهش پیدا کند.این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در ادامه این میزگرد با اشاره به اینکه دولت عملا در شرایط فعلی با کسری بودجه روبه‌رو بوده و فکر دیگری به جز حذف یارانه‌های دهک‌های درآمدی بالا به ذهنش نرسیده است اظهار داشت: دولت به جای اینکه خوب فکر کند و از مسیرهای دیگری کسری بودجه را تامین کند خواستار حذف یارانه نقدی دهک‌های درآمدی بالاست اما در اینجا باید این نکته را مطرح کرد که اگر دولت قادر به تشخیص بود چرا مالیات نیم دهک از افراد پردرآمد را شناسایی و از این مسیر چاله‌چوله‌های خود را پر نمی‌کند.

وی با بیان این که حذف یک یا 3 دهک نمی‌تواند راه علاجی برای کسری بودجه دولت باشد گفت: چرا دولت دارو را با ارز 2400 تومانی وارد می‌کند اما تدابیری را برای بنزین 400 تومانی انجام نمی‌دهد. به اعتقاد بنده یک جای کار ایراد دارد دولت باید فکر کند چرا نمی‌تواند کسری بودجه‌های خود را از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اصلاح ساختار درآمدی کشور انجام دهد. عبدی با تاکید بر اینکه دولت در حال حاضر پول نداشته و نباید بدین واسطه ماهیت پرداخت یارانه‌های نقدی تغییر پیدا کند تصریح کرد: پول مردم دست خودشان است اگر دولت همین میزان پول را از دهک‌های پردرآمد نیز دریافت کند به جرأت می‌توانم بگویم چاله‌چوله‌های آن را از قبل پیش‌بینی کرده و به هیچ عنوان این منابع به سمت سرمایه‌گذاری هدایت نخواهد شد.

وی به صحبت‌های خود با معاون اول رئیس‌جمهور در همان روزهای نخست انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: به جهانگیری پیشنهاد کردم از روز اول یارانه‌ها را پرداخت نکنید. احمدی‌نژاد از کجا منابع آورده بود که این پول‌ها را پرداخت می‌کرد. اگر به عنوان نمونه 100 تومان از طریق افزایش حامل‌های انرژی به دست می‌آمد باید به تولید، دولت و در قالب یارانه‌های نقدی به مردم ارائه می‌شد. این امر در حالی است که دولت حدود 120 تومان فقط نقدی به مردم پرداخت می‌کرد و سهم سایر بخش‌ها را در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تامین نمی کرد. وی به افزایش سرانه مصرف بنزین که از سال 82 حدود 67 میلیون لیتر بود و در سال 92 به 70 میلیون لیتر رسیده است اشاره کرد و اظهار داشت: دولت جدید پای خود را روی پوست خربزه گذاشته است و با سیاست‌هایی از جمله حذف یارانه دهک‌های درآمدهای بالا نمی‌تواند به نتایج مناسبی دست پیدا کرده و همچنان وابسته به درآمدهای نفتی خواهد شد.به اعتقاد عبدی به لحاظ اقتصاد سیاسی بدترین کار حذف یارانه دهک‌های درآمدی بالاست و دولت باید به صورت دموکراتیک عمل کرده و برحسب مالیات سیاست‌های خود را تنظیم کند.
مرجع : تسنيم

صدقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۰:۴۴
به نظر بنده بجای اینکه دولت هزینه کند ودستگاههای مختلف را درگیر مسئله شناسایی افراد پردرآمدجامعه بکند فعلا برای جبران کسری مبلغ یارانه ها از هرایرانی بطور مساوی مبلغی را کم کند مثلابجای پرداخت 455000ریال برای هرنفر 355000ریال پرداخت نمایددر این صورت گوشه از مشکلات دولت حل شده وفشار آنچنانی نیز به ملت وارد نخواهد آمد.. (157054)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۳:۰۲
احسنت! دولت قانون را اجرا کند به هر نفر 28000 تومان می رسد. (157136)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۰:۵۳
به نظر من هم باید یارانه ها کلا برداشته بشه و بجاش یا حقوق افراد متوسط به پایین رو زیاد کنند که این فکر نکنم فعلا امکان داشته باشه تو این وضعیت یا اینکه مثل قبل به حامل های انرژی سوبسید بدن تا بعدا! عملا با این وضعیت کمیته امدادی و تکدی گری از دولت مخالفم! (157059)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۱:۵۰
این عبدی مرا یاد اشغال سفارت آمریکا و بدبختی های حاصله می اندازد ( منجمله مهیا شدن شرایط تجاوز هشت ساله صدام جنایتکار به ایران )و بدیش اینه که هنوز حاضر به اعتراف به اشتباهش نیست، حذف افراد طبقه بالا کاملا درسته، من خودم جزو این سه دهک هستم و حذف این دهک ها را درست میدونم، اخه کسانیکه برا سه ماشین بنزین با قیمتی کمتر از آب می سوزانند باید یارانه سوخت بگیرند؟ میانگین قیمت بنزین 550 تومان ولی آبمعدنی هزار تومان است، در ترکیه بنزین لیتری هفت هزار تومان است ( 4.5 لیره ) تا کی باید با احساسات حرف بزنیم (157094)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۲:۱۵
شماها کی میخواهید دوست و دشمن را بشناسید!؟
حرف آقای عبدی کاملا درسته. تغییر در وضعیت یارانه ها در حال حاضر اصلا درست نیست و نارضایتی ایجاد خواهد کرد..
حالا شما ها هی بشینید به دلسوزانتون یا احمدی نژادی که دیگه رفته گیر بدید و اونا را دشمن به حساب بیارید در حالیکه رقیب کسی دیگه است.
در ضمن خانم ابتکار هم در تسخیر لانه جاسوی حضور داشتن چطور در مورد ایشون چنین نظری ندارین!؟ (157109)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۲:۱۹
این بنده خدا شده چوب دو سر طلا. از یکطرف با مناظره با روزن آمریکایی روزنامه کیهان انگ توبه کار انقلابی رو بهش میزنه از یک طرف هم... !! البته در این مورد من با همه تحلیل آقای عبدی موافق نیستم اما ایشان را سیاستمدار عاقلی می شناسم. گرچه گاه نظرات تندی می دهد. (157110)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۲:۲۴
دلبندم اقای عبدی هم نظر شما را دارد و می گوید باید قیمت سوخت افزایش پیدا کند (157114)
ولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۳:۰۰
در ترکیه اگر بنزین با قیمت جهانی فروخته می شود.. ماشین هم به قیمت جهانی فروخته می شود نه با تعرفه 140 درصدی به نام حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از بیکار شدن کارگران و به کام دیگری. (157135)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۳:۱۶
اولا باز هم که داری درآمد ریالی با مخارج دلاری حساب میکنی ثانیا کشور ترکیه از لحاظ ذخایر انرژی قابل قیاس با کشور ما نیست که الان از نظر ذخایر گاز در دنیا اول و نفت ر جایگاه سوم قرار داریم یعنی مردم ایران هیچ رفاه و آسایشی از این همه منابع آلی نباید داشته باشن، (157143)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۴:۳۷
جوابها، اسیاب به نوبت!
- کار اشتباه را هر که کرده اشتباه است چه ابتکار چه عبدی ولی عبدی مکررا از آن دفاع کرده و این اشتباه بزرگتر اوست
- اینکه تعرفه واردات خودرو باید شدیدا کاهش یابد حرف درستی است ولی این کاهش نباید ناگهانی باشد که صد ها هزار کارگر و مهندس بیکار شوند و مشکلات دیگری ایجاد کنیم.
- وقتی من میگویم که در ایران بنزین از آبمعدنی ارزانتر است یعنی در مقایسه با قیمتهای دیگر در خود ایران ارزان است و این اصلا ربطی به درآمد ریالی و خرج دلاری ندارد که شما مطرح می کنیدو دوم اینکه چون ایران نفت دارد باید بنزین را که حق تمام نسلهای آینده و افرادی در همین نسل که یک موتور سیکلت هم ندارند نیز هست را باید مفت بدهیم تا خودروهای تک سرنشین بسوزانند و خود و بقیه مردم را بیمار کنند و سرمایه نسل آینده را هدر دهیم ؟ قیمت بنزین باید واقعی شود و آنموقع هر کس توانست پول ارزش واقعی آنرا از جیب خود بدهد بفرماید تک سرنشین سوار شود و پول حاصل از واقعی کردن قیمت سوخت صرف اشتغال و ایجاد درمان رایگان که بسیار مهمترند شود البته باید قبل از آن در یک زمانه شش ماه ناوگان عمومی قویا تقویت شود وگرنه با این قیمت بنزین حتی اگر اتوبوس و مترو خالی هم باشند اکثر مردم باز هم سوار ماشین شخصی خود می شوند مثل بستن کمربند که تا اجباری نشد عملی نشد. به دلایل فوق در اکثر کشورهای درست حسابی دنیا دولتها برای مجبور کردن مردم به استفاده از ناوگان عمومی حتی مالیات بر سوخت می زنند و آنرا مخصوصا گران می کنند ، البته مثل همه چیز احتمالا ما درستی روش آنها را پانصد سال دیگر خواهیم فهمید البته متاسفانه اکثر نسل فعلی ما به علت آلودگی هوا و مواد غذایی و هزینه های سنگین درمان حداکثر تا 50-60 سالگی خواهیم مرد و آنروز را نخواهیم دید (157200)