به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۹۲۵۰۵

حوادث کار با پایین بودن دستمزد ارتباط دارد

گروه اقتصادی: مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه امروز تمام دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره بها می‌شود، گفت: وقتی حقوق کارگر کفاف هزینه‌های زندگی را ندهد ناچار است به مشاغل دیگر روی بیاورد و این کار موجب پایین آمدن بهره‌وری، بروز حوادث ناشی از کار و مشکلات بسیار در محیط کار می‌شود.
حوادث کار با پایین بودن دستمزد ارتباط دارد
مسعود نیازی با اشاره به جلسه اخیر کمیته دستمزد برای تعیین رقم سبد معیشت کارگران اظهار کرد: سال گذشته در جریان تعیین هزینه سبد خانوارهای کارگری به عدد سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسیدیم که این رقم واقعی خط فقر بود ولی امسال قطعا این رقم افزایش یافته و شاهد آن افزایش قیمت بسیاری از اقلام خوراکی و پروتئینی و اجاره بها است.وی افزود: در بحث تعیین حداقل دستمزد باید محاسبه نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران و تامین معیشت مناسب خانوارهای کارگری را مدنظر قرار بدهیم و معیشت کارگر زمانی به وجود می‌آید که به سراغ اقلام مصرفی سبد معیشت کارگران برویم.

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: سال گذشته در جریان تعیین رقم هزینه معیشت کارگران گزارش انستیتو تغذیه به عنوان یک مبنای واحد ارائه شد و از جدول فائو برای محاسبه تورم اقلام غذایی استفاده کردیم. حتی از میادین میوه و تره‌بار پایین‌ترین قیمت را گرفتیم تا در نهایت به رقم سبد هزینه کارگران رسیدیم.نیازی افزود: ما می‌گوییم اگر فرضا ۱۵۰ درصد تورم ایجاد شده ۲۸ تا ۳۰ درصد آن مربوط به تورم اقلام غذایی و ۶۲ درصد مابقی شامل هزینه‌های بهداشت و درمان، مسکن و ایاب و ذهاب و ... است. یعنی از ۱۱ قلم کالا یک قلم غذا و ۱۰ قلم دیگر شامل مسکن و ایاب و ذهاب و درمان و پوشاک است که اگر همه اینها را حساب کنیم به رقمی می‌رسیم که آن رقم اقلام مصرفی و کل زندگی یک فرد را تامین می‌کند.

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: طی ۱۵ سال گذشته برای تعیین هزینه سبد معیشت کارگران در بخش غذایی دو جدول کالریک یکی برای بزرگسالان با ۲۰۰۰ کالری و یکی برای کودکان با ۱۸۰۰ کالری ایجاد کردیم که مصداق تغذیه‌ای است که باعث می‌شود انرژی متابولیست یک فرد بزرگسال و یک کودک فراهم شود و متابولیست بازار از نظر بیوشیمی و علم تغذیه، مقدار انرژی که فرد بدون فعالیت حاد داشته باشد و زنده بماند. این مبنا کمک می‌کند که همه ساله افزایشی به صورت واقعی داشته باشیم و این افزایش در اقلام ۱۱ گانه‌ای که همه ماهه بانک مرکزی نسبت به آنها ضریب اهمیت استخراج می‌کند مدنظر قرار گیرد.نیازی درباره موضع برخی کارفرمایان درباره حذف بعضی از اقلام سبد معیشت نظیر مسکن، گفت: اینکه بگوییم مسکن وظیفه دولت است و باید از سبد هزینه کارگران حذف شود فرار از واقعیت است. اگر قبلا دو سوم دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن می‌شد امروز کل دریافتی آنها بابت اجاره بها می‌رود و کارگر چون حقوقش کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد ناچار است پرکاری کند و به مشاغل دیگر روی بیاورد که این امر تبعات بسیاری دارد و موجب پایین آمدن بهره‌وری، بروز حوادث ناشی از کار و ضرر و زیان فراوان در محیط کار می‌شود.

این کارشناس روابط کار در پایان روال برگزاری جلسات کمیته دستمزد شورای عالی کار را هر دو هفته یکبار اعلام کرد و گفت: برای تعیین دستمزد به طور اختصاصی از دی ماه یک جلسه شورای عالی کار تشکیل خواهد شد و جلسات تا شب عید برای تعیین حداقل دستمزد کارگران ادامه خواهد یافت.به گزارش ایسنا، اعضای کمیته دستمزد بهمن ماه سال گذشته رقم هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را با استناد به گزارش مراجع رسمی آماری و تحقیقات میدانی کمیته‌های مزد در استان‌های مختلف سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کردند. پیش از این دومین جلسه کمیته دستمزد که قرار بود به راهکارهای ترمیم حقوق و دستمزد و تعیین رقم سبد معیشت کارگران بپردازد به دلیل اختلاف نظر کارگران و کارفرمایان بدون نتیجه پایان یافت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کارگران