به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۱۹۲۵۶۷

۹ معترض دیگر را در سه شهر عراق کشتند

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی عراق، روز یکشنبه، بر روی معترضان در بغداد و چند شهر دیگر در جنوب این کشور آتش گشودند که این رویداد باعث کشته شدن دست‌کم ۹ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد.
۹ معترض دیگر را در سه شهر عراق کشتند
اعتراض‌های ضد دولتی در اوایل ماه اکتبر گذشته (مهر ماه) آغاز شد که بزرگترین تظاهرات از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شود. خبرگزاری رویترز تعداد کشته شده‌های این اعتراض‌ها از اوایل اکتبر تاکنون را ۳۳۹ نفر ذکر کرده است.

معترضان خواستار سرنگونی یک طبقه سیاسی خاص در عراق هستند که ۱۶ سال در این کشور حکومت کرده اما طبق عقیده آن‌ها دستاوردی جز فساد و خدمت به قدرت‌های خارجی نداشته است، در حالی‌که به اعتقاد آن‌ها بسیاری از عراقی‌ها بدون شغل و در فقر بسر می‌برند و کمبودهای آموزشی و بهداشتی در میان آن‌ها محسوس است.

اواخر روز شنبه نیروهای امنیتی به معترضان در شهر جنوبی ناصریه عراق شلیک کردند. ابتدا اعلام شد که سه نفر در این درگیری‌ها کشته شدند اما منابع بیمارستانی ساعاتی بعد گفتند که نفر چهارم نیز بر اثر زخم‌های ناشی از اصابت گلوله به سرش جان باخته است. این منابع تاکید کردند که در ناآرامی‌های شب گذشته در ناصریه ۵۰ نفر دیگر در اثر اصابت گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور زخمی شدند. دو منبع بیمارستانی نیز گفتند که شب گذشته پزشکان، پس از شلیک گاز اشک آور در حیاط بیمارستان شهر ناصریه نوزادان و کودکان را از این بیمارستان خارج کردند. اعتراض‌ها در روز یکشنبه در ناصریه ادامه پیدا کرد.

از سوی دیگر به گفته پلیس و منابع پزشکی، نیروهای امنیتی سه نفر را در بندر ام‌اقصر در نزدیکی بصره به ضرب گلوله کشتند و ۹۰ نفر نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند. معترضان در بندر ام‌قصر از نیروهای امنیتی که راه آنها را سد کرده بودند، می‌خواستند که راه آنها را باز کنند. مسیر جاده‌ای دسترسی به این بندر به دستور مقام‌های عراق برای جلوگیری از ورود معترضان مسدود شده است. بندر‌ ام‌قصر در نزدیکی بصره قرار دارد و بخش قابل توجهی از مواد غذایی مورد نیاز ساکنان عراق از جمله غلات، روغن نباتی و محموله‌های شکر از مسیر این بندر تامین می‌شود.

تظاهرات در بغداد نیز ادامه پیدا کرد و طبق گفته پلیس و منابع پزشکی دو معترض شب گذشته با شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند. از سوی دیگر اعتراض‌های روز یکشنبه در پایتخت عراق باز هم با شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های جنگی نیروهای امنیتی همراه بود که در پی آن تاکنون دست‌کم ۱۵ معترض زخمی شده‌اند. در بصره نیز معترضان با آتش زدن لاستیک‌ها، جاده‌ها را مسدود کردند و مانع از رسیدن کارمندان دولت به محل کار خود شدند. طبق گزارش رویترز، دست‌کم ۳۵ نفر در بصره در اثر شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور زخمی شدند. منابع پزشکی همچنین تایید کردند که نیروهای امنیتی دست‌کم ۲۴ نفر را در شهر کربلا زخمی کردند تا مانع از رسیدن آن‌ها به ساختمان‌های دولت محلی شوند.
برچسب ها: اعتراضات عراق