به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۹۲۵۸۰

۶۰ درصد پزشکان لاکچری مالیات نمی‌دهند!

گروه جامعه: گره کور فرار مالیاتی برخی اقشار همچون پزشکان با وجود تمام تدابیر اندیشیده شده هنوز باز نشده است. آمار‌های سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد، ۶۰ درصد پزشکان هنوز به سامانه مالیاتی وصل نشده‌اند.
۶۰ درصد پزشکان لاکچری مالیات نمی‌دهند!
این در حالی است که براساس قانون بودجه موظف شده‌اند، از ابتدای سال ۹۸ دستگاه کارتخوان را در مطب‌های خود نصب کنند، اما برخی از پزشکان به سادگی زیر بار این کار نرفتند و همین مسئله هم سازمان امور مالیاتی را ناگزیر کرد تا زمانی را برای نصب پایانه‌های فروشگاهی دوبار تمدید کنند.آخرین مهلت اعلام شده هم پایان شهریورماه بود. با وجود سپری‌شدن سه ماه از آخرین مهلت، آمار‌های سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد تنها ۴۰ درصد از پزشکان به این قانون تمکین کرده‌اند.علی رستم‌پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در برابر این آمار می‌گوید: «اکنون فقط بحث الزام را داریم، نتیجه تمکین یا عدم تمکین سال بعد مشخص می‌شود، وقتی اظهارنامه‌های ۱۳۹۸ می‌آید آن‌ها که تمکین به قانون کردند، از مشوق برخوردار می‌شوند و ۱۰درصد مالیات احرازی‌شان بخشیده خواهد شد و آن‌هایی که به قانون تمکین نکردند، جریمه می‌شوند.».اما اگر می‌خواهید بدانید این جریمه چقدر خواهد بود، باید به قانون مراجعه کنیم؛ قانون می‌گوید آن‌هایی که صندوق فروش را نصب نکنند ۲ درصد درآمدشان به عنوان جریمه اخذ خواهد شد.

این مسئله حتی پای دادستانی را هم به ماجرای مالیات پزشکان باز کرده و دادستان کل کشور پزشکان فراری از مالیات را به ورود دادستانی به موضوع تهدید کرد.اما برخی از پزشکان که تعدادشان هم کم نیست، حاضر نیستند زیر بار این قانون بروند و راهکار‌هایی برای دور زدن آن پیدا کرده‌اند. برخی همچون گذشته پول نقد می‌گیرند و برخی دیگر از کسانی که می‌خواهند برای پرداخت مزد درمان کارت بکشند، پول اضافه طلب می‌کنند. برخی هم چند دستگاه پوز با شماره حساب‌های مختلف در مطب دارند که تنها یکی از آن‌ها به سامانه امور مالیاتی متصل است و بقیه برای دکور قرار داده شده است نه استفاده!

از همین روست که اعضای خانه ملت هم به دنبال راهکار‌هایی برای تمکین پزشکان به قانون پرداخت مالیات هستند. از ممنوع‌الخروجی پزشکانی که به قانون تمکین نمی‌کنند گرفته تا ابطال پروانه مطلب.علی وقف‌چی، عضو فراکسیون اصلاح نظام اداری کشور مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه بیش از ۶۰هزار میلیارد فرار مالیاتی در کشور داریم، می‌گوید: «سال ۱۳۹۶ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داشتیم که قطعاً در سال‌های ۹۷ و ۹۸ رقم مذکور بیشتر شده و به بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است.»بنا به تأکید وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد فرار مالیاتی در کشور داریم، گفت: سال ۱۳۹۶ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داشتیم که قطعاً در سال‌های ۹۷ و ۹۸ رقم مذکور بیشتر شده و به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
مرجع : روزنامه جوان