به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۱۹۲۶۰۹

بیش از ۶۰ هزار نفر مبتلا به ایدز هستند

بیش از ۶۰ هزار نفر مبتلا به ایدز هستند
گروه جامعه_ رسانه ها: روزنامه اعتماد نوشت: بنا بر تخمين رييس اداره كنترل ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت، بيش از ۶۰ هزار نفر در كشور مبتلا به ايدز هستند در حالي كه تاكنون كمتر از نيمي از اين بيماران و فقط ۲۱ هزار و ۶۰۰ بيمار، شناسايي و ثبت شده‌اند.شناسايي نشدن اين بيماران دو دليل مهم دارد؛ انگ اجتماعي نسبت به ابتلا به اچ‌آي‌وي ايدز با وجود گذشت 33 سال از شناسايي اين بيماري در كشور، هنوز در حدي پررنگ و سنگين است كه افراد، حتي در صورت ارتكاب به رفتارهاي پرخطر جنسي يا استفاده از مواد مخدر ترجيح مي‌دهند ترس يا نگراني از احتمال آلودگي به اچ‌آي‌وي ايدز را تحمل كنند، اما سنگيني بار ابتلا و برچسب خوردن در جامعه‌اي كه گمان مي‌كند سالم و پاك است را بر دوش نكشند.

دليل دوم هم متوجه ضعف اطلاع‌رساني‌هاست؛ تابوهاي فرهنگي و اجتماعي كه طي سه دهه گذشته به صورت خاموش اما بسيار قدرتمند، در سطحي بالاتر از توان اطلاع‌رساني‌هاي علمي و آموزشي قرار داشته، باعث شده كه جامعه عمومي، حتي در صورت ارتكاب به رفتارهاي پرخطر جنسي يا مصرف مواد مخدر، اطلاع‌رساني‌هاي پراكنده را ناديده گرفته و دانش قليل خود را نسبت به دانسته‌ها و هشدارهاي علمي متوليان حوزه سلامت ترجيح دهد.مجموعه اين دو دليل، عامل اصلي خودداري جامعه عمومي از مراجعه براي انجام آزمايش ايدز بوده و همين امتناع و پنهان ماندن بيش از دوسوم بيماران، به نگراني جدي متوليان حوزه سلامت تبديل شده است .ديروز هم پروين افسركازروني با هشدار نسبت به اينكه بيش از دوسوم مبتلايان، پنهان مانده و شناسايي نشده‌اند، از فوت 18 هزار بيمار اچ‌آي‌وي ايدز ابراز نگراني كرد و در توضيح روند شيوع بيماري در كشور گفت: «موج اول اين بيماري از طريق فرآورده‌هاي خوني آلوده و در دهه 60 وارد كشور شد، موج دوم از طريق تزريق مشترك مواد مخدر شكل گرفت، اما موج سوم به دليل رابطه جنسي پرخطر ايجاد شده است.»

علي‌اكبر حق‌دوست، رييس مركز منطقه‌اي آموزش نظام مراقبت HIV هم با اشاره به اجراي تعهد بين‌المللي 90 – 90 – 90 كه بايد تا سال 2020 و مانند ساير كشورها اجرا شود، توضيح داد: « بايد تا سال 2020 بتوانيم ۹۰ درصد افراد مبتلا را شناسايي كنيم، 90 درصد افراد شناسايي شده را تحت درمان قرار دهيم و در 90 درصد بيماران تحت درمان، ويروس ايدز در حدي تضعيف شود كه قابل انتقال نباشد. در حال حاضر هم در اكثر كشورها، شيوع ايدز روند نزولي دارد اما در منطقه ما - مديترانه شرقي - كاهش و كنترل شيوه بسيار كند است.»سعيد مدني، پژوهشگر اجتماعي هم با اشاره به نقش پررنگ و مهم خانواده‌ها در حمايت رواني و اجتماعي از مبتلايان به ايدز ضمن اشاره به اينكه مبتلايان ايدز اغلب از جامعه طرد شده و موقعيت‌هاي اجتماعي، اقتصادي و حتي سكونت خود را از دست مي‌دهند، يادآور شد: «اين افراد از نظر حمايت عمومي و مراقبت‌هاي بهداشتي نيز مورد تبعيض قرار مي‌گيرند و برخوردهاي تحقيرآميز و انگ زدن، شرايط را براي بيمار بدتر مي‌كند.

مطالعات نشان مي‌دهد با ابتلاي عضوي از خانواده به ايدز، خانواده با مشكلات زيادي روبه‌رو مي‌شود. خصومت و تعارض افزايش يافته و ممكن است حتي خود را كنار بكشند. درواقع با ورود بحران، واكنش‌هاي هيجاني باعث كاهش انسجام و انعطاف‌پذيري خانواده مي‌شود. اين در حالي است كه خانواده با حمايت از بيمار مي‌تواند در موفقيت درمان اثرگذار باشد تا او در كنار ساير اعضاي خانواده كيفيت زندگي‌اش را ارتقا دهد. همچنين از انتقال عفونت نيز پيشگيري مي‌شود.»زهرا بيات، مدير مركز تحقيقات ايدز كشور و مسوول باشگاه ياران مثبت هم ضمن تاكيد بر ضرورت پرهيز از برچسب زدن به مبتلايان اعلام كرد كه تست ايدز رايگان و نتايج آن محرمانه است و هيچ آدرس و اسمي از فرد گرفته نمي‌شود. به محض مثبت بودن نتيجه آزمايش هم، خدمات درمان دارويي و مشاوره براي او آغاز مي‌شود. ايدز يك بيماري مزمن است اما با درمان دارويي، مي‌شود زندگي عادي و باكيفيت داشت به شرط آنكه فرد به استفاده از دارو و درمان پايبند باشد.»
برچسب ها: ایدز