به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۱۹۲۶۵

خسارت ​​تاخیر در بهره‌برداری​ از پارس​جنوبی

گروه اقتصادي: رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با انتقاد از شرکت نفت در زمینه‌ تامین منابع مالی فاز 14 پارس جنوبی گفت: اگر این فاز هرچه زودتر به بهره‌برداری نرسد سالانه چندین میلیارد دلار خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود.
خسارت ​​تاخیر در بهره‌برداری​ از پارس​جنوبی
غلامرضا شافعی در پانزدهمین همایش صنایع دریایی گفت: دولت ساخت 16 دکل حفاری را به سازمان گسترش واگذار کرده و قرار است 25 درصد از منابع مورد نیاز برای اجرای این پروژه از سوی شرکت نفت تامین شود که متاسفانه سال قبل شرکت نفت به دلیل مشکلات به وجود آمده منابع مالی لازم برای این پروژه را تامین نکرد.وی افزود: از وزارت نفت و شرکت نفت انتظار داریم به مصوبه‌ی دولت عمل کند و 25 درصد از منابع لازم برای ساخت 16 دکل حفاری را تامین کند.به گفته او ارزش هر یک از این دکل‌ها بین 140 تا 200 میلیون دلار برآورد می‌شود که با این حساب ارزش کل دکل‌ها بالغ بر 3.2 میلیارد دلار می‌شود.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حضور سازمان گسترش در فازهای 17 و 18 و 14 پارس جنوبی گفت: در فازهای 17 و 18 پیشرفت کار بالای 85 تا 90 درصد است. وزارت نفت اولویت خود را اتمام این دو فاز قرار داده و متاسفانه منابع مالی چندانی به اجرای فاز 14 اختصاص نداده است.

شافعی گفت: تاکنون 2.3 میلیارد دلار در فاز 14 پارس جنوبی هزینه شده و برای بهره‌برداری کامل از این فاز باید سه میلیارد دلار دیگر منابع مالی تزریق شود.وی تاکید کرد: هر روز تاخیر در بهره‌برداری از فاز 14 که جزو مخازن مشترک با قطری‌ها است، خسارت سنگینی به کشور وارد می‌کند.رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این‌که به دنبال جذب فاینانسور‌هایی برای بهره برداری هرچه سریع‌ از فاز 14 هستیم، گفت: در این زمینه مذاکراتی با تعدادی از بانک‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر انجام شده است. برای تامین منابع مالی این کار نیاز به تشکیل یک کنسرسیوم داریم.شافعی با اشاره به این‌که فقط ارزش سالانه میعانات همراه با گاز فاز 14 سالانه بالغ بر 3.6 میلیارد دلار می‌شود، گفت: اگر این فاز هرچه زودتر به بهره‌برداری نرسد، معادل همین مبلغ سالانه به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌شود.

معاون وزیر صنعت و تجارت با بیان این‌که توسعه صنایع دریایی صادرات‌گرا در حاشیه دریای عمان جزو اولویت‌های سازمان گسترش است، گفت: متاسفانه در پنج سال گذشته شاهد خصوصی‌سازی‌های غیرکارشناسی در حوزه صنایع دریایی بودیم. از جمله شرکت صدرا امید چابهار که به بخش خصوصی واگذار شد اما هم‌اکنون مشکلات زیادی دارد و ورود مجدد به این شرکت توسط سازمان گسترش نیز درد‌سرساز خواهد بود.وی افزود: هم‌چنین واگذاری شرکت کشتی‌سازی ایزوایکو مشکل‌ساز شده است به‌طوری که نه ما می‌توانیم آنجا کار کنیم و نه وزارت دفاع. حوضچه پشت این شرکت برای تکمیل به حدود 54 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد اما کسی نیست که این مبلغ را هزینه کند.شافعی هم‌چنین با انتقاد از تجمیع صندوق‌های صنعتی و معدنی با یکدیگر گفت: قرار بود این صندوق با سرمایه اولیه 40 میلیارد تومان آغاز به کار کند که فقط پنج میلیارد تومان آن محقق شد.به گفته وی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با ادغام صندوق‌های صنعتی و معدنی با یکدیگر مخالف است.
مرجع : ايسنا