به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۱۹۲۸۲۰

نوزادان در رحم بیش از حد تصور می‌بینند!

گروه علم و فناوری: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که توانایی دیدن نوزادان در رحم، بیش از حد تصور است.
نوزادان در رحم بیش از حد تصور می‌بینند!
نوزادان می‌توانند در سه ماه دوم بارداری و پیش از آن که بتوانند تصاویر را ببینند، می‌توانند نور را تشخیص دهند.سلول‌های حساس به نور که در ایجاد شبکیه چشم نقش دارند، کلیدهای مخصوص فعال و غیرفعال کردن به شمار می‌روند. دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی"(UC Berkeley)، شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهند تعامل این سلول‌های ساده با یکدیگر می‌تواند بخشی از یک شبکه را تشکیل دهد که موجب می‌شود حساسیت شبکیه بیش از حد تصور باشد و تاثیر نور را بر رفتار و رشد مغز نیز افزایش دهد.در یک چشم در حال رشد، شاید سه درصد "سلول‌های گانگلیون"(ganglion cells)، نسبت به نور حساس هستند و پژوهشگران تاکنون شش نوع متفاوت از این سلول‌ها را شناسایی کرده‌اند که با نواحی گوناگونی از مغز در ارتباط هستند. سلول‌های گانگلیون، سلول‌هایی هستند که در شبکیه وجود دارند و پیام‌هایی را با کمک عصب‌های نوری به مغز می‌فرستند. سلول‌های دیگر، سیگنال‌ها را به قسمت‌هایی از مغز ارسال می‌کنند که به انقباض مردمک در واکنش به نور منجر می‌شود.

بررسی‌های صورت گرفته روی میمون‌ها و موش‌ها نشان می‌دهد که سلول‌های گانگلیون با کمک اتصالات الکتریکی موسوم به "اتصالات شکافی"(gap junctions) با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. یافته‌ها حاکی از این هستند که پیچیدگی چشمان جوندگان و پستانداران، بیش از حد تصور است."مارلا فلر"(Marla Feller)، استاد زیست‌شناسی مولکولی و سلولی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی گفت: تنوع سلول‌های گانگلیون و ارتباط آنها با نواحی گوناگون مغز، این سوال را در ذهن من به وجود آورد که آیا سلول‌های گانگلیون، نقشی در نحوه ارتباط شبکیه با مغز دارند یا خیر. ما قصد داریم نقش این سلول‌ها را نه تنها در مدارهای بینایی بلکه در رفتارهایی غیر از بینایی مورد بررسی قرار دهیم."پاول لیکت"(Paul Licht)، استاد علوم زیستی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی گفت: تصور ما این بود که نوزاد موش و انسان در این مرحله از رشد خود نابینا است. ما فکر می‌کردیم که سلول‌های گانگلیون، در رشد چشم نقش دارند و به مغز متصل هستند اما دریافتیم که این سلول‌ها به بقیه قسمت‌های شبکیه متصل نمی‌شوند بلکه به یکدیگر متصل هستند و این موضوع جالبی برای ما بود.

"فرانکلین کاوال هولم"(Franklin Caval-Holme)، دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، با کمک تصویربرداری کلسیمی، الکتروفیزیولوژی، داروشناسی و روش‌های مرتبط با آناتومی نشان داد که شش نوع سلول‌ گانگلیون حساس به نور در شبکیه موش‌های تازه متولد شده وجود دارند که یک شبکه را با کمک اتصالات شکافی شکل می‌دهند. این شبکه نه تنها نور را شناسایی می‌کند بلکه نسبت به شدت نور نیز واکنش نشان می‌دهد.این بررسی نشان داد که مدارهای اتصالات شکافی در این سلول‌ها، نسبت به نور حساس هستند اما سلول‌های دیگر این ویژگی را ندارند. همچنین پژوهشگران دریافتند که مدارها می‌توانند خود را با شدت نور تطبیق دهند و نقش مهمی در رشد شبکیه داشته باشند.این پژوهش، در مجله "Current Biology" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: نوزادان