به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۱۹۲۸۷۴

ریا الحسن؛ گره‌گشای بحران لبنان می‌شود؟

ریا الحسن؛ گره‌گشای بحران لبنان می‌شود؟
گروه بین‌الملل: در حالی که امروز «میشل عون»، رئیس‎جمهوری لبنان، رایزنی‎ها برای تعیین نخست‎وزیر آتی این کشور را با برخی مقامات پارلمانی آغاز می‎کند، گمانه‎زنی‎ها حاکی از آن است که یک زن صاحب کرسی نخست‌وزیری لبنان خواهد شد. به گزارش سایت شبکه خبری «بلومبرگ»، «میشل عون»، در دیدارهای امروز خود با تمامی احزاب و ائتلاف‎های پارلمان لبنان مذاکره خواهد کرد تا به هر ترتیبی که شده، با مشورت آنان طی امروز و فردا، نخست‌وزیر جدید لبنان را معرفی کنند. تا دو روز پیش بسیاری از سیاستمداران لبنانی خواهان آن بودند که «سعد حریری» دیگر بار پست نخست‎وزیری را برعهده گیرد. اما با سخنان روز سه‌شنبه او که تأکید کرد، حاضر نیست دیگر بار بر این کرسی پر دردسر بنشیند، رسانه‎های لبنانی و حلقه‌های سیاسی شروع به گمانه‎زنی درباره فردی کردند که انتخاب او بتواند معترضان را راضی کرده و به خانه بازگرداند. «میشل عون» دو هفته پیش با توجه به درخواست‎های اقتصادی مردم و تأکید آنها بر اینکه دولتی تکنوکرات می‎خواهند، تلاش کرد با معرفی «محمد صفدی» معترضان را آرام کند. اما این انتخاب آتش خشم آنها را خاموش نکرد و در نهایت «صفدی» از مأموریتی که به او برای تشکیل دولت داده شده ‎بود، شانه خالی کرد. در چند روز گذشته نام چند نفر برای تصدی پست نخست‎وزیری بر زبان‎ها می‌چرخید که از جمله آنها بودند: «نواف سلام»، سفیر سابق لبنان در سازمان ملل، اسامه مقدشی، رئیس کمیسیون کنترل بانکی لبنان و سلف او «ولید علم الدین»، «فواد مخزومی»، رهبر حزب گفت‌وگوی ملی و «سمیر الخطیب»، یک تاجر نامی که به یک خبرنگار تلویزیونی گفته است، اگر این پست به او پیشنهاد شود، آن را خواهد پذیرفت.
افسانه نخست‌وزیر زن
با این حال با توجه به اظهارات روز سه‎شنبه «سعد حریری» و تأکید او بر نقش زنان در اعتراض‎های اخیر و اهمیت نظر این حزب به‌عنوان یک حزب سنی که مطابق قوانین لبنان باید نخست‎وزیر فردی اهل سنت باشد، این گمانه زنی مطرح شد که ممکن است، فرد پیشنهادی جریان «المستقبل» -حزب «سعد حریری»- یک زن باشد. پیش از این برخی از احتمال انتخاب «بهیه حریری»، نماینده پارلمان لبنان سخن گفته بودند، اما دیروز در محافل لبنان نام «ریا الحسن» بیش از اسامی دیگر شنیده شد. «ریا الحسن» 52ساله و صاحب سه فرزند دختر است. او دارای مدرک کارشناسی مدیریت از دانشگاه امریکایی بیروت است و در همین رشته نیز مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه جورج واشنگتن امریکا دریافت کرده‎ است. «الحسن» تاکنون دوبار سابقه دریافت پست‎های وزارتی را داشته ‎است. او سال 2009 در اولین دولت «سعد حریری» به‌عنوان وزیر دارایی انتخاب شد و تا دو سال این پست را در دست داشت و پس از آن رئیس منطقه اقتصادی طرابلس شد تا 6 ماه قبل در آوریل 2019 که به‌عنوان وزیر کشور انتخاب شد. با این حال این پست‎ها، تنها سوابق مدیریتی او نیستند. او از سال 1995 تا 2009 که پست وزارتی گرفت، بارها در حوزه‎های مختلف اقتصادی و بانکی، صاحب پست‎های مدیریتی بوده‎ است.
با این حال نباید فراموش کرد، سوای انتخاب شدن یا نشدن «ریا» ؛ حضور یک زن در فهرست گزینه های نخست وزیری  رخدادی مهم و کم سابقه، نه فقط در لبنان بلکه در تاریخ جهان عرب است.