به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ساعت ۲۳:۴۹
کد مطلب : ۱۹۲۸۸۸

ترامپ در افغانستان؛ احتمال صلح با طالبان

گروه بین‌الملل: رییس‌جمهور آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد.
ترامپ در افغانستان؛ احتمال صلح با طالبان
به نقل از اسکای نیوز، دونالد ترامپ در بدو ورود به افغانستان با اشرف غنی رییس جمهور این کشور دیدار کرد. وی همچنین گفت: طالبان مایل به امضای یک توافق صلح است و معتقدم این گروه خواهان آتش‌بس است. این اولین سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به افغانستان محسوب می‌شود. او بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اصرار ویژه‌ای داشته است.

در همین حال، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از احتمال رسیدن به یک توافق صلح با گروه طالبان در آینده نزدیک خبر داد. به نقل از رویترز، ژنرال مارک مایلی این اظهارات را در اولین سفرش به افغانستان ابراز کرده است.
مایلی در ادامه گفته‌هایش تاکید کرده که اکنون بیش از هر زمان دیگری فرصت دست یافتن به یک نتیجه موفقیت‌آمیز از مذاکرات صلح در افغانستان وجود دارد و ممکن است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.
او اضافه کرد: فکر می‌کنم فرصت رسیدن به یک نتیجه مثبت از طریق مذاکرات [اکنون] بیش از هر زمان دیگری است. من در ۱۸ سال گذشته عمیقا درگیر [مساله] افغانستان بوده‌ام. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرده که تا رسیدن به یک نتیجه مثبت هنوز زمان باقی مانده است؛ او تاکید کرد که بارها اتفاق افتاده که در شرایط این چنینی طرف‌ها پا پس کشیده‌اند. حدود سه ماه قبل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از حمله خونین طالبان در کابل که در آن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز نیروهای آمریکایی کشته شد، گفتگو با طالبان را منتفی اعلام کرد.
بعد از آن طالبان خواستار از سرگیری دوباره مذاکرات شد ولی در این مدت دیداری در این زمینه میان دو طرف انجام نشد، ولی اکنون نشانه‌های از سرگیری مجدد آن وجود دارد. و در چند روز گذشته خبرهایی از احتمال از سرگیری گفتگوهای صلح میان نمایندگان دو طرف مطرح شده است. چهار روز قبل یک منبع گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفت که تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات آمریکا و گروه طالبان مجددا از سر گرفته شده است. به گفته این منبع که خواست از او نام برده نشود، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در کشور قطر دیدار کرده ‌است.
برچسب ها: دونالد ترامپ