به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۹۲۸۹۶

ویروس آنفولانزا؛ امسال قوی‌تر از پارسال

گروه جامعه: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: متاسفانه امسال شدت ویروس بیماری آنفولانزا نسبت به سال گذشته بیشتر است و اینکه این موج چه‌زمانی به پایان می‌رسد نیز قابل پیش‌بینی نیست.
ویروس آنفولانزا؛ امسال قوی‌تر از پارسال
«محمد مهدی گویا» رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ارتباط با شیوع بیماری آنفولانزا در کشور گفت: در حقیقت باید گفت که ما در وسط یک اپیدمی آنفولانزا قرار گرفته‌ایم و موارد این بیماری در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است.وی با اشاره به اینکه شیوع آنفولانزایی که از آن صحبت می‌کنیم، موج اول آنفولانزا است، گفت: متاسفانه امسال شدت ویروس بیماری آنفولانزا نسبت به سال گذشته بیشتر است و اینکه این موج چه‌زمانی به پایان می‌رسد نیز قابل پیش‌بینی نیست.گویا در ارتباط با موجود بودن دارو برای کنترل ویروس آنفولانزا، گفت: داروی ضد آنفولانزا برای موارد معمولی و سرپائی استفاده نمی‌شود. این دارو مربوط به آنفولانزاهای شدید است و به عبارتی دارو مختص به بیمارانی است که به مرحله بستری رسیده‌اند.وی ادامه داد: همچنین افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، آنفولانزا می‌تواند آنها را به سمت مرگ ببرد و آنها نیازمند استفاده از داروی آنفولانزا هستند.امثال این بیماری‌های زمینه‌ای ناراحتی‌های شدید قلبی، بیماران سرطانی هستند که باید داروی ضدآنفولانزا را مصرف کنند. به همین دلیل توزیع داروی آنفولانزا با دقت بالا توسط وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کنترل می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیربیان کرد: هر دو ویروس H۱N۱ و H۳N۲ در کشور شیوع پیدا کرده است. متاسفانه ما نمی‌توانیم آمار دقیقی از ابتلا به بیماری آنفولانزا ارائه بدهیم.اکثر مبتلایان یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا عمدتا به پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند. ارجاعات به پزشک عمومی را نمی‌توانیم به شکل دقیق ثبت کنیم؛ بنابراین تعداد دقیق مبتلایان معلوم نمی‌شود.گویا اظهار کرد: در برخی استان‌های کشور موارد فوت ناشی از آنفولانزا داشته‌ایم، اما اکثریت بیمارانی که فوت شده‌اند بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند. حتی اکثریت آنها تحت درمان با داروی آنفولانزا بودند و فوت کرده‌اند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: آنفولانزا