به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ساعت ۲۱:۵۰
کد مطلب : ۱۹۲۹۲۳

فرشاد مومنی: افزایش قیمت بنزین هیچ خیری برای فقرا ندارد

گروه اقتصادی: استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: در قلمروی اقتصاد هیچ عاملی به اندازه سیاست‌های تورم‌زا و اشتغال‌زدا در گسترش نابرابری و فقر نقش ندارد. به طوری که در همین سیاست تغییر قیمت بنزین بیشتر استدلال‌ها در محکومیت آن مربوط به تورم‌زایی و اشتغال‌زدایی آن است.
فرشاد مومنی: افزایش قیمت بنزین هیچ خیری برای فقرا ندارد
به گزارش نود اقتصادی، فرشاد مومنی افزود: بنابراین بنده بسیار متاسفم که آقای رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان اقتصادی، استراتژی تبلیغاتی خود را بر این موضوع تمرکز کردند که در این سیاست به هیچ وجه طمع مالی ندارند که البته بنده با ۱۰ دلیل می‌توانم نشان دهم که از نظر کارشناسی قابل خط خدشه است، اگر واقعیت هم داشته باشد باز هم به هیچ وجه توجیه این سیاست نیست. وی ادامه داد: البته آنچه که در این چند روز مردم با پوست و گوشت خود لمس کردند جدا از‌ آمارهای شگفت‌انگیزی است که ارائه می‌شود. بنابراین اگر دولت محترم فکر می‌کند با اجرای سیاست‌های تورم‌زا خیری به فقرا می‌رساند با ادله بی‌شمار می‌توان نشان داد که اینگونه نخواهد بود.

دولتمردان بنزین را بی‌برنامه گران کردند
همچنین یک اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: سرکشی به حساب‌های مردم در کشورهای دنیا مرسوم نیست، مگر این‌که سازمان امور مالیاتی به منشأ و مبدأ پول شک کند که در این صورت وارد عمل خواهد شد، اما برای واریز کمک، بررسی حساب بانکی صورت نمی‌گیرد. امرالله امینی ادامه داد: دولت پس از گرانی اعلام کرد به ۶۰ میلیون نفر به طور میانگین به ازای هر نفر ۵۰ هزار تومان بسته کمک معیشتی واریز می‌کند. اگر قصد چنین کاری را داشت، بهتر بود قبل از گرانی بنزین این پول را به حساب مردم واریز می‌کرد و بعد تصمیمات اجرایی می‌شد اما نداشتن برنامه گویای این است که دولت قصد داشت برای کسری بودجه خود بنزین را گران کند، اما به یکباره گفت این پول برای خودتان است!

اجرای ضعیف طرح افزایش قیمت بنزین دولت را مجبور کرد که به ۶۰ میلیون نفر کمک کند
اصغر بالسینی تحلیلگر مسائل اقتصادی: قبل از اجرای طرح افزایش نرخ بنزین دولت مایل به کمک به شصت میلیون نفر نبود؛ تبعات اعلام یک باره این طرح و مشکلات اجتماعی پیش آمده دولت را در بن بستی قرار داد تا با تغییر سناریوی پرداختی آبی بر آتش نگرانی مردم بریزد؛ به نظر می رسد دولت در بهترین حالت ممکن هم به دیل سوء مدیریت قادر به پوشش کسری های خود نخواهد بود. تجربه نشان داده در سال‌های پایانی دولت‌ها، نمیتوان از دولتی که بدون برنامه و تدبیر فعالیت می کند خواهان عزم و اراده جدی برای نجات دادن اقتصاد کشور بود. به نظر می رسد عدم مدیریت و نحوه توزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت تا مدت‌ها گریبانگیر اقتصاد ایران خواهد بود.

در دولت قبل با یارانه نقدی می‌شد ۲۶۰ لیتر بنزین خرید، در این دولت با یارانه نقدی تنها می‌توانیم ۱۱۸ لیتر بنزین بخریم
بررسی‌ها نشان می دهد یارانه نقدی یک خانوار چهارنفره در سال ۸۹، معادل ۱۷۲ دلار در ماه بود و با آن می‌شد ۲۶۰ لیتر بنزین آزاد خرید؛ اما هم‌اکنون این یارانه معادل ۲۸ دلار در ماه است و با آن تنها می‌توان ۱۱۸ لیتر بنزین آزاد خریداری کرد!
برچسب ها: فرشاد مومنی

محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۰۱:۰۵
سلام، مگر رهبری از اقدام سران سه قوه حمایت ننمودند؟
پس این همه حاشیه و اعتراض برای چیست؟ (364965)