کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روزنامه شرق: او نیم نگاهی به دولت بعد دارد

عراقچی به دلواپسان پیوسته است؟

روزنامه شرق , 9 آذر 1398 ساعت 10:21

گروه سیاسی: جواد ظریف یک جمله معروف دارد که «برای هیچ پیامی نمی‌توان مخاطب مشخصی تعریف کرد». یکی از همکاران خود وزیر، امروز مصداق این حرف شده‌ است.


عباس عراقچی که هفته گذشته برای رایزنی‌های دوجانبه در هلند به‌سر می‌برد، در مصاحبه با یک رسانه هلندی سخنانی گفته است که می‌تواند برای بسیاری در داخل کشور دلسردکننده باشد؛ سخنانی که شاید همه دوران مذاکرات، برجام و خروج آمریکا از توافق، از سوی طیف مخالفان برجام و به‌اصطلاح دلواپسان مطرح می‌شد و ما در رسانه‌های حامی برجام و مذاکرات از آنها به دلیل این همه هجمه گلایه می‌کردیم. عباس عراقچی اگرچه خواسته به مقامات اروپایی هشدار و زنهار دهد اما ترجمه و انتشار آن در رسانه‌های فارسی‌زبان می‌تواند به‌شدت بدفهمی و سوءتفاهم ایجاد کند.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با روزنامه «ان‌آرسی» هلند گفته است: «می‌خواهم تأکید کنم یکی از درس‌هایی که ما در پرونده برجام گرفتیم،  این است که نتیجه معامله و اجرای تعهدات، تحریم‌های بیشتر بوده است». این جمله – اگر ترجمه آن از زبان هلندی به انگلیسی به‌درستی انجام شده باشد- بسیار سوءتفاهم‌برانگیز است.

آنچه موجب شد ایران با تحریم‌های بیشتر مواجه شود، خروج دونالد ترامپ از برجام و روی‌کارآمدن رئیس‌جمهور غیرپایبند به همه تعهدات بین‌المللی در آمریکا بود؛ رئیس‌جمهوری که برای حفظ پایگاه رأی سنتی خود بین جمهوری‌خواهان تصمیم گرفته است با هر آنچه دموکرات‌ها به دست آورده‌اند، بجنگد. البته به‌یادآوردن این نکات برای سیدعباس عراقچی  کار ساده‌ای نیست. برای او که خود پیش‌قراول مذاکره و توافق برجام و تلاش برای محافظت از آن است، گفتن این جمله‌ها بیراه است اما دردناک آنجاست که عباس عراقچی می‌گوید: «درس دیگر برجام آن بود که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد».  آقای عراقچی یادمان نرود  در تمام فاصله مهرماه سال 92 تا تیرماه 93 که برجام به دست آمد و در همه دوران مذاکره و اجرای توافق، همین تیم مذاکره بودند که بر اهمیت مذاکره و گفت‌وگو تأکید داشتند.

اگرچه می‌توان گفت آقای عراقچی قصد داشته است روی سخنش به اروپایی‌هایی باشد که به هیچ‌کدام از تعهداتشان وفادار نمانده‌اند و ایران را مجبور به اتخاذ سیاست برون‌رفت از تعهدات برجام کرده‌اند. اما نمی‌توان انتظار سخن مخالفان برجام و دلواپسان را از دهان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده داشت مگر آنکه او به عنوان یک دیپلمات وزارت خارجه نیم‌نگاهی به دولت بعد داشته باشد.


کد مطلب: 192947

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/192947/عراقچی-دلواپسان-پیوسته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir